Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 09-10-2013
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

‘s-Hertogenbosch opnieuw Meest Gastvrije Stad

Bezoeker in algemene zin positiever over vriendelijkheid en veiligheid in Nederlandse steden

‘s-Hertogenbosch opnieuw Meest Gastvrije Stad

‘s-Hertogenbosch is voor de vierde keer op rij uitgeroepen tot Meest Gastvrije Stad van Nederland. Net als de afgelopen drie jaar kreeg de Brabantse hoofdstad dit jaar de hoogste waarderingscijfers van haar bezoekers. De prijs werd vandaag uitgereikt in  Nieuwspoort in Den Haag.


De toverformule van 's-Hertogenbosch

Burgemeester Ton Rombouts van ’'s-Hertogenbosch nam de prijs zelf in ontvangst. Hij had zich voorbereid op een ‘Au-moment’, want vier maal achter elkaar winnen had hij niet verwacht, maar het werd een ‘Wauw-moment’ voor de Bossche burgemeester. Hij had voor de aanwezigen nog wel wat tips in petto om ’'s-Hertogenbosch volgend jaar van de troon te stoten. "De toverformule van Den Bosch is investeren, samenwerken en innoveren”, zo vatte hij het Bossche beleid samen. Dat doet de gemeente ondermeer door de stad schoon, heel en veilig te houden, steeds naast de bestaande evenementenagenda op zoek te gaan naar nieuwe evenementen die de bezoekers verrassen en het openen van het Museumkwartier waar twee musea intensief samenwerken en daarmee in korte tijd 100.00 mensen naar ’s-Hertogenbosch wisten te halen. Die culturele samenwerking brengt dan weer andere stakeholders in de stad bij elkaar. Zo proberen horeca- en winkelondernemers in de buurt van het Museumkwartier door samen te werken een graantje van de grote bezoekersstroom mee te pikken. Uitdagingen zijn er ook voor de stad. Zo streeft ’s-Hertogenbosch een wat moderner en hipper imago na. "Het beeld van de Sint Jan, Oeteldonk en de Bossche Bollen hebben we van ons afgeworpen.” Daarvoor in de plaats komen bijvoorbeeld het Paleiskwartier ten noorden van het station en cultuurcentrum de Verkadefabriek. Binnenkort opent in ’s-Hertogenbosch een Design B&B met een eigen strand. Een initiatief waar Rombouts duidelijk trots op is. Om ook in de toekomst een gastvrije stad te blijven heeft ’s-Hertogenbosch diverse initiatieven ontplooit. Zo is er een prijs voor de meest gastvrije ondernemer ingesteld, komen er Ambossadeurs en wil de stad herhalingsbezoek stimuleren.


Nederlander waardeert vriendelijkheid en veiligheid in de 21 steden hoger

Hans van Spronsen, algemeen directeur Van Spronsen & Partners horeca-advies over de resultaten van dit jaar: "Over het algemeen kan worden geconcludeerd dat de vriendelijkheid van de bewoners, het winkelpersoneel en de horecamedewerkers door de bezoeker dit jaar gemiddeld hoger wordt gewaardeerd. Daarnaast geeft de bezoeker ook een hogere waardering aan het veiligheidsgevoel”.


Opmars van Groningen en Leiden

Opmerkelijk is de sterke opmars van Groningen. De afgelopen jaren scoorde de noordelijke stad steeds hoger met een verdiende tweede plaats dit jaar als absoluut hoogtepunt. Ook Leiden heeft een flinke slag geslagen door maar liefst 12 plaatsen te stijgen in de ranglijst (van plaats 17 in 2012 naar plaats 5 dit jaar). "Twee geweldige prestaties die aantonen dat een gastvrijheid niet enkel is voorbehouden aan de van oudsher meer bourgondische steden in het Zuiden, maar veel meer een resultaat is van een gezamenlijke inspanning van overheden, ondernemers én inwoners”, aldus Kees van Wijk, algemeen directeur VVV Nederland. Breda verdwijnt ui de top 3 en zakt naar een vierde plaats.


Tabel 1: Top 10 Meest Gastvrije Stad 2013

1 (1)

‘s-Hertogenbosch

4,01

2 (5)

Groningen

3,95

3 (3)

Maastricht

3,93

4 (2)

Breda

3,91

5 (17)

Leiden

3,86

6 (4)

Haarlem

3,86

7 (8)

Amersfoort

3,85

8 (11)

Eindhoven

3,83

9 (7)

Zwolle

3,83

10 (9)

Nijmegen

3,81


Het onderzoek

Het jaarlijkse onderzoek van Van Spronsen & Partners horeca - advies en VVV Nederland vindt plaats in de 21 grootste steden van Nederland. Op basis van 8.000 enquêtes onder Nederlandse bezoekers, zijn deze steden op 27 aspecten in de categorieën ‘Vriendelijkheid & Veiligheid’, ‘Horeca & Vrije tijd’, ‘Stad & Architectuur’ en ‘Bereikbaarheid & Informatie’ onderzocht. Per stad zijn in de periode half april-half augustus 381 face-to-face  enquêtes afgenomen om een objectieve meting te doen.

Trefwoorden: stdelijk toerisme, awards, prijzen, gastvrijheid

CELTH




||| Nieuws |||

25/07/25
Exclusief voor leden
Bestedingen bij fastservicerestaurants onder druk
Consumenten geven structureel minder geld uit bij zogenaamde fastservicerestaurants omdat ze die te duur vinden. Een trendbreuk.
25/07/25
Exclusief voor leden
Nieuwe subsidieregeling voor toegankelijke recreatie in Drenthe
De provincie Drenthe heeft een nieuwe subsidieregeling geopend voor mkb-ondernemers in de recreatie- en toerismesector. Met deze regeling wil de provincie bijdragen aan een inclusieve en toegankelijke omgeving.
25/07/25
Exclusief voor leden
Vakantieboekingen trekken aan
Na een wat teleurstellend voorjaar trekken de laatste twee maanden de vakantieboekingen aan. In mei met +6% en in juni met +5%. In juni viel vooral de populariteit van Denemarken en Griekenland op.
24/07/25
Aantal bewoners op vakantieparken stijgt
Het aantal mensen dat officieel woont op een vakantiepark is de afgelopen jaren flink gestegen. Volgens het CBS stonden op 1 april 2025 bijna 60.000 mensen ingeschreven op een vakantiepark, tegenover ruim 51.000 in 2019.
24/07/25
Exclusief voor leden
Wandelnet: Geef wandelen een volwaardige plek in het omgevingsbeleid
Met de invoering van de Omgevingswet is er een nieuw beleidskader ontstaan voor de inrichting van de leefomgeving. Wandelnet grijpt deze kans aan om het belang van wandelen te benadrukken. In de brochure ‘Wandelkwaliteit in het omgevingsbeleid’ laat Wandelnet zien hoe wandelen een structurele plek kan krijgen in gemeentelijke visies, plannen en regelgeving.
24/07/25
Nieuw model brengt recreatiebehoefte in kaart
Een nieuw recreatiebehoeftemodel laat zien waar de grootste behoefte is aan recreatieruimte. Het model combineert data over bevolkingsgroei, reisbereidheid en bestaande voorzieningen om knelpunten én kansen voor recreatie in beeld te brengen.
24/07/25
Meer publiek, maar rode cijfers: poppodia onder financiële druk
Ondanks een groeiend aantal bezoekers en optredens in 2024, kampen Nederlandse poppodia met toenemende financiële problemen. De kosten stijgen sneller dan de inkomsten, waardoor meer podia verlies draaien.
24/07/25
Steeds meer Nederlanders elektrisch op zomervakantie
Nederlanders kiezen deze zomer massaal voor de elektrische auto richting Zuid-Europa. Uit geanonimiseerde data van ruim 25.000 gebruikers van de Shuttel-mobiliteitspas blijkt dat laadstress plaatsmaakt voor vertrouwen in het Europese laadnetwerk.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...
31/10/25
31/10/25 t/m 31-10-25: Inspiratie-event: Wandelen als sleutel tot een vitalere
Nederland staat voor grote maatschappelijke uitdagingen op het gebied van gezondheid, leefstijl en l...