Geplaatst op: 21-05-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Verdwijnt het café?

Verdwijnt het café?
Terwijl de economie langzaam weer uit het dal klimt en de totale horecasector voor komend jaar weer een klein plusje verwacht (0,5% groei), blijven de vooruitzichten voor de cafébranche uiterst somber. Al jaren staat de vraag onder druk en ook komend jaar gaat de branche verder de min in. Fundamentele veranderingen in het consumentengedrag zijn hier mede debet aan en dwingen de cafébranche om uiterst creatief te worden in het verleiden van haar gasten. Dat schrijft Rabobank in haar nieuwste Branchebarometer Cafés.

Cafés worden al jaren geconfronteerd met een structurele daling van de vraag. Ook voor dit jaar wordt een verdere krimp verwacht van het volume. Ten opzichte van 2013 zal de vraag ruim 3% dalen.

Alleen prijsstijgingen weten omzet nog op peil te houden
Veel ondernemers weten hun omzet hooguit op peil te houden door prijsverhogingen door te voeren. Aangezien ook de kosten structureel stijgen, leiden deze prijsstijgingen niet tot een verbetering van het rendement. Tegelijkertijd bereikt het prijsniveau een kritisch punt waarbij de consument het café definitief de rug toe keert.

Aanbod neemt maar licht af
Ondertussen neemt het aanbod maar mondjes maat af; de branche blijft nieuwe ondernemers trekken die altijd al gedroomd hebben van een eigen horecazaak. Ook de concurrentie vanuit andere, branchevreemde partijen neemt toe. Denk aan de vele nieuw geopende koffiebars of de loungebars in hotels. Voor veel ondernemingen blijft het daarom een kwestie van overleven.

Prognose 2014: negatief
De prognose voor de komende jaren is volgens Rabobank negatief. Aanbod en vraag sluiten niet meer op elkaar aan. Een deel van de ondernemingen verdient structureel te weinig en hen ontbreekt het aan een goed toekomstperspectief. Dit leidt de komende jaren onherroepelijk tot een verdere afname van het aantal cafés.

Trends
Rabobank ziet voor de cafésector vier belangrijke trends:
  • Schaalvergroting; onder meer toenemende verkoopoppervlakte en ketenvorming;
  • Vergaande branchevervaging tussen horeca en retailconcepten;
  • Ontwikkeling van concepten gericht op specifieke bevolkingsgroepen of leeftijdsklassen;
  • Beleving wordt steeds belangrijker; toename van unieke concepten.
Kansen en bedreigingen
Lees hier de complete Branchebarometer Cafés, inclusief de kansen en bedreigingen die voor deze sector gelden.
Link: https://www.rabobank.nl/images/branchebarometer_cafe_29651173.pdf
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, cafes, toekomstverkenningen

CELTH



||| Nieuws |||

20/06/25
Exclusief voor leden
Provincie Limburg schiet musea te hulp
De drie provinciale musea in Limburg krijgen hulp van de Provincie om hun stijgende kosten te kunnen betalen.
20/06/25
Nieuw VVV Bezoekerscentrum Stavoren feestelijk geopend
Op donderdag 19 juni is het vernieuwde VVV bezoekerscentrum in Stavoren officieel geopend. Het nieuwe bezoekerscentrum richt zich op interactiviteit, beleving en inspiratie. Een van de blikvangers is een grote interactieve kaart van de IJsselmeerkust, waarmee bezoekers unieke plekken in de regio kunnen ontdekken.
20/06/25
Rode Kruis: gebruik je verstand bij warme festivals
Komend weekend lopen de temperaturen in Nederland met gemak op tot boven de 30 graden. Er staan diverse grote festivals op de agenda. Daarom doet het Rode Kruis een dringende oproep: bereid je goed voor, gebruik je gezonde verstand en luister goed naar je lichaam.
20/06/25
Exclusief voor leden
Recreatief fietsen in de lift: ontspanning en gezondheid als belangrijkste drijfveren
Het recreatief fietsen in Nederland zit in de lift. Nederlanders maken jaarlijks in totaal 532 miljo...
20/06/25
Groei Nederlands toerisme in april 2025: autonome stijging én gunstige vakantiespreiding
Het Nederlandse toerisme heeft in april 2025 een duidelijke groei doorgemaakt ten opzichte van april 2024. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) steeg het aantal gasten met 459.000 en het aantal overnachtingen met ruim 2,1 miljoen. Deze stijging is deels toe te schrijven aan autonome groei in het toerisme, maar ook aan de gunstige ligging van de meivakantie en Pasen in 2025.
19/06/25
Vrijwilligers erfgoed en natuur krijgen waardering
Onder het motto ‘Handen uit de mouwen!’ werd zaterdag in vestingstad Hellevoetsluis de Provinciale Vrijwilligersdag 2025 feestelijk geopend door gedeputeerden Anne Koning en Meindert Stolk. De jaarlijkse bijeenkomst zette de duizenden vrijwilligers in het erfgoed en groen van Zuid-Holland in het zonnetje.
19/06/25
Corendon gaat samenwerking aan voor culinaire excursies
Corendon werkt sinds mei samen met het internationale platform ResiRest. ResiRest biedt food-excursies in onder meer de Turkse regio Antalya aan. Een uitrol naar andere destinaties staat op de planning.
19/06/25
Exclusief voor leden
BRO wordt Movares
"De naam BRO gaat verdwijnen en dat doet wel pijn", meldt de directie van BRO. "We gaan met 10 afzonderlijke bedrijven samen het nieuwe Movares vormen."

||| Agenda |||

24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...