Geplaatst op: 12-12-2013
Auteur: Marc Gerlings

Gedeputeerde Bert Pauli: Groeisector vrijetijdseconomie ruimte geven

'Brabant Leading in Leisure' in Bosch Provinciehuis trekt 300 leisure specialisten

Gedeputeerde Bert Pauli: Groeisector vrijetijdseconomie ruimte geven
Bert Pauli (links) ontvangt van organisator Femke Arts (Kamer van Koophandel) het groeiboek de vrijetijdseconomie: 1+ 1 = 3 (Foto Studio Piet Pulles).

Meer dan 300 bezoekers trok het symposium Brabant Leading in Leisure. Onderwijs, ondernemers en overheid pakken gezamenlijk de vrijetijdseconomie aan in Brabant.

Dertig procent van de middenstand gaat de komende jaren verdwijnen. Deels komt daarvoor in de plaats nieuwe activiteit in de vrijetijdseconomie, ofwel maakt retail plaats voor recreatie. Verder loopt het platteland leeg door de trek naar de steden. Versteviging van de vrijetijdseconomie op het platteland kan een dam tegen die leegloop opwerpen. Culturele en creatieve specialisten (lees ook: kunstenaars) worden steeds meer zelfstandig ondernemer. Zij kunnen emplooi vinden in de vrijetijdseconomie. En tenslotte: Brabant is al heel goed in die tak van sport, alle reden om de verdere versterking een economische topprioriteit voor de gehele provincie te maken.


"Internationaal werven"
Aldus gedeputeerde Bert Pauli tijdens het symposium 'Brabant Leading in Leisure' in het provinciehuis Den Bosch op de bijzondere datum 11-12-13 rond de klok van 14:15 uur. 'Deze ontwikkelingen krijgen grote invloed', zegt Pauli. 'Wij moeten potentiële groeisectoren als de vrijetijdseconomie dus alle ruimte geven. De bureaucratie moet eraf, zodat regelgeving ondernemers niet meer weerhoudt. We moeten de krachten bundelen, gezamenlijk en internationaal werven voor nieuwe vrijetijdsconsumenten in Brabant.'


Pareltjes verknopen tot één grote topsector

'Daartoe moeten we onze talloze economische, culturele, creatieve en commerciële pareltjes, groot en klein, verknopen, verbinden tot de topsector vol innovatie die onze vrijetijdseconomie kan zijn. Met volstrekt eigenwijze producten en in volstrekt eigenwijze samenwerkingsprocessen.' Pauli verzekerde zijn gehoor van zo'n 300 ondernemers, onderwijsspecialisten en overheidsdienaren ervan dat deze maatschappelijke vernieuwing via de vrijetijdseconomie onomkeerbaar is.

'U zult de vrijetijdseconomie als diep gewortelde sector met groot groeipotentieel het komende jaar overal in Brabant tegenkomen. Ik zeg u: doe mee, doe mee, en nog een keer: doe mee! Dit is een enorme kans.' Het symposium was georganiseerd door de Provincie Noord-Brabant, de Kamer van Koophandel, de Midpoint Leisure Boulevard, TOP-Brabant, de Leisure Academy Brabant en het Vrijetijdshuis.


Spervuur activiteiten

De bezoekers namen deel aan een spervuur van activiteiten: kennis-discussies onder leiding van prof. Hans Mommaas (Tilburg University) en Simon de Wijs van de Leisure Academy Brabant; een reeks van 14 thematische workshops; een netwerk-bedrijfsmarkt met 37 deelnemers en de uitreiking van de drie 'Van A naar Brabant' awards voor een alternatief vervoerssysteem in Midden-Brabant. De dag zat daarmee tjokvol elementen voor nieuwe formules en verbindingen onder het motto 'Leisure-Laboratorium'.

1+1=3 Vrijetijdseconomie
Tijdens de middagpauze vond de overhandiging plaats aan Pauli van het boekje '1+1=3, samenwerken in de vrijetijdseconomie'.


Visit Brabant start gesprektafels

Bart de Boer, oud-directeur van de Efteling en nu kwartiermaker voor de economische innovatieprogramma's 'Visit Brabant | Connect Brabant' nam de gelegenheid te baat om de aanwezige partijen op te roepen tot deelname aan het permanente overleg dat hij wil opzetten. 'Gesprekstafels in de cultuur, het bestuur, van ondernemers, van creatieven, van VMBO tot en met universitaire opleidingen - we moeten nu alle krachten mobiliseren om te oogsten van wat er in potentie al is: de sterkste vrijetijdsprovincie van het land die nog veel sterker worden kan.' De input wordt gebruikt voor een plan van aanpak voor Visit Brabant | Connect Brabant.
Trefwoorden: Brabant, leading in leisure, Connect Brabant, onderwijs, vrijetijdseconomie

CELTH



||| Nieuws |||

02/06/25
Horecaomzet groeit in eerste kwartaal 2025 met 3,4 procent
De Nederlandse horeca heeft in het eerste kwartaal van 2025 een omzetgroei van 3,4 procent gerealiseerd ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Tussen de deelsectoren zien we grote verschillen.
02/06/25
Exclusief voor leden
Vlaanderen blijft geliefd bij buitenlandse reizigers, maar mist verrassende troeven
Uit het 'Reputatieonderzoek Vlaanderen 2024' blijkt dat Vlaanderen nog steeds een sterke reputatie geniet als toeristische bestemming, vooral op het vlak van cultuur, erfgoed en gastronomie. Maar er zijn ook aandachtspunten.
02/06/25
APG investeert €250 miljoen in duurzame vliegtuigbrandstof SkyNRG
Pensioenuitvoerder APG investeert namens ABP tot €250 miljoen in SkyNRG, een Nederlandse pionier in duurzame vliegtuigbrandstof (Sustainable Aviation Fuel, SAF). De investering ondersteunt de uitbreiding van SkyNRG’s activiteiten en draagt bij aan de wereldwijde verduurzaming van de luchtvaart.
02/06/25
Horeca zoekt duurzame oplossingen voor personeelstekort
De personeelstekorten in de horeca vragen om meer dan oplossingen voor de korte termijn. Door bewuster te investeren in mbo-opgeleiden, technologie slim in te zetten en zij-instromers beter te begeleiden, kan de sector bouwen aan een stabieler en duurzamer personeelsbestand.
02/06/25
Exclusief voor leden
Vegan Food Tour zorgt voor verandering
In 2024 liepen 1.700 mensen mee met een Vegan Food Tour in drie steden: Utrecht, Amsterdam en Rotterdam. Ze bezochten in totaal 40 verschillende horecapartners van deze tourorgqanisatie, van comfort food tot fine dining. 66% van de deelnemers was geen veganist. Eten proeven leidt tot verandering.
02/06/25
Vlonderbrug ontsluit Everdinger Waarden
De Vlonderbrug, een nieuwe voetgangersbrug over de rivier de Lek in natuurgebied de Everdinger Waarden, is feestelijk geopend. Nu kunnen recreanten en inwoners uit de omgeving weer de benen strekken op een populaire wandelroute midden in de uiterwaarden, want de Vlonderbrug vervangt de oude trekpont die enkele jaren geleden werd verwijderd.
28/05/25
1 miljoen stekkerauto's
Aan het eind van het eerste kwartaal van 2025 telde Nederland voor het eerst iets meer dan 1 miljoen stekkerauto’s. Daarmee is nu ruim een op de tien personenauto’s een stekkerauto.
28/05/25
Exclusief voor leden
Fietsersbond wil overbodige paaltjes weg
Paaltjes op wegen en fietspaden zijn bedoeld om auto’s van het fietspad te houden, maar in de praktijk zorgen ze juist voor gevaar voor fietsers. Elk jaar raken duizenden fietsers gewond door een botsing met een paaltje. Daarom lanceert de Fietsersbond de Paaltjesmelder.

||| Agenda |||

05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
10/06/25
10/06/25 t/m 10-06-25: Online sessie: Handreiking ‘Gedragsstrategie honden aanlijnen’?
Een nieuwe handreiking biedt terreinbeheerders en andere partijen nieuwe inzichten en strategieën o...
19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...