Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 20-01-2014
Auteur: Jessy Janga
NRIT Media

12,7 miljoen toeristen naar Nederland in 2013

12,7 miljoen toeristen naar Nederland in 2013

In 2013 bezochten ruim 12,7 miljoen internationale toeristen ons land, aldus NBTC Holland Marketing. Dat is een stijging van ruim 4 procent vergeleken met 2012. Rusland en China lieten de grootste procentuele groei zien. Voor 2014 verwacht NBTC een bezoekersstijging van zo’n 2 procent. De teller komt dit jaar daarmee naar verwachting uit op bijna 13 miljoen internationale bezoekers.


Meeste toeristen uit Duitsland
In 2013 bezochten ruim 12,7 miljoen buitenlandse bezoekers ons land (+4%) en zij verbleven ruim 31,6 miljoen nachten in Nederland (+7%). Daarmee is 2013 wederom een recordjaar voor Nederland. De meeste buitenlandse toeristen kwamen, evenals voorgaande jaren, uit Duitsland. Bijna 3,5 miljoen Duitsers bezochten in 2013 ons land (+8%). Ook België is al jaren een groeimarkt; vorig jaar steeg het aantal Belgische bezoekers met acht procent naar ruim 1,6 miljoen.


Grootste procentuele stijging
De landen met de grootste procentuele stijging waren Rusland en China. Het aantal Russische bezoekers steeg met 20 procent naar bijna 200.000. China liet een groei zien van zo’n18 procent en kwam daarmee op een totaal van 225.000. Uit Spanje en de Verenigde Staten kwamen er minder bezoekers naar Nederland (-8% en -6%).


Verklaring groei
Een belangrijke verklaring voor de groei in 2013 is dat Nederland heeft geprofiteerd van (de extra promotie van) de vele evenementen die hebben plaatsgevonden, zoals de heropening van het Rijksmuseum. Tevens heeft Nederland geprofiteerd van een mooie zomer, waardoor met name bezoekers uit de buurlanden een (extra) vakantie in ons land doorbrachten. Bovendien groeide de economie in de opkomende reismarkten Rusland en China bovengemiddeld, waardoor een groeiende groep middenklassers internationaal kon reizen.


Verwachtingen 2014
Voor 2014 verwacht NBTC een groei van ongeveer 2 procent van het aantal internationale toeristen dat ons land bezoekt. Naar verwachting bezoeken dit jaar bijna 13 miljoen toeristen ons land. De groei uit de buurlanden zal doorzetten, maar minder hard dan afgelopen jaar. Vanuit de opkomende reismarkten (BRIC-landen: Brazilië, Rusland, India en China) wordt eveneens verdere groei verwacht.


Bezuinigingen op branding en marketing
Jos Vranken, algemeen directeur NBTC geeft, ondanks de groei van het aantal Toeristen dat Nederland bezocht, aan zich zorgen te maken over de bezuinigingen van de overheid. Vranken: "We zijn uiteraard blij met het recordaantal toeristen naar ons land. Het is een van de weinige sectoren die ook tijdens de crisis volumegroei weet te realiseren. Internationale bezoekers en bestedingen hebben een stuwende werking op de Nederlandse economie en werkgelegenheid in ons land. Tegelijkertijd maken we ons echter zorgen over de toekomst. Vanaf volgend jaar investeert de rijksoverheid maar liefst 50 procent minder in de branding en marketing van de bestemming ‘Holland', terwijl ons land te maken heeft met grote en groeiende concurrentie. Ondanks de substantiële cofinanciering vanuit het (inter)nationale bedrijfsleven betekent dit een verdere daling van de zichtbaarheid en de slag- en concurrentiekracht van ‘Holland’.”

Topics:Toerisme
Trefwoorden: inkomend toerisme, vakanties, onderzoek, verwachting, NBTC, marketing

CELTH



||| Nieuws |||

06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.
06/06/25
Exclusief voor leden
Waar gaan Nederlanders met Pinksteren naar toe? Booking.com ziet opmerkelijke bestemmingen in top 10
Naar welke binnen- en buitenlandse bestemmingen reizen Nederlanders met de Pinksterdagen? Booking.com maakt drie top tien lijstjes met opmerkelijke bestemmingen. En ook op accommodatietype zien we een bijzondere top 5.
03/06/25
Recreatie Vakbeurs kiest Villa Pardoes als goede doel voor 2025-editie
Recreatie Vakbeurs heeft Villa Pardoes benoemd tot officieel goede doel voor de beurseditie die zal plaatsvinden op 11, 12 en 13 november 2025.
02/06/25
Bewuster reisgedrag: 39% kiest voor dichtbij, lange verre reizen nemen toe
Volgens onderzoek van Riksja Travel kiezen steeds meer mensen voor bestemmingen binnen 6000 km en wie verder reist, blijft langer weg.
28/05/25
1 miljoen stekkerauto's
Aan het eind van het eerste kwartaal van 2025 telde Nederland voor het eerst iets meer dan 1 miljoen stekkerauto’s. Daarmee is nu ruim een op de tien personenauto’s een stekkerauto.
28/05/25
Exclusief voor leden
Méribel kiest bureau Hopscotch
Méribel, het hart van het Franse Les 3 Vallées, heeft Hopscotch Tourism Netherlands aa...
26/05/25
Finalisten ‘Beste Bed & Breakfast van Nederland’ zijn bekend
De genomineerden voor de titel ‘Beste B&B van Nederland 2025’ zijn door Stichting Bed & Breakfast Nederland bekendgemaakt. De genomineerden bevinden zich in de hoogste kwaliteitsklasse van het officiële B&B-classificatiesysteem.
26/05/25
Primeur op 9 oktober: Eerste editie Dutch Travel Media Awards
Op donderdag 9 oktober 2025 worden nieuwe onderscheidingen voor de mooiste en meest inspirerende reisverhalen uitgereikt.