Geplaatst op: 14-09-2013
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Vechtdal heeft nieuw uitkijkpunt

Vechtdal heeft nieuw uitkijkpunt
Wethouder Jannes Janssen, kunstenaar Paul de Kort en gedeputeerde Hester Maij bij landschapskunstwerk bij de N34

Langs de N34 bij Hardenberg heeft de provincie Overijssel een uitkijkpunt over de meanderende Vecht gerealiseerd. Het uitkijkpunt GEO-METRIE van landschaps-kunstenaar Paul de Kort ligt precies op de plek waar in het begin van de 18e eeuw een verdedigingslinie was gepland.


Het uitkijkpunt

Via een trap kan het publiek het bastion beklimmen en genieten van een uitzicht over het Vechtdal. Op het bastion zijn drie zitplateaus met een reliëf van landschapskaarten uit respectievelijk 1720 (het jaar waarin de verdedigingslinie is getekend), 1908 (waarop de loop van de meanderende Vecht op kaart voor het eerst is verlegd) en 2012 (het jaar waarin het ontwerp van het landschapskunstwerk tot stand kwam).


Aanleiding

Directe aanleiding voor dit project is de herinrichting van de N34 tot een veilige regionale stroomweg. De provincie zag hier een kans om via het actieprogramma Cultuur en Ruimte een aantal ruimtelijke opgaven met elkaar te verbinden : de herinrichting van de N34, het programma Ruimte voor de Vecht, de realisatie van het Vechtpark bij Hardenberg en als verdere invulling van de internationale kunstroute Kunstwegen. Het kunstwerk GEO-METRIE onthult de rijkdom aan verhalen die aan deze plek verbonden is.


Samenwerking

De provincie werkt in dit project nauw samen met gemeente Hardenberg, Staatsbosbeheer en omwonenden. GEO-METRIE wordt opgenomen in de kunstroute Kunstwegen, die langs de Vecht loopt van Zwolle tot Nordhorn in Duitsland.


Topics:Natuur
Trefwoorden: natuur, uitkijkpunten, rivierlandschappen, overijssel, kunst

CELTH



||| Nieuws |||

02/06/25
HZ Kenniscentrum zoekt onderzoeker toerisme
HZ Kenniscentrum Kusttoerisme is dé kennispartner van de Zeeuwse vrijetijdssector zoekt een onderzoeker toerisme.
02/06/25
Bewuster reisgedrag: 39% kiest voor dichtbij, lange verre reizen nemen toe
Volgens onderzoek van Riksja Travel kiezen steeds meer mensen voor bestemmingen binnen 6000 km en wie verder reist, blijft langer weg.
02/06/25
Horecaomzet groeit in eerste kwartaal 2025 met 3,4 procent
De Nederlandse horeca heeft in het eerste kwartaal van 2025 een omzetgroei van 3,4 procent gerealiseerd ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder. Tussen de deelsectoren zien we grote verschillen.
02/06/25
Exclusief voor leden
Vlaanderen blijft geliefd bij buitenlandse reizigers, maar mist verrassende troeven
Uit het 'Reputatieonderzoek Vlaanderen 2024' blijkt dat Vlaanderen nog steeds een sterke reputatie geniet als toeristische bestemming, vooral op het vlak van cultuur, erfgoed en gastronomie. Maar er zijn ook aandachtspunten.
02/06/25
FlixTrain bestelt 65 nieuwe hogesnelheidstreinen voor Europese uitbreiding
FlixTrain bestelt 65 nieuwe hogesnelheidstreinen. Met deze investering speelt FlixTrain in op de groeiende vraag naar snelle en betaalbare treinverbindingen.
02/06/25
APG investeert €250 miljoen in duurzame vliegtuigbrandstof SkyNRG
Pensioenuitvoerder APG investeert namens ABP tot €250 miljoen in SkyNRG, een Nederlandse pionier in duurzame vliegtuigbrandstof (Sustainable Aviation Fuel, SAF). De investering ondersteunt de uitbreiding van SkyNRG’s activiteiten en draagt bij aan de wereldwijde verduurzaming van de luchtvaart.
02/06/25
Horeca zoekt duurzame oplossingen voor personeelstekort
De personeelstekorten in de horeca vragen om meer dan oplossingen voor de korte termijn. Door bewuster te investeren in mbo-opgeleiden, technologie slim in te zetten en zij-instromers beter te begeleiden, kan de sector bouwen aan een stabieler en duurzamer personeelsbestand.
02/06/25
Exclusief voor leden
Vegan Food Tour zorgt voor verandering
In 2024 liepen 1.700 mensen mee met een Vegan Food Tour in drie steden: Utrecht, Amsterdam en Rotterdam. Ze bezochten in totaal 40 verschillende horecapartners van deze tourorgqanisatie, van comfort food tot fine dining. 66% van de deelnemers was geen veganist. Eten proeven leidt tot verandering.

||| Agenda |||

05/06/25
05/06/25 t/m 05-06-25: Nationaal Congres Citymarketing
Hoe draagt city- en regiomarketing bij aan brede welvaart, leefbaarheid en de binding met inwoners? ...
10/06/25
10/06/25 t/m 10-06-25: Online sessie: Handreiking ‘Gedragsstrategie honden aanlijnen’?
Een nieuwe handreiking biedt terreinbeheerders en andere partijen nieuwe inzichten en strategieën o...
19/06/25
19/06/25 t/m 19-06-25: Online kennisevent: Ruimte voor recreatie, maar hoe dan?
Nederland staat voor complexe opgaven die een zware druk leggen op de ruimte, de natuur en budgetten...
24/06/25
24/06/25 t/m 24-06-25: Vakbeurs Vakantiehuis van de Toekomst
Het kennisplatform 'Vakantiehuis van de Toekomst' organiseert op dinsdag 24 juni 2025 de vakbeurs 'V...
25/06/25
25/06/25 t/m 25-06-25: Vakbeurs Family Entertainment Centers
Pleisureworld organiseert op woensdag 25 juni 2025 de Vakbeurs Family Entertainment Centers op ...