Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 06-10-2013
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Bezoekers Sail de Ruyter geven zes miljoen euro uit

Bezoekers Sail de Ruyter geven zes miljoen euro uit
Foto: Ad Walrave

Bezoekers aan Sail de Ruyter in Vlissingen hebben zes miljoen euro uitgegeven. Zij waardeerden het programma gemiddeld met een 8,2. De helft van de ruim 300.000 bezoekers van Sail de Ruyter woont buiten de provincie Zeeland, 11 procent hiervan is afkomstig uit het buitenland.


Dat blijkt uit onderzoek van onderzoeksbureau Scoop in opdracht van de Provincie Zeeland naar het effect van Sail de Ruyter op de Zeeuwse economie. Sail de Ruyter vond plaats van donderdag 22 augustus tot en met zondag 25 augustus 2013 in Vlissingen.


Provinciale subsidie

De provincie Zeeland ondersteunt een aantal grote Zeeuwse festivals en evenementen op het gebied van cultuur, toerisme en sport, die een grote promotionele, economische en toeristische aantrekkingskracht hebben op Zeeland. Eén daarvan is Sail de Ruyter dat een provinciale subsidie ontving van 250.000 euro.


Veertig procent bezocht evenement meerdere dagen

De Sailbezoekers waardeerden het programma met een 8,2, de locaties met een 8,3 en de sfeer met een 8,5. Uit het onderzoek blijkt dat 51 procent van de ruim 300.000 bezoekers van Sail de Ruyter buiten de provincie Zeeland woont, 11 procent hiervan is afkomstig uit het buitenland. Verder blijkt dat 40 procent van alle bezoekers twee of meer dagen aanwezig was bij het evenement.


Horeca profiteert het meest

De gemiddelde bezoeker heeft 19,83 euro besteed tijdens het evenement, goed voor 6 miljoen euro in totaal. Maar liefst 54 procent van de bestedingen deden de bezoekers bij de lokale horeca, maar ook de winkeliers (10 procent) en de hotelbranche en aanbieders van overnachtingen hebben profijt gehad van het evenement (15 procent). Daarbij komt ook nog een organisatiebudget van een kleine miljoen euro. De organisatie schat dat circa 90% van alle uitgaven zijn gedaan in de Zeeuwse economie.


Hoge mediawaarde

Ook de mediawaarde van het evenement is hoog, dat wil zeggen dat er veel gratis publiciteit geweest is die aangeeft wat de mediawaarde is als je die als advertentieruimte had ingekocht. Dit bedrag is naar schatting ten minste 600.000 euro.


Online onderzoek

Het onderzoek is grotendeels door Scoop uitgevoerd met behulp van een vragenlijst op internet en richtte zich op twee bezoekersgroepen: alle bezoekers van het evenement en daarbinnen specifiek op bezoekers die tickets hadden gekocht om mee te kunnen varen op één van de tallships. In totaal hebben 660 mensen de vragenlijst ingevuld, waarvan 208 uit de categorie die hebben gevaren op een tallship. Daarmee is de enquête representatief voor alle bezoekers

Trefwoorden: maritieme evenementen, zeeland, vlissingen, bezoekersonderzoek

CELTH




||| Nieuws |||

13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in hert zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...