Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 11-10-2013
Auteur: Jessy Janga
NRIT Media

Marktscan Brazilië 2013

Marktscan Brazilië 2013

Om toegang te krijgen tot de Braziliaanse reismarkt is het noodzakelijk om informatie over, en inzicht in, deze markt te hebben. De Marktscan Brazilië 2013 van NBTC Holland Marketing biedt relevante informatie over het land en haar reismarkt aan organisaties in de reisindustrie en andere geïnteresseerde organisaties.


Uitgaand toerisme in de groei
In 2010 realiseerden Brazilianen 4,5 miljoen buitenlandse reizen, een groei van 28% in vergelijking met een jaar eerder. Van alle uitgaande reizen was 67% long haul. De meest bezochte bestemmingen hierbij zijn Europa en Noord-Amerika. In Europa zijn Frankrijk, Portugal, Spanje, Italië, Duitsland en Groot-Brittannië de populairste bestemmingen. De meeste internationale reizigers komen uit São Paulo (41%), Rio de Janeiro (15%) en het zuiden van Brazilië (17%). De gemiddelde lengte van een verblijf bij de lange afstandsreizen is 10 nachten. Hierbij hebben de Brazilianen gemiddeld 1.940 euro per persoon per reis besteed.


Verwachtte groei uitgaand toerisme

De uitgaven van toeristen uit Brazilië groeien dit jaar naar verwachting met  20 procent tot 7,1 miljard dollar. Op dit moment wordt de markt van zakenreizen gedomineerd door nationale zakenreizen, maar dit kan veranderen aan de hand van de groeiende economie en de aankomende World Cup en Olympische spelen. Brazilianen nemen een 8ste plaats in op de ranglijst van zakenreizen, maar zullen waarschijnlijk Italië, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk de komende 2 jaar passeren.


Braziliaanse toeristen in Nederland

Het aantal Braziliaanse toeristen dat een bezoek aan Nederland brengt, groeit al jaren sterk. Bezochten in 2006 nog maar 38.000 Brazilianen Nederland, dat waren er in 2012 al 109.000. Voor 2013 verwacht NBTC Holland Marketing een groei van 5%. Een Braziliaanse toerist verblijft gemiddeld 2,1 nachten in Nederland. Acht op de tien verblijft in Amsterdam. Ruim 60% verblijft in drie- of vier sterrenhotels.


Trends en ontwikkelingen

Buiten de marktontwikkelingen verschaft de Marktscan ook inzicht in trends en ontwikkelingen binnen de (Braziliaanse) reismarkt. De economische groei over 2012 was relatief gezien klein. De verwachting is dat de economie in 2013 weer beteren resultaten zal tonen. Dit zal een positief effect hebben op het uitgaand toerisme in Brazilië. Meer en meer Brazilianen uit de middenklasse zullen de capaciteit hebben om naar het buitenland te reizen. Verder zijn ze in Brazilië bezig met het verbeteren van de infrastructuur en de toegankelijkheid voor de opkomende wereldwijde sportevenementen.


De Braziliaanse toerist
Brazilianen worden beschouwd als tolerante, vriendelijke mensen die van plezier houden en een sterke aantrekkingskracht hebben naar het stadsleven. Verder geeft de Braziliaanse bevolking de voorkeur aan Engelse vertalingen wanneer de Portugese variant niet voor handen is. De toerist uit Brazilië die naar Europa reist is over het algemeen goed opgeleid, meertalig en afkomstig uit de hogere sociale klasse. Reizigers uit de middenklassen zijn echter in opkomst. Verder zijn de toeristen grotendeels tussen de 30 en 40 jaar en reizen alleen of in tweetallen. Geliefde activiteiten tijdens de vakantie zijn shoppen, culturele activiteiten en uitgaan. Er zijn weinig toeristen die naar het buitenland gaan voor zon en strand aangezien ze dat in eigen land voldoende hebben.

Link: http://www.nbtc.nl/nl/homepage/cijfersentrends/landeninformatie.htm?utm_campaign=NBTCupdate&utm_medium=email&utm_source=NBTC
Topics:Onderzoek
Trefwoorden: brazilie, onderzoek, reismarkt, marktscan, toerisme

CELTH



||| Nieuws |||

06/06/25
Exclusief voor leden
Voorbereid op de regels toegankelijkheid websites en apps?
Vanaf 28 juni 2025 gelden regels voor de toegankelijkheid van websites en apps waarop bedrijven producten of diensten aanbieden. De Autoriteit Consument & Markt (ACM) gaat toezicht houden op de toegankelijkheid van e-handelsdiensten en elektronische communicatiediensten.
06/06/25
Exclusief voor leden
JetCamp maakt duurzaamheidslabels voor Europese campings inzichtelijk
Steeds meer vakantiegangers kiezen bewust voor duurzame vakanties, maar wat betekent het eigenlijk als een camping ‘duurzaam’ is? JetCamp, het grootste zoek- en boekingsplatform voor Europese campings, brengt daar nu helderheid in. Het platform vermeldt voortaan bij steeds meer campings welke internationale duurzaamheidslabels zij voeren, zoals Green Key, EcoCamping, EU Ecolabel en ISO 14001.
06/06/25
Exclusief voor leden
Waar gaan Nederlanders met Pinksteren naar toe? Booking.com ziet opmerkelijke bestemmingen in top 10
Naar welke binnen- en buitenlandse bestemmingen reizen Nederlanders met de Pinksterdagen? Booking.com maakt drie top tien lijstjes met opmerkelijke bestemmingen. En ook op accommodatietype zien we een bijzondere top 5.
06/06/25
Hart van Limburg en Smart-market bundelen krachten voor zorgeloos boeken van toeristische arrangementen
Beleving, gemak en verbinding staan centraal in een nieuwe samenwerking tussen VVV Hart van Limburg en het innovatieve boekingsplatform Smart-market. Samen willen zij het toeristisch aanbod in Midden-Limburg toegankelijker en aantrekkelijker maken voor bezoekers én ondernemers.
06/06/25
Exclusief voor leden
Nederlandse campingprijzen blijven relatief stabiel ten opzichte van Europa
Kamperen in Nederland is dit jaar gemiddeld 5% duurder geworden, blijkt uit de jaarlijkse inventarisatie van campingspecialist ACSI. Daarmee blijft de prijsstijging in eigen land onder het Europese gemiddelde. De sterkste prijsstijgingen zijn te zien in Kroatië en Noorwegen.
05/06/25
Exclusief voor leden
Strategische samenwerking Unseen en Art Rotterdam
De dertiende editie van fotografiebeurs Unseen, nu als onderdeel van Art Rotterdam, vindt eind maart 2026 plaats; dus niet, als eerder aangekondigd door de organisatie, komende september in de Amsterdamse NDSM Loods.
05/06/25
Wereldwijde luchtvaart in 2025: herstel, groei en nieuwe uitdagingen
Volgens de nieuwste Global Outlook van IATA (juni 2025) zijn de vooruitzichten voor het passagiersvervoer door de lucht positief, maar niet zonder uitdagingen. Terwijl de vraag naar vliegreizen wereldwijd toeneemt, worstelt de sector met capaciteitsbeperkingen, veranderend reizigersgedrag en de noodzaak tot verduurzaming.
05/06/25
European Running Championships 2029 in Utrecht
Op World Running Day (4 juni) kwam mooi nieuws van European Athletics naar buiten. Utrecht wordt gastheer van de derde editie van de Europese Kampioenschappen Hardlopen, die in mei 2029 plaatsvinden.

||| Agenda |||

10/06/25
10/06/25 t/m 10-06-25: Online sessie: Handreiking ‘Gedragsstrategie honden aanlijnen’?
Een nieuwe handreiking biedt terreinbeheerders en andere partijen nieuwe inzichten en strategieën o...
19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...
27/06/25
27/06/25 t/m 27-06-25: Beleidsmakersdag
De Beleidsmakersdag staat zo vlak voor de vakanties in het teken van 'Vooruitwerken em verbinden ric...