Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 25-10-2013
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Doelgroepen NBTC krijgen gezicht

Doelgroepen NBTC krijgen gezicht

NBTC Holland Marketing heeft haar vijf doelgroepen met een persoonsnaam en een eigen paspoort een duidelijk gezicht gegeven. De vijf doelgroepen die de marketingorganisatie van Holland gebruikte zijn Mainstream (Peter), Traditional (Mary), Upper-class (Paul), Postmodern (Nora) en Achiever (Michael). In het bijbehorende paspoort is het leven van elke persoon beschreven.


Marktbewerking

NBTC bewerkt consumenten op basis van het MentalityInternational-model van Motivaction. Een model dat voldoet aan een belangrijke randvoorwaarde voor Holland-marketing: het is internationaal toepasbaar. Naast socio-demografische kenmerken is het model gebaseerd op levensstijl, waarden, behoeften, motivaties en de belevingswereld van de consument. NBTC heeft, samen met Motivaction en BSUR, deze doelgroepbewerking uitgewerkt in persona’s. Hierdoor kan nog beter worden ingespeeld op de behoeften van de consument. Dit draagt bij aan de doelstelling van NBTC om meer bezoekers en bestedingen naar Nederland te verleiden.


Consument centraal

NBTC heeft per persona een paspoort gemaakt waarin in één oogopslag helder is hoe de doelgroep in het leven staat. Maartje Schouten, marketing consultant NBTC: "We hebben de paspoorten ontwikkeld om de doelgroep tot leven te brengen en toegankelijk te maken, zowel voor intern gebruik als voor partners. Het is een stap die we hebben gezet om nog beter in te kunnen spelen op de behoeften van de consument. In onze branding- en marketingstrategie zetten we de consument centraal. Daardoor maken we concepten en campagnes die de doelgroep aanspreekt en beweegt om naar Nederland te komen.”


Persona's zorgen voor focus
Schouten: "Persona’s zorgen voor een duidelijke focus. Voor ons, maar ook voor onze partners. Ze geven antwoord op vragen als: ‘Wat beweegt de doelgroep?’, ‘Welke media gebruiken ze?’ en natuurlijk ‘Hoe kunnen we ze overtuigen?’. Daarnaast kunnen ze als hulpmiddel gebruikt worden om de juiste doelgroep te bepalen; waar liggen de kansen? Tot slot zijn ze een uitstekende basis voor conceptontwikkeling en communicatievraagstukken. Kortom, de boodschap en de communicatie kunnen nóg beter afgestemd worden op de behoeften van de consument. En daar profiteert de BV Nederland van én de ondernemer.” In de toeristische marktbewerking richt NBTC zich op vijf doelgroepen en persona’s: Mainstream (Peter), Traditional (Mary), Upper-class (Paul), Postmodern (Nora) en Achiever (Michael).




Op www.nbtc.nl is het bladerbare paspoort per doelgroep te vinden.

Topics:Marketing
Trefwoorden: marketing, holland-promotie, segmentatie, doelgroepen

CELTH



||| Nieuws |||

05/06/25
Exclusief voor leden
Strategische samenwerking Unseen en Art Rotterdam
De dertiende editie van fotografiebeurs Unseen, nu als onderdeel van Art Rotterdam, vindt eind maart 2026 plaats; dus niet, als eerder aangekondigd door de organisatie, komende september in de Amsterdamse NDSM Loods.
05/06/25
Wereldwijde luchtvaart in 2025: herstel, groei en nieuwe uitdagingen
Volgens de nieuwste Global Outlook van IATA (juni 2025) zijn de vooruitzichten voor het passagiersvervoer door de lucht positief, maar niet zonder uitdagingen. Terwijl de vraag naar vliegreizen wereldwijd toeneemt, worstelt de sector met capaciteitsbeperkingen, veranderend reizigersgedrag en de noodzaak tot verduurzaming.
05/06/25
European Running Championships 2029 in Utrecht
Op World Running Day (4 juni) kwam mooi nieuws van European Athletics naar buiten. Utrecht wordt gastheer van de derde editie van de Europese Kampioenschappen Hardlopen, die in mei 2029 plaatsvinden.
05/06/25
Podcastserie zet MBO en leisuresector in de spotlight deze zomer
Leisuretalk en Gastvrijheid Begint van Binnen starten deze zomer een nieuwe zomer special met de titel "MBO -Mega Belangrijk Onderwijs! - De podcast.
05/06/25
Maastricht lanceert vernieuwd online platform: focus op slow travel en hyperpersonalisatie
Maastricht Marketing heeft het vernieuwde online platform www.visitmaastricht.nl gelanceerd. De website is volledig afgestemd op het herijkte stadsmerk uit 2023 en biedt bezoekers én bewoners een gepersonaliseerde en inspirerende manier om Maastricht te ontdekken. De nadruk ligt op slow travel, beleving en gepersonaliseerde content.
05/06/25
6 juni beperkt treinverkeer naar luchthaven Schiphol
Als gevolg van een staking in regio Midden-Nederland georganiseerd door vakbonden, rijden op vrijdag 6 juni in het gehele land geen NS-treinen. Treinverkeer naar luchthaven Schiphol gaat beperkt door.
05/06/25
Schiphol: Tarieven goedgekeurd, maar natuurvergunning vernietigd
Schiphol beleefde op 4 juni 2025 een dag vol tegenstrijdige ontwikkelingen. Terwijl de Autoriteit Consument & Markt (ACM) groen licht gaf voor de forse tariefverhogingen van de luchthaven, vernietigde de rechtbank Den Haag de natuurvergunning van Schiphol wegens gebrekkige onderbouwing.
04/06/25
Barbara Oomen bij afscheid: praktijkgericht onderzoek belangrijk voor de regio
Barbara Oomen nam op dinsdag 3 juni afscheid als voorzitter van het College van Bestuur van HZ University of Applied Sciences. Ze deed dat met studenten, collega’s en relaties uit het werkveld in het atrium van de HZ in Vlissingen.

||| Agenda |||

10/06/25
10/06/25 t/m 10-06-25: Online sessie: Handreiking ‘Gedragsstrategie honden aanlijnen’?
Een nieuwe handreiking biedt terreinbeheerders en andere partijen nieuwe inzichten en strategieën o...
19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...