Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 13-12-2013
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Nederlands toerisme draait uitstekende augustusmaand

Nederlands toerisme draait uitstekende augustusmaand

Het Nederlands toerisme heeft een uitstekende augustusmaand achter de rug. Het aantal gasten in logiesaccommodaties steeg met 7,4% tot 4,2 miljoen. Dat blijkt uit recente, maar wel voorlopige cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek. Daarmee heeft het Nederlands toerisme de goede resultaten van juli weten te verbeteren.


Sterke groei inkomend toerisme

Vooral uit het buitenland kwamen in augustus 2013 meer gasten (+12,8%) dan in augustus 2012. Maar ook het aantal gasten uit eigen land steeg (+4,4%). Nederlandse logiesaccommodaties (hotels, bungalowparken, kampeerterreinen en groepsaccommodaties) registreerden in augustus 2013 in totaal 2,7 miljoen binnenlandse en 1,6 miljoen buitenlandse gasten.


Spectaculaire toename van overnachtingen buitenlandse gasten

Het totaal aantal overnachtingen steeg met 9,8% nog sterker naar 16,5 miljoen. De toename van het aantal binnenlandse overnachtingen (+4,8%) lag redelijk in lijn met de toename van het aantal gasten (+4,4%). Het aantal overnachtingen van buitenlandse gasten steeg ronduit spectaculair met 23,0%. In totaal registreerden Nederlandse logiesaccommodaties in augustus 2013 16,5 miljoen overnachtingen.


Sterke maand voor bungalowparken

Vooral bungalowparken hadden een sterke augustus maand. Zowel het aantal gasten (+21,0%) als het aantal overnachtingen (+20,5%) steeg fors. De groei zat hier in relatieve zin vooral in de toename van het aantal buitenlandse gasten (+38,3%) en overnachtingen (+39,8%). De voor de bungalowparken veel belangrijker binnenlandse markt groeide in aantallen gasten met 15,0% en in aantallen overnachtingen 13,3%). Het aandeel buitenlandse gasten in de Nederlandse bungalowsector steeg daardoor van 36% in augustus 2012 naar 43% in augustus 2013.

Mooie groei voor kampeersector
Kampeerterreinen zagen ook het aantal gasten (+3,8%) en overnachtingen (+6,2%) toenemen. Ook hier een spectaculaire groei van het aantal gasten (39,5%) en overnachtingen (36,3%) van buitenlanders. Gezien het kleine belang van het inkomend toerisme op de Nederlandse kampeersector vielen deze spectaculaire groeicijfers grotendeels weg tegen de matige prestatie van het binnenlands toerisme. Daar steeg het aantal gasten met slechts 0,1% en het aantal overnachtingen met 1,3%.

Groepsaccommodaties in mineur
Groepsaccommodaties hadden een matige augustusmaand achter de rug. Zowel in het aantal gasten (0,0%) als overnachtingen (-1,0%) zat geen groei.

Stabiele groei voor hotels
Nederlandse hotels ontvingen in augustus 2013 2,2 miljoen gasten. Daarvan kwamen er een dikke miljoen uit het buitenland. Ook hier zat de groei met name in het aantal buitenlandse gasten (6,9%). Het aantal binnenlandse gasten groeide met 2,8% nog mooi. Als we kijken naar het aantal overnachtingen dan zien we hier een vergelijkbaar beeld. Het aantal overnachtingen van Nederlanders groeide met 2,0% en van buitenlanders met 7,3%.

Gasten  en overnachtingen in Nederlandse logiesaccommodaties, augustus 2012-2013
  Gasten   Overnachtingen
x 1.000 2012 2013 Mutatie
2012 2013 Mutatie
Hotels 2.090 2.188 4,7%
4.001 4.186 4,6%
Kampeerterreinen 978 1.015 3,8%
6.065 6.443 6,2%
Bungalowparken 733 887 21,0%
4.415 5.322 20,5%
Groepsaccommodaties 132 132 0,0%
519 514 -1,0%
Totaal 3.933 4.223 7,4%   15.000 16.466 9,8%

Topics:Toerisme
Trefwoorden: inkomend toerisme, binnenlands toerisme

CELTH



||| Nieuws |||

03/07/25
Steeds meer reizigers kiezen voor budgetmaatschappijen
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk in ontwikkeling
De bestaande fietsroute vanuit Westland naar het centrum van Delft wordt ontwikkeld tot metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk.
30/06/25
Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar
De Drentse Fiets4Daagse bestaat zestig jaar en de organisatie pakt uit met een kleurrijk randprogramma en een gereduceerd tarief; kinderen t/m 16 jaar fietsen zelfs gratis mee.
30/06/25
Exclusief voor leden
Beeld & Geluid veel te klein voor game event
De kaartverkoop voor game-event Next Level Heroes op zondag 6 juli verloopt zo voorspoedig dat het evenement verhuist naar een grotere locatie.