Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 29-10-2013
Auteur: Jessy Janga
NRIT Media

Groei van 7,5 % voor hotelovernachtingen Amsterdam in eerste helft 2013

Groei van 7,5 % voor hotelovernachtingen Amsterdam in eerste helft 2013

In de eerste helft van 2013 heeft Amsterdam meer hotelovernachtingen geteld dan in dezelfde periode van het vorige jaar. Er waren 16,8% meer Nederlandse hotelovernachtingen en 5,6% meer overnachtingen door buitenlanders in de Amsterdamse hotels. In totaal hebben de hotels 7,5% meer overnachtingen geteld dan in dezelfde periode in 2012. Amsterdam vormt hiermee samen met Hamburg en Berlijn de top drie van de Europese stijgers qua hotelovernachtingen.

Amsterdam na Londen op 2e plaats in Europa
Met een hotelkamerbezettingsgraad van 77,5% (volgens ‘The Europen Destination’s Observatory’, ECM-MKG Hospitality) staat Amsterdam na Londen in Europa op de tweede plaats. De bezoekers die bij vrienden, familie of via Airbnb overnachten zijn niet inbegrepen in deze cijfers net als de cruiseschip passagiers. Door het feestelijke jaar Amsterdam 2013 heeft de stad, volgens Amsterdam Marketing, een extra aantrekkingskracht. De marketingorganisatie meent dan ook dat vooral de opening van het Rijksmuseum een belangrijke rol speelt in de stijging van bezoekersaantallen.

Meer Belgen, Duitsers, Britten en Fransen naar hotels Amsterdam
Naast het feit dat er meer Nederlandse overnachtingen in Amsterdam plaatsvinden, stijgt het aantal overnachtingen van Belgen (+16,8%), Duitsers (+16,7%), Britten (+12,9%) en Fransen (+10,5%). De Verenigde Staten laat een lichte daling zien (- 5,5%). In de week van 28 oktober 2013 start een grote Amsterdam campagne in New York waardoor deze cijfers in de toekomst misschien weer zullen stijgen meent Amsterdam Marketing. Een fikse daling van 21,7% is merkbaar bij het bezoekersaantal uit Spanje, welke voornamelijk is toe te schrijven aan hun ernstige economische crisis.

Steeds grotere rol voor BRIC landen
Bezoekers uit de BRIC landen (Brazilië, Rusland, India en China), spelen een steeds grotere rol in de toerismecijfers van Amsterdam. In de eerste helft van 2013 groeiden met name de hotelovernachtingen uit Rusland (+25%) en China (+26%) significant. In totaal telt Amsterdam de eerste helft van dit jaar 5.375.000 hotelovernachtingen waarvan 1.024.000 door Nederlanders. Bovenstaande cijfers zijn gebaseerd op voorlopige cijfers van CBS.


Trefwoorden: marketing, amsterdam, hotelovernachtingen, statistieken, amsterdam marketing

CELTH




||| Nieuws |||

25/07/25
Exclusief voor leden
Bestedingen bij fastservicerestaurants onder druk
Consumenten geven structureel minder geld uit bij zogenaamde fastservicerestaurants omdat ze die te duur vinden. Een trendbreuk.
25/07/25
Exclusief voor leden
Nieuwe subsidieregeling voor toegankelijke recreatie in Drenthe
De provincie Drenthe heeft een nieuwe subsidieregeling geopend voor mkb-ondernemers in de recreatie- en toerismesector. Met deze regeling wil de provincie bijdragen aan een inclusieve en toegankelijke omgeving.
25/07/25
Exclusief voor leden
Vakantieboekingen trekken aan
Na een wat teleurstellend voorjaar trekken de laatste twee maanden de vakantieboekingen aan. In mei met +6% en in juni met +5%. In juni viel vooral de populariteit van Denemarken en Griekenland op.
24/07/25
Aantal bewoners op vakantieparken stijgt
Het aantal mensen dat officieel woont op een vakantiepark is de afgelopen jaren flink gestegen. Volgens het CBS stonden op 1 april 2025 bijna 60.000 mensen ingeschreven op een vakantiepark, tegenover ruim 51.000 in 2019.
24/07/25
Exclusief voor leden
Wandelnet: Geef wandelen een volwaardige plek in het omgevingsbeleid
Met de invoering van de Omgevingswet is er een nieuw beleidskader ontstaan voor de inrichting van de leefomgeving. Wandelnet grijpt deze kans aan om het belang van wandelen te benadrukken. In de brochure ‘Wandelkwaliteit in het omgevingsbeleid’ laat Wandelnet zien hoe wandelen een structurele plek kan krijgen in gemeentelijke visies, plannen en regelgeving.
24/07/25
Nieuw model brengt recreatiebehoefte in kaart
Een nieuw recreatiebehoeftemodel laat zien waar de grootste behoefte is aan recreatieruimte. Het model combineert data over bevolkingsgroei, reisbereidheid en bestaande voorzieningen om knelpunten én kansen voor recreatie in beeld te brengen.
24/07/25
Meer publiek, maar rode cijfers: poppodia onder financiële druk
Ondanks een groeiend aantal bezoekers en optredens in 2024, kampen Nederlandse poppodia met toenemende financiële problemen. De kosten stijgen sneller dan de inkomsten, waardoor meer podia verlies draaien.
24/07/25
Steeds meer Nederlanders elektrisch op zomervakantie
Nederlanders kiezen deze zomer massaal voor de elektrische auto richting Zuid-Europa. Uit geanonimiseerde data van ruim 25.000 gebruikers van de Shuttel-mobiliteitspas blijkt dat laadstress plaatsmaakt voor vertrouwen in het Europese laadnetwerk.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...
31/10/25
31/10/25 t/m 31-10-25: Inspiratie-event: Wandelen als sleutel tot een vitalere
Nederland staat voor grote maatschappelijke uitdagingen op het gebied van gezondheid, leefstijl en l...