Geplaatst op: 09-12-2013
Auteur: Marc Gerlings

Leading in Leisure 11 december 2013

Leading in Leisure 11 december 2013

Dertigduizend banen en zevenhonderd miljoen omzet in de Brabantse vrijetijdseconomie erbij en vooral: Brabant als meest gastvrije recreatieve regio van Europa. Dat zijn de ambitieuze doelen in de nieuwe provinciale aanpak 'Visit Brabant | Connect Brabant' die woensdag centraal staan tijdens het symposium, de workshops en de bedrijvenmarkt in het Bossche provinciehuis onder het motto 'Brabant Leading Leisure'.


Besteding per gast-uur omhoog
Meer bezoekers uit een internationaal wervingsgebied die hier langer verblijven en meer uitgeven. De kennis en verbindingen mobiliseren om dat doel gezamenlijk te bereiken. Dat is wat Brabant wil: mensen uit geheel Noordwest-Europa naar de provincie trekken voor een meerdaags verblijf met hogere bestedingen per gast-uur.


'Leisure laboratorium'

Kwartiermaker Bart de Boer (oud-directeur van de Efteling) doet namens de provincie uit de doeken welke marsroute hiertoe wordt ingezet. Dat gebeurt tijdens een waar 'Leisure laboratorium' in het provinciehuis, waarbij alle mogelijke verbindingen worden gelegd om het zover te brengen. Een thuiswedstrijd voor gastheer en gedeputeerde economische zaken Bert Pauli: bijna 40 bedrijven en organisaties maken er op '11-12-13' hun opwachting. Bijzondere datum, bijzonder evenement waarbij ook de grote Brabantse kennis over de vrijetijdseconomie en de input van het bedrijfsleven tijdens de netwerkmarkt 'Concept zoekt Ondernemer' bij honderden bezoekers ruim over het voetlicht komen.


Meer dan 100.000 banen

Dit Leisure laboratorium is een co-productie van de Provincie Noord-Brabant, Midpoint Brabant, TOP Brabant, de Leisure Academy Brabant, het Vrijetijdshuis Brabant en de Kamer van Koophandel. Het is geen utopie waar de deelnemers zich over buigen: nu al scoort Midden-Brabant landelijk het hoogst met het aantal dagrecreatieve bezoeken in Nederland (ruimschoots meer dan tien miljoen per jaar). Er is een Brabantse vrijetijdseconomie ontwikkeld die al meer dan 100.000 banen telt met 5,3 miljard euro omzet per jaar. Brabant wil groeien naar 6 miljard omzet en 130.000 banen.


Van A naar Brabant winnaars

Tijdens het symposium worden ook de winnaars bekendgemaakt van de contest 'Van A naar Brabant'. Acht deelnemers in drie groepen (studenten, professionals en bewoners) beten zich vast in de complex gebleken uitdaging: een vervoersconcept voor Midden-Brabant om de verwachte twintig miljoen recreatieve bezoeken per jaar in 2025 op te vangen. Hun oplossingen in drie heel verschillende richtingen (respectievelijk aanpassing hoofdinfrastructuur, elektrisch vervoer en een palet van samenhangende maatregelen op basis van 'slimmer inzetten') vormen onbedoeld één geheel dat aan de verkeersdeskundigen van Midden-Brabant en de provincie wordt aangeboden. Alle acht winnen dan ook een reis naar Florida, waar openbaar vervoer en recreatie al nauw zijn verbonden.


Laboratorium van proeven en resultaten

De chemie van deze dag moet de Brabantse vrijetijdseconomie een slag verder brengen. Voor nadere informatie is men aan het goede adres bij organisator Femke Arts op femkearts@leisureboulevard.nl. Op de website www.leisureboulevard.nl/111213 zijn tevens alle programmatische ins en outs over dit laboratorium van de vrijetijdseconomie te vinden.

Voor directe aanmelding/programma.


Trefwoorden: Leisure, leading, Brabant, Midpoint Leisure Boulevard

CELTH



||| Nieuws |||

17/12/25
Meer ouderen dan jongeren in Nederland
Nederland maakt een bijzondere transitie mee. Vanaf dit jaar zijn er voor het eerst meer 65-plussers dan jongeren tot 20 jaar, blijkt uit CBS-data. Dat zal ook van invloed zijn op recreatie en vrijetijdsgedrag.
16/12/25
Amsterdam aantrekkelijk voor sportindustrie
Werelds grootste sport- en outdoorbeurs ISPO is in 2026 in Amsterdam. Van 3 tot en met 5 november 2026 verwelkomt RAI Amsterdam naar verwachting ongeveer 50.000 bezoekers uit de wereldwijde sportindustrie. Amsterdam is aantrekkelijk voor de sportindustrie.
16/12/25
VVV Hart van Limburg branding- en merkstrategie: een regio vol verhalen
Tijdens de jaarlijkse relatiedag van Stichting VVV Hart van Limburg is de nieuwe branding en merkstrategie van de regio Midden-Limburg gepresenteerd: 'Een regio vol verhalen'. Deze herpositionering markeert een belangrijk moment en biedt een toekomstbestendige basis voor de promotie, samenwerking en regionale ontwikkeling.
16/12/25
Utrecht Marketing gaat over naar Utrecht & Partners
Utrecht Marketing presenteerde onlangs haar Meerjarenplan 2026–2029 en ondertekende samen met wethouder Susanne Schilderman de meerjarenopdracht van de gemeente Utrecht. Tijdens dezelfde bijeenkomst maakte de organisatie bekend dat zij per 1 januari 2026 verdergaat onder een nieuwe naam: Utrecht & Partners.
16/12/25
Exclusief voor leden
Jaarbeurs start in 2026 met circulaire standbouw
Koninklijke Jaarbeurs introduceert vanaf 1 januari 2026 volledig circulaire standbouw voor exposanten op haar eigen vakbeurzen. Met deze stap versnelt Jaarbeurs actief de duurzame transitie binnen de evenementenbranche.
15/12/25
Zeeland dichter bij Brabantse steden en Zwolle
Zeeland en Noord-Brabant zijn beter met elkaar verbonden via een directe treinverbinding ieder uur. Dat werd op 15 december feestelijk gevierd op het station in Vlissingen.
15/12/25
Exclusief voor leden
Erfgoed Zwarte Molen wordt vakantieverblijf
Stichting Kempens Landschap opent in januari 2026 een erfgoedlogies in de Zwarte Molen in Lille. Deze 19e-eeuwse molen, die sinds 2016 eigendom is van de landschapsorganisatie, werd grondig gerenoveerd en ingericht als vakantiewoning voor vier personen. Met de herbestemming wil de Stichting het karakteristieke gebouw opnieuw actief deel laten uitmaken van de gemeenschap.
15/12/25
Verdubbeling doorfietsroutes tot 2030
De Nederlandse doorfietsroutes zijn het afgelopen jaar opnieuw flink uitgebreid. In 2025 is het netwerk gegroeid naar 1.118 kilometer gerealiseerde doorfietsroutes, een toename van 137 kilometer ten opzichte van vorig jaar. De komende vijf jaar verdubbelt dat waarschijnlijk met 1.198 kilometer naar een totaal van 2.316 kilometer. Dat blijkt uit een inventarisatie van samenwerkingsorganisatie Tour de Force.

||| Agenda |||

07/01/26 t/m 08-01-26
07/01/26 t/m 08-01-26: Travel Trade Days 2026
De Travel Trade Days zijn kennis- en netwerkdagen voor de professionele reisbranche in de Benelux. G...
08/01/26 t/m 11-01-26
08/01/26 t/m 11-01-26: Vakantiebeurs 2026 - De wereld aan je voeten
De wereld ligt aan je voeten op Vakantiebeurs. Proef nieuwe smaken, ontmoet reizigers met bijzondere...
27/01/26 t/m 30-01-26
27/01/26 t/m 30-01-26: ENTER2026 eTourism Conference
De Breda University of Applied Sciences organiseert in januari 2026 de ENTER2026 eTourism Conference...
12/02/26
12/02/26 t/m 12-02-26: Dagrecreatie Live
Op 12 februari 2026 vindt het gloednieuwe event Dagrecreatie Live plaats in Evenementenhal Gorinchem...
02/04/26
02/04/26 t/m 02-04-26: Trendcongres Toerisme 2026
Het Trendcongres Toerisme 2026 is op donderdag 2 april 2026 bij Saxion Hogeschool in Deventer. De ed...