Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 08-10-2013
Auteur: Marc Gerlings

Café ziet rentabiliteit dalen

Café ziet rentabiliteit dalen
De gevolgen van de huidige economische crisis zijn niet ongemerkt aan de horeca voorbijgegaan. Vooral cafés hebben het moeilijk.

Dat blijkt uit een studie waarin Ecorys de horecamarkt nader in beeld heeft gebracht. In het onderzoek, dat werd uitgevoerd op verzoek van biermerk Bavaria, is niet alleen gekeken naar de horecamarkt in het algemeen. De oorzaken van de verslechterde rentabiliteit van de café-horecaondernemingen zijn ook onderzocht. Daarnaast bevat het rapport aanbevelingen voor het verbeteren van de marktsituatie.

Smaakverandering
De studie laat zien dat de omzet- en winstdalingen deels zijn toe te schrijven aan de conjunctuurgevoeligheid van de horeca en de aanhoudende crisis. Tevens blijkt dat allerlei structurele processen een rol spelen. Dit zijn onder meer demografische veranderingen en smaak- en gedragsveranderingen bij consumenten waarvan de horeca de gevolgen ondervindt. De veranderingen in het consumentengedrag hebben een negatieve invloed op de omzetontwikkeling binnen de traditionele drankensector. Zo daalt de gemiddelde bierconsumptie per hoofd van de bevolking al sinds jaren. Dat geldt ook voor de consumptie van gedistilleerde drank.

Uitgaansgedrag veranderd
Daarnaast is het uitgaansgedrag van consumenten veranderd. Er is bijvoorbeeld sprake van een explosieve stijging van het aantal evenementen en festivals en ook het bioscoopbezoek laat (sinds 2007) weer stijgende bezoekersaantallen en omzetten zien. Hierdoor neemt de concurrentie toe en wordt de spoeling voor de traditionele horeca dunner. Demografische ontwikkelingen hebben eveneens invloed op de biermarkt. Bevolkingsgroei slaat om naar krimp, waarvan in een aantal regio's in Nederland al langer sprake is.

Prijsvorming
Verder hebben overheidsmaatregelen een grote impact op de biermarkt. Zo beïnvloedt de overheid via de heffing van BTW en accijnzen rechtstreeks de prijsvorming op de markt voor bier. Tevens is sprake van aanvullende wet- en regelgeving die van invloed is op de omzetontwikkeling. Denk in dit geval bijvoorbeeld aan het verhogen van de leeftijdsgrens voor alcohol en de eisen en voorschriften die voortvloeien uit het vergunningsbeleid.

De studie laat verder zien dat de inkoop van dranken (waaronder bier) slechts een relatief klein deel vormt van de totale kosten van een horecaonderneming (rond de 30%) en dat het aandeel van de inkoop in de totale kosten over een langere periode zelfs licht is afgenomen.
Trefwoorden: horeca, cafe, onderzoek

CELTH



||| Nieuws |||

09/07/25
CELTH Industry Day brengt wetenschap en praktijk samen tijdens World Leisure Congress
Op woensdag 27 augustus 2025 organiseert het Centre of Expertise Leisure, Tourism & Hospitality (CELTH) de Industry Day tijdens het World Leisure Congress in Breda. Deze dag vormt de brug tussen wetenschap en praktijk in de leisure-, toerisme- en hospitalitysector.
09/07/25
Mag je dat souvenir meenemen?
Vakantiegangers zijn zich er vaak niet van bewust dat souvenirs van beschermde soorten afkomstig kunnen zijn, meldt de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland. Denk bijvoorbeeld aan sieraden gemaakt van schelpen, tassen van slangenleer, cactussen of kaviaar.
08/07/25
Exclusief voor leden
Slagharen lanceert voordelig Familieticket
Attractie- & Vakantiepark Slagharen introduceert een nieuw Familieticket, speciaal ontworpen voor gezinnen die samen een dag vol avontuur willen beleven. Het ticket biedt toegang voor vier personen tegen een vast, aantrekkelijk tarief en is vanaf deze week verkrijgbaar via de website van het park.
08/07/25
Rustwat opnieuw verkozen tot leukste waterrasterras
Voor het tweede jaar op rij is Rustwat aan de Linge uitgeroepen tot ‘Het leukste terras aan het water’ in het Rivierengebied. Het terras wist opnieuw de meeste stemmen te verzamelen tijdens de jaarlijkse verkiezing van Stichting Bureau Toerisme.
08/07/25
Exclusief voor leden
Minor Hotels sleutelt aan B2B platformen
Minor Hotels (560 hotels wereldwijd) zet een stap binnen de B2B-strategie met de lancering van Minor...
07/07/25
SVR vraagt om betaalbaar houden van kampeervakanties
Stichting Vrije Recreatie (SVR) meldt dat kampeervakanties té duur dreigen te worden voor de gast door stijgende toeristenbelasting in combinatie met stijgende kosten bij horeca en supermarkten.
04/07/25
Exclusief voor leden
ZooParc Overloon opent nieuw expeditiegebied Ngyuwe
ZooParc Overloon heeft vandaag het langverwachte expeditiegebied Ngyuwe geopend voor abonnementhouders. Dit nieuwe deel van het park staat volledig in het teken van Tropisch Afrika en is vanaf 11 juli toegankelijk voor alle bezoekers.
04/07/25
Nieuwe erfgoedroute-app brengt Limburgs verleden tot leven
Onder grote belangstelling is de gratis app Erfgoed Route Limburg gelanceerd. De app biedt wandelaars en fietsers een unieke manier om het erfgoed van Noord- en Midden-Limburg te beleven via audio- en videoverhalen op locatie.