Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 28-10-2013
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Overijssel in trek vanwege natuur, ontspanning en ruime vrijetijdsaanbod

Overijssel in trek vanwege natuur, ontspanning en ruime vrijetijdsaanbod
Ieder jaar komen er miljoenen binnen- en buitenlandse toeristen voor een vakantie of dagje uit naar de verschillende regio’s in Overijssel. Om beter inzicht te krijgen in de wensen en het gedrag van deze bezoekers, heeft  KennispuntOost dit jaar een consumentenonderzoek uitgevoerd. Eerste conclusie: bezoekers komen vooral naar Overijssel vanwege de natuur, om te ontspannen en het ruime vrijetijdsaanbod.

Bezoekers komen voor natuur, de rust en om te kunnen genieten
Uit de Regiomonitor blijkt dat er overeenkomsten zijn in de motivatie om de Overijsselse regio’s te bezoeken. "Over het geheel genomen zien we dat toeristen en dagbezoekers voornamelijk naar de provincie komen vanwege de natuur, de rust en om te kunnen genieten. Vooral als het gaat om activiteiten als wandelen en fietsen staat Overijssel goed op de kaart”, aldus Cindy Gelderman van KennispuntOost.

Ook verschillen tussen de deelregio's
Er zijn ook verschillen tussen de regio’s die opvallen. Gelderman somt op: "WaterReijk scoort hoog als het gaat om  ‘het in de natuur zijn’. De watersport speelt hierbij een belangrijke rol. Maar een waterrijk gebied als de IJsseldelta scoort vergeleken met andere regio’s opvallend hoog als het gaat om cultuurhistorie en winkelen. Je ziet dan ook dat deze regio, met Hanzesteden als Zwolle en Kampen, relatief veel dagbezoekers trekt. Vechtdal, Salland en Twente zijn populairder als het gaat om meerdaags verblijf.”

Familie en vrienden belangrijkste inspiratiebron voor dagje uit
Uit de Regiomonitor blijkt eveneens dat internet een prominente rol speelt als het gaat om inspiratie en informatie. Als inspiratiebron voor een vakantie of dagje uit staan de ervaringen van familie en vrienden op één. Internet neemt de tweede plek in. Eenmaal in de regio aangekomen zijn de smartphone en tablet de belangrijkste bron van informatie. Gelderman besluit: "Uit ons onderzoek blijkt dat driekwart van de bezoekers een smartphone meeneemt op vakantie of een dagje uit. Bijna de helft van alle bezoekers gebruikt deze ter plekke om toeristische informatie in te winnen via websites, apps of social media. Alle Overijsselse regio’s beschikken over een eigen app. De online informatievoorziening binnen de regio’s in Overijssel wordt steeds belangrijker.”
Link: http://www.kennispuntoost.nl/nl/nieuws/overijssel-in-trek-vanwege-natuur-ontspanning-en-ruime-vrijetijdsaanbod/
Trefwoorden: overijssel, bezoekers, bezoekmotieven, vakanties, dagrecreatie

CELTH



||| Nieuws |||

10/06/25
Eurostar rijdt naar Frankfurt en Genève
Eurostar heeft voor het derde jaar op rij positieve eindejaarsresultaten en groeicijfers gemeld. Interessanter is het feit dat met de vernieuwing van de treinstellen ook nieuwe bestemmingen zijn aangekondigd in het hart van Europa.
10/06/25
Beleefkaart Ijsseldelta brengt toeristen op ideeën
MarketingOost meldt de lancering van de Beleefkaart IJsseldelta. Deze gratis kaart brengt de mooiste plekken en activiteiten in beeld en is bedoeld voor iedereen die de regio wil ontdekken, beleven en waarderen.
10/06/25
Barteld de Jong wint sKBL Fotowedstrijd met betoverend beeld van Landgoed Calorama
Barteld de Jong uit Noordwijk is de grote winnaar van de fotowedstrijd die de stichting Kastelen, historische Buitenplaatsen & Landgoederen (sKBL) organiseerde in het kader van de Dag van het Kasteel.
10/06/25
Exclusief voor leden
Maatregelen handbagage laat Nederlanders nadenken over vliegreis
Vliegmaatschappijen scherpen de handbagageregels verder aan, waardoor reizigers meer betalen voor ingecheckte bagage en minder kunnen meenemen. Als gevolg daarvan overweegt een grote groep Nederlanders (37%) met een ander vervoermiddel op vakantie te gaan in plaats van te vliegen.
10/06/25
Exclusief voor leden
Toverland scoort goed bij Klantvriendelijkste Bedrijf 2025
Attractiepark Toverland behaalde dubbelslag bij verkiezing van Het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland 2025. Picnic wint de verkiezing en Efteling pakt de zesde plek.
10/06/25
Exclusief voor leden
Elektrisch op pad bij Fletcher Hotels: Opel Rocks beschikbaar voor gasten
Fletcher Hotels biedt gasten vanaf deze zomer een nieuwe, duurzame manier om de omgeving te verkennen: de elektrische Opel Rocks. In samenwerking met Opel en mobiliteitspartner SURE Mobility worden 140 van deze compacte stadsauto’s ingezet bij hotels in toeristische regio’s.
10/06/25
Overijssel promoot toerisme met ludieke stunt in Gronau
Met de oproep "Hey Nachbarn, komm mal rüber!” verraste Overijssel afgelopen zaterdag het winkelend publiek in het Duitse Gronau met een opvallende promotiestunt. In het centrum van de stad werd de nieuwe Overijsselkrant 2025 van "Das andere Holland” gelanceerd in een vrolijke retro-fotocaravan. Bezoekers konden op de foto, kregen de bewaarkrant mee en maakten kans op een gratis dagje uit naar Overijssel.
10/06/25
Exclusief voor leden
Haarlem krijgt eerste 5-sterrenhotel: Hotel Palazzo
Aan de Leidsevaart in Haarlem verrijst binnenkort het eerste 5-sterrenhotel van de stad. Vastgoedontwikkelaar Cobraspen Groep transformeert een monumentaal schoolgebouw uit 1883 tot het luxueuze Hotel Palazzo. De gemeente heeft inmiddels toestemming gegeven voor de bestemmingswijziging naar hotel.

||| Agenda |||

19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...
27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...