Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 14-11-2013
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Efteling, ANWB en KLM behoren tot de meest onmisbare merken van Nederland

Efteling, ANWB en KLM behoren tot de meest onmisbare merken van Nederland
Efteling, ANWB en KLM behoren tot de meest onmisbare merken van Nederland. Zij staan in de top 100 van EURIB, het European Institute for Brand Management uit Rotterdam. Dit bureau legde aan 1.001 respondenten 1.410 merken voor. Centrale vraag daarbij was of de consumenten het jammer zouden vinden als het merk van de markt zou verdwijnen. Op de eerste drie posities staan HEMA, NOS Journaal en Albert Heijn.

Drie toppers uit de sector winnen terrein
In de top 100 staat Efteling op de 17e positie. De helft van de Nederlandse consumenten zou het jammer vinden als het merk van de markt zou verdwijnen. In 2012 stond de Efteling nog op een 24ste plaats. De ANWB staat precies één plaatsje lager (18e) maar maakte een flinke sprong in het klassement. De ANWB stond vorig jaar nog op plaats 48. De KLM stond in 2012 op positie 47 en steeg dit jaar naar de 46ste plaats. Van alle Nederlanders zou 42% het jammer vinden als het merk verdwijnt.

Rijksmuseum stormt top 100 binnen
De heropening heeft het Rijksmuseum geen windeieren gelegd. Viel het museum vorig jaar nog dik buiten de top 100 (195ste). Dit jaar stormde het Rijksmuseum de top 100 binnen en belande op een 53ste positie. Fastfoodrestaurant McDonalds moest wat posities prijsgeven en kwam dit jaar op plaats 57 terecht (vorig jaar: 40). Toch nog 39% van de Nederlanders zou het jammer vinden als het merk van de markt verdwijnt.

Veel dierenparken in top 100
De eerste dierentuin komen we tegen op plaats 65. Burgers' Zoo stond in 2012 nog op plaats 113 maar kwam overtuigend de top 100 binnen. Maar liefst 38% van de Nederlanders zou het jammer vinden als dit merk van de markt verdwijnt. Het aantal dierenparken in de top 100 is opvallend want op positie 83 treffen we Diergaarde Blijdorp aan, op 88 Dierenpark Emmen, op 94 Artis en op 96 Ouwehand Dierenpark.

Ook VVV in top 100
Ook het Anne Frank Huis stormde de top 100 binnen en belandde op plaats 69 (van 123). De VVV is voor 36% van de Nederlanders een onmisbaar merk. Ze stegen dit jaar van positie 88 naar 76. De VVV is daarmee voor evenveel Nederlanders onmisbaar als het merk Walt Disney die van positie 68 naar 88 daalde.
2013
2012
Merk
Onmisbaarheidsscore
17
24
Efteling
52%
18
48
ANWB
50%
47
46
KLM
42%
53
195
Rijksmuseum
40%
57
40
McDonalds
39%
65
113
Burgers' Zoo
38%
69
123
Anne Frank Huis
38%
76
88
VVV
36%
80
68
Walt Disney
36%
83
129
Diergaarde Blijdorp
35%
88
92
Dierenpark Emmen
34%
94
104
Artis
33%
96
116
Ouwehands Dierenpark
33%

Link: http://www.eurib.org/eurib-top-100-onmisbare-merken-2013.html
Topics:Onderzoek
Trefwoorden: dierentuinen, attractieparken, musea, horeca

CELTH



||| Nieuws |||

08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
07/07/25
SVR vraagt om betaalbaar houden van kampeervakanties
Stichting Vrije Recreatie (SVR) meldt dat kampeervakanties té duur dreigen te worden voor de gast door stijgende toeristenbelasting in combinatie met stijgende kosten bij horeca en supermarkten.
04/07/25
Exclusief voor leden
ZooParc Overloon opent nieuw expeditiegebied Ngyuwe
ZooParc Overloon heeft vandaag het langverwachte expeditiegebied Ngyuwe geopend voor abonnementhouders. Dit nieuwe deel van het park staat volledig in het teken van Tropisch Afrika en is vanaf 11 juli toegankelijk voor alle bezoekers.
04/07/25
Nieuwe erfgoedroute-app brengt Limburgs verleden tot leven
Onder grote belangstelling is de gratis app Erfgoed Route Limburg gelanceerd. De app biedt wandelaars en fietsers een unieke manier om het erfgoed van Noord- en Midden-Limburg te beleven via audio- en videoverhalen op locatie.
04/07/25
Nieuw regionaal Limburgs congresbureau zet in op internationale kenniscongressen
Limburg krijgt een provinciebreed opererend congresbureau dat zich richt op het aantrekken van internationale meerdaagse congressen, met een focus op wetenschap en innovatie. Het vernieuwde bureau is een doorontwikkeling van het Maastricht Convention Bureau (MCB).
04/07/25
Nieuwe fietsroute rond het IJsselmeer met veerverbindingen
De veerverbindingen tussen Enkhuizen, Stavoren, Urk en Medemblik zijn voortaan onderdeel van de fiets- en wandelnetwerken van Noord-Holland, Friesland en Urk. Dit maakt het eenvoudiger om recreatieve routes over het IJsselmeer te plannen.
04/07/25
Nieuwe tool brengt toeristisch aanbod regio in kaart
Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen (TVAN) heeft op 3 juli de Destination Data Monitor gelanceerd: een interactieve tool die inzicht geeft in het toeristisch aanbod per gemeente of regio.
04/07/25
Exclusief voor leden
Petitie: informeer passagiers over tromboserisico
De Trombosestichting is een petitie gestart om luchtvaartmaatschappijen te bewegen passagiers beter te informeren over het risico op trombose tijdens lange vluchten.