Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 05-03-2014
Auteur: Marc Gerlings

Strijd om carnavalsbezoeker. Eindhoven wint

Strijd om carnavalsbezoeker. Eindhoven wint
Lampegat (Eindhoven) blijkt de meeste bezoekers te trekken. Waereldstad (Geleen) viert carnaval onder elkaar. Kielegat en Oeteldonk zijn de populairste carnavalssteden voor vierders 'van boven de Moerdijk'.

De aantrekkingskracht is objectief gemeten en niet geschat door de lokale autoriteiten. Dit maakt een goede vergelijking van de steden mogelijk. De onderzoekers gebruikten de View.DAT-technologie die - volledig anoniem - inzicht geeft in bezoekersstromen op basis van mobiele telefoons. De onderzoekers analyseerden 16 grote carnavalssteden, 10 in Noord-Brabant, 5 in Limburg en Boeskoolstad (Oldenzaal) in Overijssel.

De top-5 qua drukte van incidentele bezoekers aan het carnaval:
1. Lampegat (Eindhoven)
2. Oeteldonk ('s Hertogenbosch)
3. Kielegat (Breda)
4. Mestreech (Maastricht)
5. Kruikenstad (Tilburg)

Bart Heijnen, adviseur mobiliteit bij bureau Goudappel Coffeng en fervent carnavalsvierder in Kielegat (Breda): "Ik ben trots op mijn stad, maar er wordt ook nog wel eens geklaagd over het grote aantal niet-Brabanders die komend van 'boven de rivieren' bij ons carnaval vieren. Mijn collega's van DAT.Mobility bleken in staat dat onderbuikgevoel objectief in beeld te brengen. Dat inspireerde ons de analyse-resultaten breder te delen."

Incidentele bezoekers
Peter van der Mede, expert Big Data bij DAT.Mobility: "We kijken voor dit onderzoek naar de incidentele bezoekers tijdens de carnavaldagen. Dat zijn mensen die minder dan 3 keer per maand in een bepaalde stad komen. Inderdaad blijkt 75% van de personen die speciaal voor de carnavalsdagen naar Breda komen, uit het 'Noorden' te komen, met meer dan de helft uit Rotterdam, Amsterdam, Dordrecht en Den Haag."

Ook Oeteldonk ('s Hertogenbosch) en Krabbegat (Bergen op Zoom) blijken magneten te zijn voor carnavalsvierders 'van boven de rivieren. Aan de andere kant van de ranglijst staan de Limburgse steden. Daar viert men toch vooral Carnaval onder elkaar, met als koploper Waereldstad (Geleen) met een magere 4% 'Hollandse' bezoekers.

Winnaar onder de optochten?
Nadere analyse levert meer interessante inzichten. De verschuiving in bezoekers aan het kleine Boemeldonck (Prinsenbeek) bijvoorbeeld springt er uit op zondag als hun uitbundige carnavalstocht wordt gehouden. Het is er zeven tot acht keer drukker dan op een gewone zondag. Van der Mede: "Vergelijk je dat met Lampegat (Eindhoven) waar de optocht op zaterdag plaatsvindt, dan zie je dat Lampegat weliswaar de grootste aantrekkingskracht heeft in absolute zin, maar niet erg veel meer in vergelijking met een gewone zaterdag. Wat mij betreft is Boemeldonck de winnaar."
Trefwoorden: Carnaval, bezoekersaantal, big data

CELTH



||| Nieuws |||

10/07/25
Exclusief voor leden
Europeanen willen sneller en beter spoorvervoer
Een ruime meerderheid van de Europeanen vindt dat het spoorvervoer tussen EU-landen dringend verbeterd moet worden. Dat blijkt uit een nieuwe peiling van Polling Europe onder ruim 5.000 inwoners van de 27 EU-lidstaten
09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
26/06/25
Studenten Buas en WUR onderzoeken klimaatrisico’s in Montenegrijnse toerismesector
Toerismestudenten van Breda University of Applied Sciences (Buas) en Wageningen University & Research hebben onlangs drie weken lang veldonderzoek gedaan in Montenegro. Ze droegen bij aan het inzicht in hoe lokale gemeenschappen de toenemende klimaatrisico's in de toeristische sector ervaren. Dit onderzoek, onderdeel van het jaarlijkse International Field Practicum, richt zich op complexe duurzaamheidsvraagstukken.
17/06/25
Binnenlandse vakantiegangers stoten meer CO2-uit, eco-efficiency wel omhoog
De CO2-uitstoot ten gevolge van binnenlandse vakanties groeide in 2023 harder dan het aantal vakanties. De zogenaamde eco-efficiency verbeterde wel, van 2,24 verdiende euro naar 2,33 euro per kilogram uitgestote CO2. Dat blijkt uit een studie van de Breda University of Applied Sciences en NBTC.
06/06/25
Exclusief voor leden
JetCamp maakt duurzaamheidslabels voor Europese campings inzichtelijk
Steeds meer vakantiegangers kiezen bewust voor duurzame vakanties, maar wat betekent het eigenlijk als een camping ‘duurzaam’ is? JetCamp, het grootste zoek- en boekingsplatform voor Europese campings, brengt daar nu helderheid in. Het platform vermeldt voortaan bij steeds meer campings welke internationale duurzaamheidslabels zij voeren, zoals Green Key, EcoCamping, EU Ecolabel en ISO 14001.
02/06/25
Bewuster reisgedrag: 39% kiest voor dichtbij, lange verre reizen nemen toe
Volgens onderzoek van Riksja Travel kiezen steeds meer mensen voor bestemmingen binnen 6000 km en wie verder reist, blijft langer weg.
02/06/25
FlixTrain bestelt 65 nieuwe hogesnelheidstreinen voor Europese uitbreiding
FlixTrain bestelt 65 nieuwe hogesnelheidstreinen. Met deze investering speelt FlixTrain in op de groeiende vraag naar snelle en betaalbare treinverbindingen.
02/06/25
APG investeert €250 miljoen in duurzame vliegtuigbrandstof SkyNRG
Pensioenuitvoerder APG investeert namens ABP tot €250 miljoen in SkyNRG, een Nederlandse pionier in duurzame vliegtuigbrandstof (Sustainable Aviation Fuel, SAF). De investering ondersteunt de uitbreiding van SkyNRG’s activiteiten en draagt bij aan de wereldwijde verduurzaming van de luchtvaart.