Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 10-10-2013
Auteur: Marc Gerlings

Kennisambassadeurs Rotterdam voor binnenhalen congressen

Kennisambassadeurs Rotterdam voor binnenhalen congressen

Rotterdam Marketing stelt een aantal kennisambassadeurs aan voor de ondersteuning in het binnenhalen van congressen en evenementen. Hoe werkt dit en wat doen de ambassadeurs?

Experts worden kennisambassadeurs
Rotterdamse wetenschappers, onderzoekers en andere experts gaan zich als kennisambassadeurs inzetten voor de komst van meer congressen naar de stad. Deze nieuweRotterdam Knowledge Ambassadors, die vanavond officieel worden benoemd, zijn hiervoor gevraagd door Rotterdam Marketing.
Rotterdam Marketing wil de groei in congressen graag samen met haar samenwerkingspartners doorzetten. Congressen leveren een belangrijke bijdrage aan het zakelijk toerisme en zijn daarmee van grote waarde voor de stedelijke economie en de werkgelegenheid van de stad, meldt de marketingorganisatie.

Wesselink: "Gevestigde namen”
"Deze kennisambassadeurs zijn gevestigde namen binnen instituten als het Erasmus MC, de Erasmus Universiteit, en het Scheepvaart en Transport College en wonen vaak internationale congressen in het buitenland bij. Juist zij kunnen daarom binnen de congreswereld een belangrijke bijdrage leveren aan de promotie van de stad,” stelt Ton Wesselink, directeur van Rotterdam Marketing.

Speerpunten vastgelegd
Het Rotterdam Knowledge Ambassadors-programma richt zich vooral op een toename van het aantal internationale associatiecongressen binnen de speerpunten van Rotterdam: medisch, haven-industrieel en creatief.
Rotterdam was in 2012 gaststad van 26 internationale associatiecongressen (congressen georganiseerd door de (wetenschappelijke) verenigingsbranche) die gezamenlijk ruim 12 miljoen euro aan bestedingen opbrachten.

Groeimarkt goed bedienen
De internationale associatiemarkt is een aantrekkelijke markt om in te investeren omdat het een groeimarkt is. Uit recent onderzoek van ICCA (International Congress & Convention Association) blijkt dat het aantal internationale associatiecongressen de afgelopen tien jaar met honderd procent is gestegen en de komende jaren alleen maar toeneemt.

Ambassadeurs hebben voorbeeldrol
De Rotterdam Knowledge Ambassadeurs moeten zich, om te worden benoemd, actief hebben ingezet om een congres naar Rotterdam te halen. Daarmee bekleden zij als ambassadeur ook een voorbeeldfunctie voor collega’s binnen hun instituten die ook een congres willen of zouden kunnen organiseren. Het ambassadeurschap geldt voor een periode van vijf jaar.

De kennisambassadeurs treden daarnaast gezamenlijk op als een kennis- en netwerkplatform op het gebied van het organiseren en het binnenhalen van internationale congressen in Rotterdam. In die hoedanigheid fungeren zij ook als klankbordgroep voor Rotterdam Marketing bij vraagstukken met betrekking tot Rotterdam congresstad. Rotterdam Marketing, oftewel Rotterdam Convention Bureau, heeft als taak de economie te versterken in de stad door onder andere de internationale congresmarkt in de stad te stimuleren.

Benoeming
Het Rotterdam Knowledge Ambassadors- programma gaat donderdagavond tijdens een feestelijke bijeenkomst in LPII officieel van start. Twaalf van de zeventien ambassadeurs zullen daar officieel worden benoemd. Bijgevoegd vindt u een overzicht van de Rotterdam Knowledge Ambassadors en het Comité van Aanbeveling.
Trefwoorden: Congresmarkt, congressen, convention, Rotterdam Marketing, Wesselink

CELTH




||| Nieuws |||

13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in hert zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...