Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 10-09-2013
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Tegenvallende 1e jaarhelft voor Nederlandse hotels

Tegenvallende 1e jaarhelft voor Nederlandse hotels
Meer dan de helft van de Nederlands hoteliers geeft aan dat in het eerste halfjaar een lagere omzet gerealiseerd dan vooraf werd verwacht. Vooral de gemiddelde kamerprijs blijft achter bij de verwachtingen. Door de tegenvallende resultaten in het eerste halfjaar, zijn de hoteliers ook pessimistischer geworden over het tweede halfjaar. Dit blijkt uit de Global Hotel Market Sentiment Survey van adviesbureau Horwath HTL.

Omzetdaling in het eerste halfjaar
Hoteliers hadden in het eerste halfjaar van 2013 te kampen met neergaande resultaten. Na een eerdere daling in 2012 gaf bijna 51% van de hoteliers aan over de eerste zes maanden opnieuw lagere bezettingsgraden te hebben behaald. Circa 7% behaalde een gelijke bezettingsgraad, terwijl 42% aangaf hogere bezettingsgraden te hebben behaald. Gemiddeld is de bezetting met 1,7% gedaald ten opzichte van het eerste halfjaar van 2012. Daarnaast gaf bijna 70% aan dat de gemiddelde kamerprijs was gedaald, terwijl slechts 22% een stijging van de kamerprijs had gerealiseerd. Hierdoor signaleerde 63% een daling van de totale omzet, tegenover 30% met een omzetstijging. Gemiddeld daalde de gemiddelde kamerprijs met bijna 4%, en de totale omzet met ruim 3%.

Tegenvallende resultaten door aanhoudende crisis
De aanhoudende economische crisis heeft een sterkere impact gehad op de hotelmarkt dan vooraf verwacht. Begin dit jaar verwachtte nog meer dan 53% van de hoteliers een stijging in de bezettingsgraad te kunnen behalen, terwijl 47% ook rekening hield met een stijging van de kamerprijs en 54% met een stijging van de totale omzet. Inmiddels geeft 48% van de hoteliers aan dat de bezettingsgraad is achtergebleven bij de verwachtingen. De ontwikkeling van de gemiddelde kamerprijs wordt door 64% als teleurstellend gezien, terwijl ook de ontwikkeling van de totale omzet voor 62% van de hoteliers tegenviel.

Pessimistisch over marktontwikkelingen in tweede halfjaar
Door de tegenvallende resultaten in het eerste halfjaar, zijn de hoteliers ook pessimistischer geworden over het tweede halfjaar. Waar slechts 29% van de hoteliers verwacht dat de gemiddelde bezetting van de hotelmarkt in het tweede halfjaar zal stijgen ten opzichte van dezelfde periode in 2012, houdt 37% rekening met een daling. Daarnaast verwacht 52% dat de gemiddelde kamerprijs ook in het tweede halfjaar zal dalen. Hierdoor zal volgens 48% ook de totale omzet in het tweede halfjaar lager uitvallen. Een stijging van de kamerprijzen of totale omzetten wordt slechts door respectievelijk 16% en 24% van de hoteliers voorzien.

Hoteliers positiever over eigen kansen
Over de eigen hotelprestaties zijn de hoteliers iets optimistischer dan over de hotelmarkt als geheel. Ten aanzien van de eigen hotelresultaten verwacht 39% nog wel een stijging van de bezettingsgraad, maar houdt 42% rekening met een daling. De verwachtingen ten aanzien van de gemiddelde kamerprijzen zijn nog negatiever: 55% van de hoteliers verwacht een lagere kamerprijs te zullen realiseren, waarbij 29% rekent op een daling van meer dan 5%. Uiteindelijk verwacht 49% van de hoteliers dat de omzet over het tweede halfjaar van 2013 lager zal zijn dan in 2012, terwijl slechts 34% verwacht een omzetstijging te zullen realiseren. Gemiddeld wordt verwacht dat de totale omzet met 2,0% zal dalen.

Nederlandse hoteliers pessimistischer dan Europese collega's
De index voor het Nederlandse hotelsentiment, dat op basis van de verwachte resultaten kan worden berekend, is gedaald van +6 in het begin van 2013 naar -18 nu. In februari 2011, toen de hotelmarkt midden in het herstel zat, was het sentiment nog +51. De Nederlandse hoteliers blijven aanzienlijk pessimistischer dan de meeste Europese collega’s. Gemiddeld is het sentiment in Europa ook negatief, maar met een score van -1 valt het pessimisme relatief mee. Het meest positief zijn de verwachtingen in Rusland (+50), Ierland (+33) en België (+24). De hoteliers in deze landen verwachten in de tweede helft van 2013 beter te presteren dan in 2012. Het meest negatief zijn de verwachtingen in Frankrijk, met een score van -32 en Italië met een score van -24. Wereldwijde is het optimisme over de komende maanden het grootst in Afrika/Midden Oosten (+44) en Amerika (+20). Ook Azië is nog net positief, met een score van +1. Per saldo is het wereldwijde hotelsentiment hierdoor licht positief, met een score van +4.

Tabel 1: Ontwikkeling sentiment naar regio

Sentiment Score

Begin 2011

Midden 2011

Begin 2012

Midden 2012

Begin 2013

Midden

2013

Nederland

51

43

19

-26

6

-18

België & Luxemburg

47

42

23

-9

-4

24

Benelux

50

43

19

-23

5

-13

Europa

34

16

14

-8

5

1

Amerika

37

9

17

28

50

20

Azië

52

22

37

10

14

1

Afrika

/ Midden Oosten

9

-6

41

29

59

44

Wereldwijd

42

16

24

1

15

4


Topics:Horeca
Trefwoorden: hotels, bezetting, prijzen

CELTH



||| Nieuws |||

03/07/25
Zomervakantie start met bijna 8% meer nieuwe caravans en campers
Aan de vooravond van de zomervakantie is de kampeerbranche in Nederland flink gegroeid. In de eerste helft van 2025 zijn er 6.256 nieuwe caravans en campers afgeleverd, een stijging van 7,7% ten opzichte van dezelfde periode in 2024.
03/07/25
Exclusief voor leden
Minder spanning op arbeidsmarkt gastvrijheidssector
De Landelijke Data Alliantie heeft de nieuwste kwartaalupdate van de Arbeidsmarktmonitor Gastvrijheidssector online gezet. Zien we daar de eerste tekenen van een trendbreuk naar een minder overspannen arbeidsmarkt in de gastvrijheidssector?
03/07/25
Steeds meer reizigers kiezen voor budgetmaatschappijen
Het aantal passagiers dat via Nederlandse luchthavens met een budgetmaatschappij vliegt, is in twintig jaar tijd verdrievoudigd. In 2024 maakten 27,8 miljoen reizigers gebruik van een prijsvechter, tegenover 9,3 miljoen in 2004.
02/07/25
Exclusief voor leden
Starbucks met 180 zitplaatsen opent op Schiphol
Centraal gelegen in de vernieuwde Lounge 1 van Schiphol is geopend een grote Starbucks-locatie van 500 vierkante meter. De herontwikkeling is het resultaat van een nauwe samenwerking tussen Schiphol, Avolta AG en Starbucks.
02/07/25
Minder Nederlanders deze zomer op vakantie
Volgens de meest recente ANWB Vakantiemonitor kiest een kleiner percentage van de Nederlanders – 57% vergeleken met 73% vorig jaar – ervoor om in juli en augustus op vakantie te gaan. Deze verschuiving kenmerkt zich door een duidelijke voorkeur voor dichterbij huis. Vakanties binnen Europa en in eigen land winnen terrein, wat resulteert in de auto als meest gekozen vervoermiddel.
02/07/25
Exclusief voor leden
Forse impact van btw-verhoging op logiessector
De btw-verhoging op logies leidt tot een vraagafname tot 30%, een 8,5% lagere omzet uit toeristische overnachtingen en flinke gevolgen voor budgethotels en de logiessector in de grensstreek. Toch wil het kabinet de btw-verhoging niet terugdraaien.
02/07/25
Exclusief voor leden
Versnelling gebruik AI
Van chatbots en sociale media campagnes tot en met werkprocessen in de horeca, AI is niet meer weg te denken uit de sector leisure. Het gebruik van AI maakt een versnelling mee in onze maatschappij.
30/06/25
Metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk in ontwikkeling
De bestaande fietsroute vanuit Westland naar het centrum van Delft wordt ontwikkeld tot metropolitane fietsroute Delft - Naaldwijk.