Geplaatst op: 21-05-2014
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Verdwijnt het café?

Verdwijnt het café?
Terwijl de economie langzaam weer uit het dal klimt en de totale horecasector voor komend jaar weer een klein plusje verwacht (0,5% groei), blijven de vooruitzichten voor de cafébranche uiterst somber. Al jaren staat de vraag onder druk en ook komend jaar gaat de branche verder de min in. Fundamentele veranderingen in het consumentengedrag zijn hier mede debet aan en dwingen de cafébranche om uiterst creatief te worden in het verleiden van haar gasten. Dat schrijft Rabobank in haar nieuwste Branchebarometer Cafés.

Cafés worden al jaren geconfronteerd met een structurele daling van de vraag. Ook voor dit jaar wordt een verdere krimp verwacht van het volume. Ten opzichte van 2013 zal de vraag ruim 3% dalen.

Alleen prijsstijgingen weten omzet nog op peil te houden
Veel ondernemers weten hun omzet hooguit op peil te houden door prijsverhogingen door te voeren. Aangezien ook de kosten structureel stijgen, leiden deze prijsstijgingen niet tot een verbetering van het rendement. Tegelijkertijd bereikt het prijsniveau een kritisch punt waarbij de consument het café definitief de rug toe keert.

Aanbod neemt maar licht af
Ondertussen neemt het aanbod maar mondjes maat af; de branche blijft nieuwe ondernemers trekken die altijd al gedroomd hebben van een eigen horecazaak. Ook de concurrentie vanuit andere, branchevreemde partijen neemt toe. Denk aan de vele nieuw geopende koffiebars of de loungebars in hotels. Voor veel ondernemingen blijft het daarom een kwestie van overleven.

Prognose 2014: negatief
De prognose voor de komende jaren is volgens Rabobank negatief. Aanbod en vraag sluiten niet meer op elkaar aan. Een deel van de ondernemingen verdient structureel te weinig en hen ontbreekt het aan een goed toekomstperspectief. Dit leidt de komende jaren onherroepelijk tot een verdere afname van het aantal cafés.

Trends
Rabobank ziet voor de cafésector vier belangrijke trends:
  • Schaalvergroting; onder meer toenemende verkoopoppervlakte en ketenvorming;
  • Vergaande branchevervaging tussen horeca en retailconcepten;
  • Ontwikkeling van concepten gericht op specifieke bevolkingsgroepen of leeftijdsklassen;
  • Beleving wordt steeds belangrijker; toename van unieke concepten.
Kansen en bedreigingen
Lees hier de complete Branchebarometer Cafés, inclusief de kansen en bedreigingen die voor deze sector gelden.
Link: https://www.rabobank.nl/images/branchebarometer_cafe_29651173.pdf
Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, cafes, toekomstverkenningen

CELTH



||| Nieuws |||

19/12/25
Van plan een roadtrip te maken? Denk ook aan deze praktische zaken
Een roadtrip voelt altijd als een klein avontuur dat je zelf vormgeeft. De vrijheid om te stoppen waar je maar wilt geeft een gevoel dat geen andere reis kan evenaren. Toch begint die ontspannen vibe al bij de voorbereiding. Een kaart vol leuke plekken, een globale route, een playlist die mee kan tot aan de horizon.
18/12/25
Toerisme en recreatie spelen structurele rol in de leefbaarheid
In december heeft Destinatie Nederland een zienswijze ingediend op de Ontwerp Nota Ruimte. Toerisme en recreatie spelen een structurele rol en daar is ruimte voor nodig.
18/12/25
Musea trokken 32 miljoen bezoeken in 2024
Nederlandse musea trokken in 2024 bijna 32 miljoen bezoeken, evenveel als een jaar eerder. Dat zijn er 2 miljoen minder dan in pré-coronajaar 2019. Ook buitenlandse toeristen gaan iets minder (-2%) naar een museum.
18/12/25
Alumni get-together opleidingen tourism management op vakdag
Het is inmiddels een mooie traditie geworden om de vakdag van de Vakantiebeurs te starten met een le...
17/12/25
Exclusief voor leden
Laser en gezellige lampjes maken Bright Nights
Stap in een oase vol met licht, kleur, sneeuw en muziek. Het ideale kerstuitje voor het hele gezin met meer dan 40 attracties én verrassend entertainment, meldt attractiepark Walibi over de Bright Nights.
17/12/25
Zo maak je van je huis een oplaadpunt door cocooning
We leven in een maatschappij die altijd 'aan' staat. Prikkels, notificaties, deadlines; het houdt nooit op. Het is dan ook niet gek dat de trend van 'cocooning' je terugtrekken in je eigen veilige bubbel alleen maar groter wordt.
17/12/25
Exclusief voor leden
Actie om business class passagiers meer te laten betalen tegen vervuiling
Passagiers in first- en business class zijn verantwoordelijk voor 36% van alle CO2-uitstoot op langeafstandsvluchten vanuit Europa. Dat terwijl ze maar een klein gedeelte (14%) uitmaken van de passagiers. Dit blijkt uit een nieuwe Europese analyse van T3 Transportation Think Tank in opdracht van Greenpeace Centraal- en Oost-Europa.
17/12/25
Vier doorfietsroutes in provincie Utrecht
De provincie Utrecht, de gemeenten Amersfoort, De Bilt, De Ronde Venen, Houten, Soest, Uithoorn, Utrecht, Zeist, de Universiteit Utrecht, Schiphol en de Vervoerregio Amsterdam hebben met het ondertekenen van een overeenkomst hun intenties bekrachtigd om vier nieuwe doorfietsroutes aan te leggen.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...