Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 30-10-2013
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Nederland mist een overkoepelend verhaal

Praat mee met NBTC Holland Marketing

Nederland mist een overkoepelend verhaal

Nederland mist een overkoepelend verhaal. Dat is de conclusie van het Rondetafelgesprek Beleving dat NBTC Holland Marketing begin september organiseerde in het kader van de ontwikkeling van het Toekomstperspectief Destinatie Holland 2025. Dit perspectief wordt morgen samen met een sectorvisie aan minister Kamp van Economische Zaken aangeboden.


Zoveel bezoekers, zoveel wensen en dus zoveel belevingen, was het gevoel. De deelnemers, zelf vanuit hun functie bekend met het belang van belevingen, hadden het gevoel dat Nederland nog wel iets mist. Namelijk één overkoepelend verhaal: het verhaal van Nederland.


Op zoek naar één verhaal

In het Scheepvaartmuseum is er bijvoorbeeld gekozen voor het zeewaartse verhaal, waaraan alle onderdelen van het museum gelinkt kunnen worden. De vraag is hoe dat verhaal vervolgens te koppelen is aan het algemene verhaal van Nederland. Want feit blijft dat je als attractie maar één onderdeel bent van de gehele vakantiebeleving van een toerist. Alle onderdelen van een bezoek aan ons land dragen bij aan de totaalbeleving van de bestemming Nederland. De uitdaging is daarom een verhaal te creëren waarin iedereen zich kan vinden en dat iedere bezoeker op een of andere manier aanspreekt.


Toevoegen nieuwe belevingen niet nodig

Volgens de deelnemers aan het gesprek is het niet nodig om nieuwe belevingen te creëren. Wel is het belangrijk het aanbod nog eens goed onder de loep te nemen en waar nodig innovaties te stimuleren. Mooie attracties, bijvoorbeeld op het gebied van kunst, met elkaar combineren en aan elkaar verbinden.


Nederland heeft 16 miljoen ambassadeurs

In de internationale promotie moeten volgens de deelnemers de 16 miljoen Nederlanders worden ingezet. Want wie kan het verhaal van ons land beter vertellen, dan de Nederlanders zelf? Een ware beleving komt van binnenuit, is het gevoel aan tafel. Het ‘verkopen’ van ons land begint daarom bij de inwoners zelf. Hen te overtuigen van de mooie, bijzondere en leuke aspecten van ons land, zodat de inwoners trots(er) worden op Nederland. Waarna zij dat vervolgens weer uitdragen naar hun familie, vrienden en kennissen buiten dit land. Zo kan iedere Nederlander een ware ambassadeur worden voor de bestemming Nederland!


Drie stellingen

Op basis van het rondetafelgesprek over Beleving legt NBTC Holland Marketing drie stellingen voor. Reacties zijn welkom op de website.

1. Nederland mist één overkoepelend verhaal: Hét verhaal van Nederland.

2. Pas als attracties in Nederland meer met elkaar gaan samenwerken kunnen we een ‘rijkere’ beleving aan de gast meegeven.

3. In het DNA van de Nederlanders zit dat ze eigenzinnig zijn en kritisch zijn op het eigen land. Je kan ze daardoor niet motiveren om zich als ambassadeurs voor de bestemming Nederland in te zetten.

Topics:Beleid
Trefwoorden: beleid, hollandpromotie, nbtc, marketing, toerisme

CELTH



||| Nieuws |||

13/06/25
Vliegtickets en prijzen overnachtingen vakantieparken drukken inflatie
De inflatie is gedaald van 4,1 in april naar 3,3 procent in mei van dit jaar, meldt CBS. Bijzonder i...
13/06/25
ABN AMRO presenteert Bourgondische Lunchindex 2025
Nederlanders lunchen snel en efficiënt, Belgen nemen de tijd voor contact en culinaire beleving. Dat blijkt uit het nieuwe rapport van ABN AMRO, getiteld 'Lunchcultuur in de Lage Landen: kansen voor een Bourgondische lunchrevolutie'. De bank onderzocht de lunchbestedingen in Nederland en België en ziet grote verschillen die economische kansen bieden voor horeca, toerisme en grensoverschrijdende samenwerking.
13/06/25
Nederlanders besteden miljarden aan dagattracties
De afgelopen drie jaar gaven Nederlanders ruim €3,1 miljard uit aan bezoeken aan attractieparken en dierentuinen. Dat blijkt uit de Nationale Benchmark Attractieparken en Dierentuinen van onderzoeksbureau Multiscope, gebaseerd op een enquête onder meer dan 4.100 Nederlanders.
13/06/25
Exclusief voor leden
Meer aanlegmogelijkheden voor recreatievaart in Laag-Holland
Er komen 26 zogenaamde ‘landvasten’ in de regio Laag-Holland. Dit zijn openbare aanlegsteigers. In de Purmerringvaart is onlangs de eerste geplaatst, speciaal bedoeld voor de kleine recreatievaart. Deze zogenoemde ‘landvast’ is geschikt voor sloepen, fluisterboten en in sommige gevallen ook voor kano’s en SUP’s.
13/06/25
Exclusief voor leden
Albron en Hutten gaan samen verder als Hai
Albron en Hutten hebben vandaag hun nieuwe gezamenlijke organisatienaam bekendgemaakt: Hai – Hutten Albron Impactmakers. De naam symboliseert de gelijkwaardige samenwerking tussen beide bedrijven en hun gedeelde ambitie om maatschappelijke impact te vergroten. Albron en Hutten blijven als losse merken actief in de cateringmarkt.
13/06/25
Corendon en Prijsvrij Vakanties/D-reizen hervatten samenwerking
Corendon en de reisplatformen Prijsvrij Vakanties en D-reizen slaan opnieuw de handen ineen. Vanaf nu is het volledige reisaanbod van Corendon – inclusief de labels By June, Stip Reizen en GOfun – weer beschikbaar via de websites van Prijsvrij en D-reizen, evenals in de fysieke winkels van D-reizen.
12/06/25
Exclusief voor leden
Texel krijgt betere kustbescherming
Noord-Holland kiest voor 4 maatregelen die de zuidwestkust van Texel beschermen tegen hoogwater, de natuur versterken en ruimte geven aan recreatie.
12/06/25
Regionale stakingen NS vrijdag 13 juni
Als gevolg van een regionale staking, rijden op vrijdag 13 juni geen NS-treinen in grote delen van Noord- en Zuid-Nederland. Deze staking heeft mogelijk ook impact op reizigers in de rest van Nederland.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...