Geplaatst op: 27-11-2013
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Bezoekers VVV besteden tot 16% extra

Bezoekers VVV besteden tot 16% extra
Uit onderzoek van de Erasmus Universiteit Rotterdam blijkt dat consumenten die vooraf of tijdens hun dagje uit of weekendje weg de VVV raadplegen meer geld op hun bestemming uitgeven dan mensen die de VVV niet hebben bezocht. Daarmee levert de VVV een belangrijke extra bijdrage aan de lokale/regionale gastvrijheidseconomie aangezien die extra bestedingen direct ten goede komen aan het toeristisch/recreatief bedrijfsleven.  

"Wat levert de VVV eigenlijk op?”, is een vraag die gemeenten en ondernemers zich terecht stellen. Om dit te kunnen beantwoorden heeft VVV Nederland de Erasmus Universiteit Rotterdam gevraagd de toegevoegde waarde van de VVV op de lokale bestedingen te onderzoeken.  

Extra bestedingen
Gemiddeld besteden consumenten € 49,08 per dag tijdens hun vakantie of dagje uit. Het onderzoek van de Erasmus Universiteit toont aan dat consumenten die tijdens hun dagje uit of weekendje weg een bezoek aan een VVV-vestiging hebben gebracht een bedrag van €5,26 per persoon per dag extra besteden. Een surplus van meer dan 10%.  

Fans besteden nog meer
De meerderheid van de Nederlanders heeft, zo blijkt ook uit het onderzoek, een groot vertrouwen in de VVV. Zij laten zich graag door de VVV adviseren als het gaat om invulling van hun vrijetijdsactiviteit op locatie. Opmerkelijk is dat de extra uitgaven van deze fans van de VVV nog hoger zijn. Zij geven per persoon per dag maar liefst € 8,02 extra uit na bezoek aan een VVV-vestiging, oftewel ruim 16% meer dan niet VVV-bezoekers gemiddeld besteden.  

VVV-VNG symposium
Dr. Erik Braun van de Erasmus Universiteit presenteert de belangrijkste conclusies uit het onderzoek naar de economische meerwaarde van de VVV vanmiddag op het VVV-VNG symposium ‘City- en regiomarketing nu en in de toekomst’, dat plaatsvindt op het hoofdkantoor van VNG in Den Haag
Trefwoorden: vvv, promotie, bestedingen, dagtoerisme

CELTH



||| Nieuws |||

24/06/25
Exclusief voor leden
Pathé ombouw in Vlissingen maar Terneuzen wordt gesloten
Pathé zet de volgende stap in Zeeland: vanaf donderdag 26 juni verandert CineCity in Pathé Vlissingen. Terneuzen krijgt niet genoeg bezoekers en daarom wordt CineCity Terneuzen gesloten.
24/06/25
Camping De Drie Provinciën wint opnieuw ACSI Award: seniorentoerisme als groeikans voor Drenthe
Camping De Drie Provinciën heeft voor het derde jaar op rij de prestigieuze ACSI Award voor Beste Campingrestaurant in de wacht gesleept. De feestelijke uitreiking op donderdag 12 juni markeerde niet alleen een bijzondere mijlpaal, maar ook het startpunt van een inspirerend gesprek over de toekomst van recreatie in Drenthe.
24/06/25
Hiswa te Water viert 40e editie met duurzaamheid en luxe
Van 3 tot en met 7 september 2025 verandert de Bataviahaven in Lelystad opnieuw in het decor van de grootste watersportbeurs van Noordwest-Europa: Hiswa te Water. De veertigste editie belooft feestelijker, duurzamer en chiquer dan ooit te worden.
24/06/25
Inschrijving Horecava Awards 2026 geopend
De inschrijving is geopend voor de Horecava Awards 2026. Deze prestigieuze prijs bekroont vernieuwende producten, diensten en concepten die de horeca daadwerkelijk verbeteren of vernieuwen.
24/06/25
Nederland behoudt 8e plek op wereldranglijst congressen
Nederland staat voor het derde jaar op rij op de achtste plaats in de wereldwijde ranglijst van de International Congress and Convention Association (ICCA). Deze stabiele positie onderstreept de kracht van Nederland als toonaangevende bestemming voor internationale congressen en bijeenkomsten.
24/06/25
Exclusief voor leden
Rust en avontuur populair in zomer 2025
Reizigers die deze zomer op het laatste moment nog een vakantie boeken, kiezen opvallend vaak voor rust, veiligheid en actieve rondreizen. De belangstelling voor Europa groeit, de VS valt uit de top 10 en Thailand blijft populair.
24/06/25
Steeds meer campings met laadpunten voor elektrische auto’s
Het aantal Europese campings met laadpunten voor elektrische auto’s is in 2,5 jaar tijd bijna verdrievoudigd. Needrland is de Europese koploper. Dat blijkt uit recente cijfers van campingspecialist ACSI, die jaarlijks bijna 10.000 campings inspecteert.
23/06/25
Exclusief voor leden
Rapportage Meimaand fietsmaand door RBT Heuvelrug
In mei heeft RBT Heuvelrug het thema fietsen, 'Meimaand fietsmaand', in de schijnwerpers gezet, met een uitgebreide combinatie van winacties, advertenties, artikelen, arrangementen en vernieuwde themaroutes.

||| Agenda |||

24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...