Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 18-06-2014
Auteur: Marc Gerlings

RECRON bouwt boekingsplatform

RECRON bouwt boekingsplatform

RECRON en Recreatie Nederland bouwen marketing- en boekingsplatform elkeplek.nl.

Dinsdag 17 juni 2014 sloten branchevereniging RECRON en start-up Recreatie Nederland BV een meerjaren overeenkomst. Met deze overeenkomst wordt het startsein gegeven voor de ontwikkeling van een marketingplatform voor de recreatiebranche. Recreatie Nederland gaat onder de naam Elke Plek een boekingssite voor consumenten opzetten.

De samenwerking voorziet onder meer in een exclusieve licentie van RECRON aan Recreatie Nederland om met de toevoeging ‘powered by RECRON’ het platform te ontwikkelen.

Platform gewenst
Een eigen marketingplatform is een lang gekoesterde wens van RECRON. Al in 2010 stemden de leden in met het opzetten van een dergelijk platform. "We zijn erg verheugd dat we nu met volle vaart van start kunnen. Wij zien dat onze partner, Recreatie Nederland, voortvarend van start gaat. Zij hebben daar een uniek plan voor ontwikkeld dat bovendien een groot draagvlak heeft bij devereniging en onze leden,” aldus Adri van der Weyde, directeur ad interim van RECRON.


Elke Plek
Veel recreatieondernemers zijn voor hun boekingen afhankelijk van externe commerciële websites. Voor iedere boeking moet vaak een forse fee worden afgedragen. Dit zorgt voor een enorme druk op het rendement van de recreatiebedrijven. Met de ontwikkeling van de eigen boekingssite, Elke Plek (www.elkeplek.nl), zal dit niet het geval zijn. ”We hebben een vaste lage fee voor RECRON-leden. Bovendien wordt de website samen met de leden opgezet waardoor het volledig zal aansluiten op de wensen vanuit de markt.” aldus Jeroen Wilhelm, mede-oprichter en mede-eigenaar van Recreatie Nederland BV. De site zal later dit jaar gelanceerd worden.

Geen weeffouten
De samenwerking tussen beide bedrijven is vastgelegd in een 5-jarige licentieovereenkomst (met een optie voor nog een 5 jaar extra) waarin onder meer de borging van de belangen van de RECRON-leden is vastgelegd. Daarnaast is bepaald dat de website van Elke Plek niet alleen voor RECRON-leden toegankelijk is maar voor iedere recreatieondernemer.

"Je zou ons kunnen vergelijken met de funda van de recreatiesector.” Aldus Wilhelm (en ex-marketing manager funda). "We hebben echter een aantal weeffouten weten te vermijden. RECRON heeft bijvoorbeeld geen financieel belang in de nieuwe vennootschap. Daarnaast mogen ook niet RECRON-leden gewoon op Elke Plek instappen, iets wat overigens voor de RECRON- leden geen enkel probleem bleek te zijn.” Op deze manier is een goede balans ontstaan tussen vrij ondernemerschap en het behartigen van de belangen van de branche.


White label niet meer door RECRON
Naast het consumentenportaal, ontwikkelt Recreatie Nederland BV in samenwerking met toeleveringsbedrijven van de sector, nieuwe concepten voor de sector. Daarnaast worden ook white label diensten aangeboden. Voorheen werd dit gedaan binnen de vereniging RECRON zelf.

"RECRON heeft besloten dat dit soort zakelijke activiteiten niet passen binnen de branchevereniging. Aangezien wij direct een kruisbestuiving zagen met onze business-to-consumer activiteiten, heeft Recreatie Nederland aangegeven die activiteiten graag over te willen nemen van RECRON.” aldus Jan ten Hoor, mede-eigenaar van Recreatie Nederland BV. Er zijn inmiddels contacten met partijen zoals Deli XL, Eneco en GDF SUEZ.
Trefwoorden: RECRON, boekingsplatform, boekingen

CELTH



||| Nieuws |||

16/06/25
Exclusief voor leden
PMV neemt 39 procent belang in Brussels Airport
Op 13 juni heeft PMV, de Participatiemaatschappij Vlaanderen een overeenkomst bereikt met het Canadese pensioenfonds Ontario Teachers’ Pension Plan, OTPP, om haar onrechtstreeks belang in Brussels Airport Company te verwerven.
16/06/25
ZOOmer Festival in DierenPark Amersfoort
Deze zomer, van 23 tot en met 26 juli, verandert DierenPark Amersfoort van 16.00 tot 21.00 uur in een vrolijk festivalbos voor het hele gezin. Tijdens het ZOOmer Festival kunnen bezoekers genieten van swingende muziek, entertainment en foodtrucks, allemaal te midden van de dieren.
16/06/25
Exclusief voor leden
Rijden in het buitenland? Toch wel eng
34 procent van de Nederlandse vrouwen vindt autorijden in het buitenland spannend, terwijl 82 procent van de mannen gerust achter het stuur stapt.
13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...