Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 25-11-2013
Auteur: Jessy Janga
NRIT Media

Publiciteitscampagne erkende Veluwse streekproducten

Publiciteitscampagne erkende Veluwse streekproducten

Het Veluws Bureau voor Toerisme, de Stichting Streekeigen Producten Nederland (SPN) en Van de Mheen FoodServices zetten samen erkende Veluwse streekproducten op de (menu)kaart. 


De 3 partijen bekrachtigen hun samenwerking op dinsdag 26 november, tijdens een bijeenkomst op landgoed Schovenhorst in Putten. Groothandel Van de Mheen Foodservices zorgt voor de distributie, SPN voor de certificering en het Veluws Bureau voor Toerisme voor extra promotie.


Keurmerk ‘Erkend Veluws Streekproduct’
In 2012 ontwikkelde het Veluws Bureau voor Toerisme samen met de Stichting Streekeigen Producten Nederland het keurmerk ‘Erkend Veluws Streekproduct’. Dit landelijk erkende streekkeurmerk garandeert de consument dat het betreffende product is gemaakt op de Veluwe, van Veluwse ingrediënten en dat de herkomst bekend en gegarandeerd is. De producenten die het keurmerk mogen gebruiken, hebben alle uitgangspunten onderschreven en zijn gehouden aan het naleven daarvan.


Ook in horeca meer streekproducten
Ook in de horeca wordt steeds vaker gebruik gemaakt van producten uit eigen streek. Met tv-zenders als 24Kitchen en programma’s als Masterchef en Keuringsdienst van Waarde is de belangstelling voor lokale producten sterk toegenomen. Vaak genoeg is de wil er wel, maar ontbreekt de tijd om ‘de boer op te gaan’. Van de Mheen Foodservices, SPN en het Veluws Bureau voor Toerisme gaan daarom hun krachten bundelen.


Veluwe als culinaire bestemming
Door de samenwerking wordt het voor chef-koks een stuk gemakkelijker om streekproducten te gebruiken. Ook zullen erkende producenten zo meer afzetkanalen krijgen, zodat ook de consument vaker kan genieten van alles dat de Veluwe op culinair gebied te bieden heeft. Bovendien wordt getracht het imago van de Veluwe als culinaire bestemming te versterken.


Verkiezing ‘Beste streekrestaurant van de Veluwe’
Naast een grote publiciteitscampagne zullen Van de Mheen Foodservices, SPN en het VBT in 2014 gezamenlijk een verkiezing organiseren voor het ‘Beste streekrestaurant van de Veluwe’. Horecabedrijven, variërend van fastfoodrestaurants tot culinaire brasserie, kunnen hierbij meedingen als ze bij de bereiding van hun gerechten erkende streekproducten gebruiken.


Keurmerk goed voor reputatie
Daarnaast mogen de horecabedrijven het bijbehorende logo gebruiken. "Het keurmerk is voor horecabedrijven een mooi PR-instrument”, aldus Dagmar Kroezen van het Veluws Bureau voor Toerisme. "Je laat daarmee zien dat je lokaal betrokken bent. Ook staat het voor eerlijke en kwalitatief hoogwaardige producten. Dat komt je reputatie zeker ten goede.”


Direct contact tussen producent en afnemer
Door de samenwerking met groothandel Van de Mheen Foodservices in Harderwijk is de keten van product naar consument compleet. Aalt van de Mheen: "Wij voelen ons als Harderwijks bedrijf zeer verbonden met de Veluwe en wilden dat graag meer tot uiting brengen in ons assortiment. Door ook streekproducten aan de bestellijst toe te voegen, komen we tegemoet aan een toenemende vraag naar streekproducten vanuit de horeca. Voor chefkoks is er niets mooiers dan te werken met producten uit eigen streek. De producenten houden bovendien zelf het contact met de afnemers. Bestellen gebeurt gewoon bij hen zelf. Wij zorgen voor de distributie daarvan. Een goede en persoonlijke relatie staat bij ons voorop."

Trefwoorden: marketing, horeca, Veluwen, streekproducten, samenwerking, culinair

CELTH



||| Nieuws |||

20/06/25
Groei Nederlands toerisme in april 2025: autonome stijging én gunstige vakantiespreiding
Het Nederlandse toerisme heeft in april 2025 een duidelijke groei doorgemaakt ten opzichte van april 2024. Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) steeg het aantal gasten met 459.000 en het aantal overnachtingen met ruim 2,1 miljoen. Deze stijging is deels toe te schrijven aan autonome groei in het toerisme, maar ook aan de gunstige ligging van de meivakantie en Pasen in 2025.
18/06/25
Exclusief voor leden
Siblu breidt uit in Europa met focus op tweede huis in de natuur
De Franse vakantieorganisatie Siblu zet een nieuwe stap in haar Europese groeistrategie met de overname van zeven vakantieparken. Interessant is de nieuwe focus op het eigen gebruik van de tweede woning door de eigenaren.
18/06/25
Exclusief voor leden
Dantumadiel en Overijssel aan kop in JetCamp-onderzoek naar beste kampeerlocaties van Nederland
Dantumadiel heeft gemiddeld de best beoordeelde campings van Nederland. De negen campings in deze Friese gemeente behalen gemiddeld een rapportcijfer 9,1. Van de provincies scoort Overijssel met een 8,5 het best. In Europa staat Nederland met een 8,3 op een 12e plaats.
18/06/25
Europa-Park opent Silver Lake City: een nieuwe dimensie in thematisch overnachten
Rustieke westernsfeer en moderne comfortvoorzieningen komen samen in Silver Lake City, de nieuwste uitbreiding van het Europa-Park Resort. Het voormalige Camp Resort is volledig herontwikkeld tot een authentiek westernstadje met een breed scala aan overnachtingsmogelijkheden en belevingen voor het hele gezin.
18/06/25
Exclusief voor leden
Het muzikale DNA van Ruby Hotels
Bij hotelketen Ruby is muziek geen achtergrondgeluid, maar een hoofdrolspeler. In een tijd waarin hospitality draait om beleving, loopt Ruby Hotels voorop met de duidelijke positie van muziek in de formule. Met een eigen radioshow, live muziek in de hotelbars en Marshall speakers op elke kamer.
18/06/25
Exclusief voor leden
B&B De Hoenderkamp de beste van Nederland in 2025
B&B De Hoenderkamp in het Overijsselse Beuningen is uitgeroepen tot de Beste Bed & Breakfast van Nederland 2025.
13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.

||| Agenda |||

24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...