Geplaatst op: 23-11-2015
Auteur: Nienke van Boom

Joie de vivre

Joie de vivre
LiliGraphie / Shutterstock.com

Vrijetijd - of ‘leisure’ - wordt vaak geassocieerd met plat vermaak, hedonistisch consumentisme, of vluchtige beleving. Leisure staat voor velen synoniem aan het attractiepark, de kermis of de bioscoop: plekken die we veelal verbinden met het ‘niet-serieuze’. Toch hebben deze plekken een bijzondere betekenis in ons dagelijks leven. Het zijn de contexten waarin we samen zijn met mensen om wie we geven, waarin we betekenis geven aan wie we zijn, en waarin we de vrijheid vieren. Dit zijn plekken waarin we onze vrije tijd besteden; tijd die vrij beschikbaar is, niet omdat we móeten, maar omdat we wíllen. Dit zijn de contexten waarin we bijkomen van een drukke werkweek en waarin we bestaande rollen, zoals directeur of werkloze, moeder of mantelzorger, professor of student, bibliothecaris of analfabeet, van ons afleggen. Contexten waarin we bestendigen wie we zijn en van wie of wat we houden. Attractiepark, kermis en bioscoop. Voetbalstadion, restaurant, terras en concertzaal. Plekken van vrijheid die afgelopen vrijdag bruut het toneel werden van vreselijke terroristische aanslagen.


Dergelijke plekken noemt men ook wel third places. Vrijplaatsen, anders dan de woning (first place) of de werkplek (second place), waarin mensen samenkomen rondom gedeelde interesses, emoties en levensstijlen. Platformen waarin we gemeenschappen vormen, en het sociale leven vormgeven. De agora in het antieke Griekenland, de kraamkamers van de democratie, kunnen worden beschouwd als third places; evenals het Tahrirplein, het Taksimplein of het plein van de Hemelse Vrede. Maar ook de concertzaal, waarin het opzwepende ritme van de muziek mensen laat dansen en zingen. Het stadion, waarin de zinderende spanning van de wedstrijd iedere toeschouwer tot een gelijke maakt. Of het restaurant of het terras, waar vrienden serieuze gesprekken voeren of juist de stress van de afgelopen week weglachen onder het genot van lekker eten en drinken.


De aanslagen in Parijs van vrijdag 13 november 2015 vonden plaats op vrijetijdplekken, in third places: Stade de France, Le Petit Cambodge, de cafés Le Carillon, La Bonne Bière, La Belle Equipe en Le Comptoir Voltaire, en concertzaal Le Bataclan. Plekken voor vrije tijd, plekken van vrijheid. Plekken die meer zijn dan contexten voor banaal vermaak en plezierzucht. Plekken die voor vele Parijzenaren het verlengde zijn van de woonkamer. Het zijn plekken van betekenis, waarin we het leven vormgeven en het leven vieren. Met de trending hashtag #occupyterrasse laten de Parijzenaren eensgezind zien dat ze hun vrijetijdplekken weer opeisen. Vrijetijd als verzet. Joie de vivre. De Parijzenaren konden het. De Parijzenaren deden het. De Parijzenaren doen het weer.

Topics:Onderzoek
Trefwoorden: vrije tijd, terrorisme, verzet










||| Twitter |||

||| Nieuws |||

13/03/19
Exclusief voor leden
Hoteleigenaren maken zich zorgen over macht online platforms
Bijna alle hotels in Nederland maken zich zorgen over de grote macht van online platforms. Ze gebruiken vrijwel allemaal online platforms en ze leveren een sterke bijdrage aan de omzet. Dat maakt de afhankelijkheid en de zorgen groot.
12/03/19
Exclusief voor leden
Nederlanders maken zich grote zorgen om landschap
Een grote meerderheid van de Nederlanders (81%) maakt zich zorgen om het landschap. Vooral het verdwijnen van bloemen, insecten en vogels in het buitengebied baart veel Nederlanders zorgen.
12/03/19
Horeca groeit tot 2025 met 100.000 medewerkers
De horeca groeit, er zijn meer horecabedrijven en dus zijn er ook meer medewerkers nodig. Het aantal...
11/03/19
Zeezoogdieren verhandeld en uitgebuit voor vermaak en schijneducatie
Wereldwijd leven duizenden zeezoogdieren, voornamelijk dolfijnen, in gevangenschap. Elk jaar worden ...
10/03/19
Exclusief voor leden
Ruim 30 procent meer gasten in Nederlandse logiesaccommodaties
Nederlandse logiesaccommodaties ontvingen in 2018 ruim 44 miljoen gasten. Dat is een stijging van 5,0 procent vergeleken met 2017. In vijf jaar tijd nam het aantal gasten met ruim 10 miljoen toe, een groei van maar liefst 33 procent.
07/03/19
KHN geeft tips voor kleinere porties
Uit onderzoek van KHN blijkt dat 55 procent van de horecaondernemers zijn of haar gasten een ke...
04/03/19
Exclusief voor leden
25% groei verkoop fietsen en e-bike wordt het nieuwe normaal
De omzet uit de verkoop van nieuwe fietsen steeg 25 procent ten opzichte van 2017 en bedroeg voor het eerst meer dan 1 miljard euro.
27/02/19
Valt het draagvlak voor toerisme van de inwoners in Limburg mee of tegen?
Een meerderheid van de inwoners van de Zuid-Limburgse gemeenten Eijsden-Margraten, Gulpen-Wittem, Maastricht, Meerssen, Vaals en Valkenburg aan de Geul ziet toeristen graag komen.
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk