Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 02-09-2013
Auteur: Ton Vermeulen
NRIT Media

Toeristische organisaties in Rivierengebied richten coöperatie op

Toeristische organisaties in Rivierengebied richten coöperatie op
Woensdag 28 augustus tekenden acht betrokken partijen, waaronder Rabobank Alblasserwaard Noord en Oost, een intentieverklaring voor de oprichting van de coöperatie Sterke Watermerken, een zogenaamd 'nieuwe generatie coöperatie'.

De samenwerking
Door samen te werken willen de leden van de coöperatie de toeristische aantrekkingskracht van het rivierengebied vergroten. Het betreft grofweg het gebied van Dordrecht en Kinderdijk tot Beesd en Zaltbommel. De intentieverklaring is ondertekend door Stichting Museum Slot Loevestein, Landgoed Heerlijkheid Mariënwaerdt, Stichting Werelderfgoed Kinderdijk, Biesboschmuseum, Nationaal Park de Biesbosch,  Nationaal Baggermuseum en Rabobank Alblasserwaard Noord en Oost. Iemke Bruseker (Regionale Ontwikkelmaatschap Toerisme) en Burgemeester Coert van Ee (vice-voorzitter regio Alblasserwaard-Vijfheerenlanden) waren aanwezig namens de betrokken gemeentes om aan te geven dat zij het initiatief van harte ondersteunen.

Marketing en promotie, lobby en bedrijfsvoering
De samenwerking spitst zich met name toe op marketing en promotie, lobby en bedrijfsvoering. Naast kostenbesparingen door activiteiten te bundelen hopen de partijen meer toeristen naar de regio te trekken en ze vooral langer in het gebied te houden, bijvoorbeeld door aantrekkelijke arrangementen te bieden.

Nieuwe generatie coöperatie
De samenwerking is het resultaat van een onderzoek naar de mogelijkheden om het toerisme in de regio Alblasserwaard-Vijfheerenlanden een impuls te geven, dat onder leiding van Prof. Dr. Ir. Gert van Dijk van Nyenrode Business Universiteit is uitgevoerd. Kenmerkend voor een nieuwe generatie coöperatie is het betrekken van ondernemers, investeerders en publieke organisaties. Van de leden wordt een nauwe functionele betrokkenheid verwacht bij de activiteiten van de coöperatie en het toezicht daarop. De regio Alblasserwaard-Vijfheerenlanden, een samenwerkingsverband van zes gemeenten, ondersteunt het initiatief van harte.

Coöperatief ondernemerschap en de Rabobank
De betrokkenheid van de Rabobank past bij haar streven om het lokale coöperatieve ondernemerschap te faciliteren. De Rabobank is ook mede-initiatiefnemer van de Kamer van de Coöperatie, het startpunt voor het coöperatieve businessmodel. Bij dit adviesloket kunnen bedrijven terecht voor informatie en begeleiding bij het opzetten van een coöperatie.
Link: http://www.rabobank.nl/particulieren/lokalebanken/alblasserwaard/duurzame_samenleving/sterke_watermerken/
Topics:Beleid
Trefwoorden: samenwerking, gebiedsmarketing

CELTH




||| Nieuws |||

13/08/25
Exclusief voor leden
Bezoekers ARTIS mogen eetbare planten proeven
ARTIS kennen de meesten als een dierentuin maar het biedt ook een tuin voor eetbare planten. Meer dan 22.000 planten, afkomstig van 220 verschillende eetbare soorten staan in de botanische tuin. Niet alleen de planteneters in het park eten ervan, ook bezoekers mogen proeven.
13/08/25
Exclusief voor leden
Met voeten in hert zand wordt de skivakantie geboekt
Sinds half juli ligt het aantal last minute zonbestemmingen bij touroperator Sunweb bijna 15% hoger ...
13/08/25
IVN pleit voor versterken samenwerking in Nationale Parken
Het schrappen van de bezuinigingen op de Nationale Parken twee maanden geleden leidt tot verdere versterking van de samenwerking in de parken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Zijn vrijetijdsvoorzieningen voor Nederlanders beter bereikbaar geworden?
Het CBS komt vandaag met interessante cijfers over de nabijheid van vrijetijdsvoorzieningen. De algehele conclusie is dat Nederlanders niet ver hoeven te reizen naar locaties met vrijetijdsaanbod. Hoe de nabijheid van deze voorzieningen zich de afgelopen tien jaar heeft ontwikkeld, hebben we ook bekeken.
11/08/25
Exclusief voor leden
Vakantie geen luxe maar cruciaal voor welzijn en geluk
Vakantie is meer dan alleen ontspanning: het speelt een essentiële rol in persoonlijke ontwikkeling, welzijn en relaties. Dat blijkt uit inzichten van drie wetenschappers van de Radboud Universiteit.
11/08/25
Financiële druk op poppodia ondanks stijgende inkomsten in 2024
Het gaat niet goed met de Nederlandse poppodia. De inkomsten stijgen flink maar de kosten nog veel harder. Dat heeft tot gevolg dat een kleine zestig procent van de poppodia in de verliezen zit.
11/08/25
Better Places zet AI in voor snellere en slimmere impactmeting van reizen
Reisorganisatie Better Places maakt een grote stap in het verduurzamen van reizen door artificiële intelligentie (AI) in te zetten voor het meten van de impact van haar reizen.
06/08/25
Citymarketing als structureel instrument voor toekomstbestendig Alkmaar
In aanloop naar de gemeenteraadsverkiezingen roept Stichting Hart van Noord-Holland beleidsmakers op om structureel te investeren in citymarketing. De organisatie, verantwoordelijk voor de citymarketing van Alkmaar, presenteert een integrale visie waarin bezoekers, bewoners, bedrijven en talenten centraal staan. Het doel: een aantrekkelijke, leefbare en economisch vitale gemeente.

||| Agenda |||

27/08/25
27/08/25 t/m 27-08-25: CELTH Industry Day World Leisure Congress
Het World Leisure Congress (WLO) komt na 13 jaar weer terug in Europa en voor het eerst naar Nederla...
03/09/25 t/m 07-09-25
03/09/25 t/m 07-09-25: Hiswa te Water 2025
In 2025 viert de Hiswa te Water haar 40ste editie in de sfeervolle Batavia Haven in Lelystad. Na een...
11/09/25
11/09/25 t/m 11-09-25: Atlasfestival 2025 –Vitamine L: de Leefomgeving als ingrediënt voor Gezondheid
Het Atlasfestival 2025 staat in het teken vanVitamine L– de leefomgeving als bron van gezondheid. ...
22/09/25
22/09/25 t/m 22-09-25: Toerisme Top 2025
De Toerisme Top wordt dit jaar op maandag 22 september in Noord-Holland georganiseerd. Het thema is ...
01/10/25
01/10/25 t/m 01-10-25: Netwerk Editie Kampeerbranche
Na het succes van eerdere edities van het Duurzaamheidscongres introduceren we dit jaar een nieu...