Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 22-05-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Nederlandse hotels hebben last van particuliere aanbieders

Nederlandse hotels hebben last van particuliere aanbieders

Vorig jaar hebben Nederlandse hotels bij een stijgende bezettingsgraad de totale opbrengst per kamer zien dalen als gevolg van een daling van de gemiddelde kamerprijs. Hotels hebben in toenemende mate last van de concurrentie van particuliere logiesverstrekkers. Ook neemt het aantal boekingen van hotelkamers via online travel agents steeds verder toe. De rol van touroperators en reisbureaus is nog maar marginaal.

  • Gemiddelde bezetting naar 65,2%
  • Opbrengst per kamer omlaag naar € 38.425,-
  • 40% heeft last van concurrentie van particuliere logiesverstrekkers
  • Sterke ketenvorming zichtbaar

Dit blijkt uit de Hospitality Benchmark van KPMG, een jaarlijks onderzoek onder tweehonderdvijftig Nederlandse hotels met meer dan twintig kamers in het drie-, vier- en vijfsterren segment. Het onderzoek geeft onder meer een beeld van de bezettingsgraad, de gemiddelde kamerprijs en de totale opbrengst per kamer.


Vooral hotels in Amsterdam en regio Schiphol zien verbetering

Nederlandse hotels hebben de bezettingsgraad vorig jaar licht zien stijgen ten opzichte van een jaar eerder. De gemiddelde bezettingsgraad van de hotels steeg van 64,5% in 2012 tot 65,2% in 2013. De gemiddelde kamerprijs daalde echter, van €92 tot €87, en ook de totale opbrengst per kamer nam af, van €41.572 in 2012 tot €38.425 in 2013. Het herstel van de bezettingsgraad komt met name voor rekening van hotels in Amsterdam en op Schiphol. Hier steeg de bezettingsgraad met 3,3%, van 76,3% in 2012 tot 79,6% in 2013.


Concurrentie uit onverwachte hoek

Volgens Jos Sweers, partner bij KPMG en verantwoordelijk voor de hotelbranche, laat het onderzoek zien dat er na jaren van onrust in de hotelbranche enige stabiliteit in de markt lijkt te ontstaan. Sweers: "Toch zijn de moeilijke tijden nog niet helemaal voorbij. Hotels moeten in toenemende mate rekening houden met concurrentie uit onverwachte hoek. Zo zien zij de verhuur van appartementen door particulieren fors toenemen (Airbnb) en vormt de groei van andere goedkope overnachtingsmogelijkheden, zoals, couchsurfing en B&B's, als een belangrijke bedreiging.


Van de onderzochte hotels geeft bijna 40% aan last te hebben van de concurrentie van deze particuliere logiesverstrekkers. Hotels in het driesterrensegment en hotels in de laagste prijsklasse met kamerprijzen tot €65 lijken hiervan de meeste concurrentie te ondervinden. Zij zagen zowel de bezettingsgraad als de gemiddelde kamerprijs dalen."


Steeds meer boekingen via OTA’s

Uit het onderzoek van KPMG blijkt dat het aantal boekingen van hotelkamers via 'online travel agencies (OTA's)', een intermediair op het internet, steeds verder toeneemt. In 2012 werd 28,9% van de hotelkamers via dit distributiekanaal geboekt, vorig jaar was dit ruim 32%. "De meeste kamers worden echter nog altijd via direct (telefonisch) contact met het hotel gereserveerd", constateert Sweers die de rol van touroperators en reisbureaus in het aantal boekingen steeds kleiner ziet worden. "In 2012 was hun aandeel in het aantal boekingen bij Nederlandse hotels nog 7,1%. Vorig jaar waren zij nog maar goed voor 6,2%. En ook boekingen via veilingsites daalden vorig jaar, van 4,9% in 2012 tot 3,5% in 2013. Voor wat betreft de herkomst van de gasten valt de groei van het aantal bezoekers uit Amerika op. Vergeleken met 2012 nam het aantal Amerikaans hotelgasten vorig jaar toe van 6% tot 7,4%."


Ketenvorming

Het onderzoek van KPMG toont de ontwikkelingen in de hotelbranche sinds 2005. Sweers: "Hieruit blijkt dat steeds meer hotels zich de afgelopen jaren hebben aangesloten bij een (internationale) keten. In de periode tussen 2005 en 2013 zien we dat het aantal hotels dat zich bij een keten heeft aangesloten is gestegen van 56% tot 74%. Verder daalde het aantal hotels met vastgoed in eigen beheer van 72,5% in 2005 tot 53% in 2013. En ook de distributie van hotelkamers is in de afgelopen jaren volledig veranderd. OTA's zagen hun marktaandeel ruim verdubbelen van 15,2% in 2004 naar 32,2% in 2013. Dit lijkt voornamelijk ten koste te zijn gegaan van directe boekingen aan het hotel. Tot 2013 worden de meeste kamers echter nog altijd direct bij het hotel geboekt."

Link: http://www.kpmg.com/NL/nl/sectoren/Travel-Leisure-Tourism/Pages/default.aspx
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, benchmark

CELTH




||| Nieuws |||

13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in hert zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...