Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 05-09-2013
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Top 10 van de meest ongewenste souvenirs

Top 10 van de meest ongewenste souvenirs
Niet alleen de zomervakantie is ten einde, de meeste zorgvuldig uitgezochte en meegebrachte souvenirs zijn eveneens aan hun einde gekomen. In de prullenbak wel te verstaan. Dit blijkt uit recent onderzoek van vliegticketzoekmachine Skyscanner.  

Tweederde waardeert souvenirs niet
Een souvenir kopen voor het thuisfront lijkt misschien een leuk idee op vakantie, maar de moeite en het geld kan beter aan andere dingen worden besteed constateert Skyscanner. Meer dan twee derde (69%) van de mensen geeft aan souvenirs niet te waarderen en 15% gooit het cadeautje dan ook meteen weg.  

Veel geld uitgegeven
Meer dan 8 van de 10 vakantiegangers (82%) in Europa geeft per jaar 5,9 miljard euro uit aan souvenirs. Van de gemiddelde €39,- die wordt uitgegeven aan souvenirs gaat €27,- verloren aan ongewenste giften. 14% zegt meer dan €45,- uit te geven aan souvenirs voor het thuisfront en 9% meer dan €60,- waarvan ongeveer €40,- wordt weggegooid.  

Slechts 4% van de souvenirs wordt gebruikt
De resultaten onthullen dat slechts 4% zijn of haar ontvangen cadeau nuttig vindt. 18% van de souvenirs wordt weggestopt in kasten en 10% wordt rechtstreeks aan het goede doel gedoneerd. Een brutale 6% geeft toe het souvenir als cadeau voor iemand anders te gebruiken en 3% verkoopt het online (vaak met winst) op sites als eBay. Een kleine 2% is weleens zo ver gegaan om het ‘per ongeluk’ te breken en 1% weigerde het geschenk gewoon aan te nemen. Het onderzoek onthult ook dat vrienden (24%) en ouders (19%) het vaakst ongewenste souvenirs meebrengen ondanks dat zij de ontvangers toch het best kennen.  

Top 10 meest ongewenste souvenirs:  
1.       Beeldje
2.       Grappig T-shirt
3.       Goedkope sieraden
4.       Sleutelhanger
5.       Magneet
6.       Voedingsmiddel
7.       Sneeuwbol
8.       Nep dvd
9.       Lokale drank
10.   Souvenir uit vliegtuig

Topics:Vakanties
Trefwoorden: souvenirs

CELTH




||| Nieuws |||

13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in hert zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...