Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 14-11-2013
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Efteling, ANWB en KLM behoren tot de meest onmisbare merken van Nederland

Efteling, ANWB en KLM behoren tot de meest onmisbare merken van Nederland
Efteling, ANWB en KLM behoren tot de meest onmisbare merken van Nederland. Zij staan in de top 100 van EURIB, het European Institute for Brand Management uit Rotterdam. Dit bureau legde aan 1.001 respondenten 1.410 merken voor. Centrale vraag daarbij was of de consumenten het jammer zouden vinden als het merk van de markt zou verdwijnen. Op de eerste drie posities staan HEMA, NOS Journaal en Albert Heijn.

Drie toppers uit de sector winnen terrein
In de top 100 staat Efteling op de 17e positie. De helft van de Nederlandse consumenten zou het jammer vinden als het merk van de markt zou verdwijnen. In 2012 stond de Efteling nog op een 24ste plaats. De ANWB staat precies één plaatsje lager (18e) maar maakte een flinke sprong in het klassement. De ANWB stond vorig jaar nog op plaats 48. De KLM stond in 2012 op positie 47 en steeg dit jaar naar de 46ste plaats. Van alle Nederlanders zou 42% het jammer vinden als het merk verdwijnt.

Rijksmuseum stormt top 100 binnen
De heropening heeft het Rijksmuseum geen windeieren gelegd. Viel het museum vorig jaar nog dik buiten de top 100 (195ste). Dit jaar stormde het Rijksmuseum de top 100 binnen en belande op een 53ste positie. Fastfoodrestaurant McDonalds moest wat posities prijsgeven en kwam dit jaar op plaats 57 terecht (vorig jaar: 40). Toch nog 39% van de Nederlanders zou het jammer vinden als het merk van de markt verdwijnt.

Veel dierenparken in top 100
De eerste dierentuin komen we tegen op plaats 65. Burgers' Zoo stond in 2012 nog op plaats 113 maar kwam overtuigend de top 100 binnen. Maar liefst 38% van de Nederlanders zou het jammer vinden als dit merk van de markt verdwijnt. Het aantal dierenparken in de top 100 is opvallend want op positie 83 treffen we Diergaarde Blijdorp aan, op 88 Dierenpark Emmen, op 94 Artis en op 96 Ouwehand Dierenpark.

Ook VVV in top 100
Ook het Anne Frank Huis stormde de top 100 binnen en belandde op plaats 69 (van 123). De VVV is voor 36% van de Nederlanders een onmisbaar merk. Ze stegen dit jaar van positie 88 naar 76. De VVV is daarmee voor evenveel Nederlanders onmisbaar als het merk Walt Disney die van positie 68 naar 88 daalde.
2013
2012
Merk
Onmisbaarheidsscore
17
24
Efteling
52%
18
48
ANWB
50%
47
46
KLM
42%
53
195
Rijksmuseum
40%
57
40
McDonalds
39%
65
113
Burgers' Zoo
38%
69
123
Anne Frank Huis
38%
76
88
VVV
36%
80
68
Walt Disney
36%
83
129
Diergaarde Blijdorp
35%
88
92
Dierenpark Emmen
34%
94
104
Artis
33%
96
116
Ouwehands Dierenpark
33%

Link: http://www.eurib.org/eurib-top-100-onmisbare-merken-2013.html
Topics:Onderzoek
Trefwoorden: dierentuinen, attractieparken, musea, horeca

CELTH




||| Nieuws |||

25/07/25
Exclusief voor leden
Bestedingen bij fastservicerestaurants onder druk
Consumenten geven structureel minder geld uit bij zogenaamde fastservicerestaurants omdat ze die te duur vinden. Een trendbreuk.
25/07/25
Exclusief voor leden
Nieuwe subsidieregeling voor toegankelijke recreatie in Drenthe
De provincie Drenthe heeft een nieuwe subsidieregeling geopend voor mkb-ondernemers in de recreatie- en toerismesector. Met deze regeling wil de provincie bijdragen aan een inclusieve en toegankelijke omgeving.
25/07/25
Exclusief voor leden
Vakantieboekingen trekken aan
Na een wat teleurstellend voorjaar trekken de laatste twee maanden de vakantieboekingen aan. In mei met +6% en in juni met +5%. In juni viel vooral de populariteit van Denemarken en Griekenland op.
24/07/25
Aantal bewoners op vakantieparken stijgt
Het aantal mensen dat officieel woont op een vakantiepark is de afgelopen jaren flink gestegen. Volgens het CBS stonden op 1 april 2025 bijna 60.000 mensen ingeschreven op een vakantiepark, tegenover ruim 51.000 in 2019.
24/07/25
Exclusief voor leden
Wandelnet: Geef wandelen een volwaardige plek in het omgevingsbeleid
Met de invoering van de Omgevingswet is er een nieuw beleidskader ontstaan voor de inrichting van de leefomgeving. Wandelnet grijpt deze kans aan om het belang van wandelen te benadrukken. In de brochure ‘Wandelkwaliteit in het omgevingsbeleid’ laat Wandelnet zien hoe wandelen een structurele plek kan krijgen in gemeentelijke visies, plannen en regelgeving.
24/07/25
Nieuw model brengt recreatiebehoefte in kaart
Een nieuw recreatiebehoeftemodel laat zien waar de grootste behoefte is aan recreatieruimte. Het model combineert data over bevolkingsgroei, reisbereidheid en bestaande voorzieningen om knelpunten én kansen voor recreatie in beeld te brengen.
24/07/25
Meer publiek, maar rode cijfers: poppodia onder financiële druk
Ondanks een groeiend aantal bezoekers en optredens in 2024, kampen Nederlandse poppodia met toenemende financiële problemen. De kosten stijgen sneller dan de inkomsten, waardoor meer podia verlies draaien.
24/07/25
Steeds meer Nederlanders elektrisch op zomervakantie
Nederlanders kiezen deze zomer massaal voor de elektrische auto richting Zuid-Europa. Uit geanonimiseerde data van ruim 25.000 gebruikers van de Shuttel-mobiliteitspas blijkt dat laadstress plaatsmaakt voor vertrouwen in het Europese laadnetwerk.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...
31/10/25
31/10/25 t/m 31-10-25: Inspiratie-event: Wandelen als sleutel tot een vitalere
Nederland staat voor grote maatschappelijke uitdagingen op het gebied van gezondheid, leefstijl en l...