Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 19-09-2013
Auteur: Jessy Janga / Marc Gerlings
NRIT Media

Impact mobiele technologie op zakenreizen

Impact mobiele technologie op zakenreizen

89% van de werkgevers vindt dat het gebruik van smartphones aanzienlijke impact heeft op zakelijk reizen. Dit blijkt uit een wereldwijd onderzoek van de reisorganisatie Association of Corporate Travel Executives (ACTE) en Travelport. Zakenreizigers kunnen via hun smartphone vluchten en hotels boeken of stoelen met extra beenruimte aanschaffen. Zij hebben direct toegang tot allerlei extra reisdiensten. Dit heeft invloed op boekingen en reisgedrag.

 

Resultaten Amerika, EMEA landen en APAC landen

De uitkomsten van het onderzoek zijn uitgesplitst in het continent Amerika, de EMEA landen en de APAC landen. Opvallend is het verschil in de opinies van de respondenten van deze drie categorieën. In de EMEA landen vindt het overwegende deel van de respondenten de impact van mobiele technologie op het zakelijk reizen groot (59%) in tegenstelling tot het continent Amerika (18%) en de APAC landen(35%).

Voor het onderzoek werd de bedrijven ook gevraagd of zij hun werknemers een mobiel apparaat aanbieden of dat de werknemers gebruik maken van eigen apparaten. Hierbij gaf 39% aan dat zij zorgen voor mobiele apparaten voor hun werknemers. Bij 51% wordt er of een mobiel apparaat aangeboden, of wordt er gebruik gemaakt van eigen mobiele apparaten. Bij de EMEA landen wordt bij 52% van de respondenten een mobiel apparaat aangeboden door de corporatie. Dit percentage ligt lager bij het continent Amerika (41%) en de APAC landen (30%).

 

Beleid mobiele technologie?

Verder blijkt dat 25% van de bedrijven al een beleid voor mobiele technologie heeft geïntegreerd in het beleid voor zakelijke reizen. Daarnaast heeft 57% van de bedrijven dit beleid niet, maar zal dit in de toekomst wel invoeren. 18% van de bedrijven geeft aan dit beleid niet te hebben en ook niet van plan te zijn dit te gaan invoeren.

Bij het overgrote deel van de bedrijven wordt het mobiele programma beheerd door de ICT afdeling. Het boeken van vliegtickets en hotelverblijf zijn populaire componenten voor het gebruik van mobiele apparaten.

 

Kosten extra’s goedgekeurd door werkgevers

De kosten voor extra bagage en hotel-wifi worden gewoonlijk goedgekeurd door de werkgever, 57% in beide gevallen. Eerder boarden (45%), een hotelontbijt (45%) en vluchtupgrades zijn eveneens producten die regelmatig worden vergoed. 26% van de ondervraagde werkgevers zegt het boeken van extra producten op rekening van het bedrijf niet toe te staan. oor het onderzoek zijn reisinkopers en managers verantwoordelijk voor het corporate reisprogramma ondervraagd.

 

Verschafte informatie zakelijke reizigers door bedrijven

De informatie die bedrijven zelf verschaffen aan hun zakelijke reizigers bestaat voornamelijk uit informatie over visa (59%), vaccinaties (41%) en het weer (40%). Andere aangeboden informatie bestaat uit stadsplattegronden (37%), restaurants (25%) en entertainment (10%).

 

 

Trefwoorden: beleid, zakenreizen, onderzoeken

CELTH




||| Nieuws |||

06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.
06/08/25
Recordaantal lastminute-boekingen: flexibiliteit en beleving sturen boekgedrag
Volgens nieuwe cijfers van HotelSpecials.nl is in juli 2025 maar liefst 37% van alle hotelboekingen binnen een week voor vertrek gedaan. Deze trend onderstreept een verschuiving in het reisgedrag van consumenten, waarbij spontaniteit, flexibiliteit en beleving steeds belangrijker worden. Voor de sector biedt dit aanleiding om het aanbod en de distributiestrategie kritisch tegen het licht te houden.
05/08/25
Slagharen lanceert strategische abonnementsactie
Attractie- & Vakantiepark Slagharen is gestart met een opvallende abonnementsactie die de vrijet...
05/08/25
Park Hilaria: tijdelijk pretpark als strategisch stadsproject
Voor de 23ste keer is de Kennedylaan in Eindhoven omgetoverd tot Park Hilaria, een tijdelijk pretpark dat inmiddels is uitgegroeid tot een vaste zomertraditie. Tijdens het openingsweekend trok het evenement maar liefst 125.000 bezoekers — een vliegende start voor de editie van 2025.
05/08/25
CampSolutions neemt Tent2 over en versterkt positie in glampingmarkt
CampSolutions heeft Tent2 overgenomen, een specialist in innovatieve tentoplossingen. Met deze strategische stap verstevigt CampSolutions haar positie als marktleider in hoogwaardige en duurzame outdoor accommodaties, zowel in Nederland als internationaal.
05/08/25
Tienduizend hotels starten massaclaim tegen Booking.com
Meer dan tienduizend hotels uit 25 Europese landen hebben zich verenigd in een massaclaim tegen hotelplatform Booking.com. De actie is geïnitieerd door Hotrec, de Europese koepelorganisatie voor de horeca, en wordt gesteund door onder andere Koninklijke Horeca Nederland (KHN).
05/08/25
Schiphol blijft koploper in Nederland en tweede in EU
In het tweede kwartaal van 2025 reisden bijna 21 miljoen luchtvaartpassagiers van en naar de vijf nationale luchthavens in Nederland. Dat is een stijging van 3,1 procent ten opzichte van dezelfde periode in 2024, meldt het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS).
05/08/25
Efteling Grand Hotel opent: een nieuwe standaard in gastbeleving
Met de opening van het Efteling Grand Hotel zet de Efteling een grote stap richting haar ambitie om uit te groeien tot een internationale en meerdaagse bestemming. Het hotel, gelegen binnen de parkgrenzen, biedt een ongeëvenaarde combinatie van luxe, beleving en comfort.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...