Geplaatst op: 13-01-2022
Auteur: Menno Stokman

Toerisme & Gastvrijheid nieuw thema in onderzoeksambities hogesholen

Toerisme & Gastvrijheid nieuw thema in onderzoeksambities hogesholen

Op 23 november presenteerden de hogescholen hun onderzoeksambities aan demissionair minister van onderwijs Van Engelshoven: Praktijkgericht onderzoek als kennisversneller. In de plannen staan 12 nationale thema’s centraal, zoals Gezondheid & Welzijn, Onderwijs & Talentontwikkeling en Energietransitie & Duurzaamheid. Met praktijkgericht onderzoek op deze thema's zorgen de hogescholen voor innovatie van bedrijfsleven en actualisatie van het onderwijs.

Succes voor het gastvrijheidsdomein: Toerisme & Gastvrijheid is toegevoegd als nieuw thema in de onderzoeksstrategie. "Een thema wat maatschappelijk en economisch zeer relevant is en waarop een van de pilots voor de Professional Doctorate wordt ontwikkeld”, zo geeft de Vereniging Hogescholen aan. Het praktijkgericht onderzoek in het hbo heeft een duidelijke plek gekregen in het onderzoekslandschap van Nederland en het gastvrijheidsdomein is -eindelijk-
(h)erkend en heeft daarin voet aan de grond gekregen.

Volop kansen dus! Het is nu zaak om het toegepaste en academische onderzoek in het gastvrijheidsdomein verder uit te bouwen. De hogescholen in het domein hebben gezamenlijk zo’n 75 fte aan onderzoekscapaciteit beschikbaar om het domein te helpen bij haar transitie naar een duurzame ontwikkelings-, beheer- en exploitatieaanpak en bijpassende arbeidsmarktaanpak. Veel onderzoeksresultaten raken het werkveld nog onvoldoende; taak voor zowel het onderwijs als het werkveld om elkaar nadrukkelijker op te zoeken.

CELTH is in het leven geroepen om deze match tussen werkveld en onderwijs te maken. Dat doet dit kenniscentrum onder meer door met NBTC en CBS samen te werken in het Data & Development Lab en de Landelijke Data Alliantie en met het brede werkveld de krachten te bundelen in de nationale Taskforce Gastvrijheidssector. En door te investeren in relevante onderzoeksprojecten. Dat is nodig, want zo concludeert de Vereniging Hogescholen ook: "De complexiteit en dynamiek binnen de toerisme- en vrijetijdssector neemt toe door de wereldwijde verbinding met andere sectoren in combinatie met duurzaamheidsvraagstukken, digitalisering, gebiedsontwikkeling en de COVID-19 impact. Het onderzoek richt zich op zowel negatieve invloeden van toerisme zoals overtoerisme en drukte als de positieve invloeden op de samenleving.”

Op de Nationale Toerisme Top 2021 is de nieuwe ‘Actieagenda Perspectief 2030 Bestemming Nederland’ gepresenteerd. CELTH draagt -als kennispartner van de Taskforce- met de aangesloten hogescholen BUas, NHL Stenden en HZ en de onderzoeksinstituten European Tourism Futures Institute en het Kenniscentrum Kusttoerisme fors bij aan deze Actieagenda. 

We werkten met sectorpartijen en het Ministerie van EZK samen om een visie te ontwikkelen op een duurzame arbeidsmarkt, wat dit betekent voor werknemers, werkgevers en natuurlijk ook: het onderwijs. Ook heeft CELTH in samenwerking met Gastvrij Nederland de brede maatschappelijke waarde van toerisme en recreatie in beeld gebracht, schetst het rapport een totaaloverzicht van de relevante duurzaamheidsthema’s en de mogelijke acties voor de sector om de milieubelasting te verminderen en brengt CELTH de overheidsinstrumenten in beeld om ondernemers te ondersteunen bij verduurzaming, innovatie en digitalisering. Belangrijke stappen, maar er moeten nog héél wat heilige huisjes worden afgebroken om de sector écht te verduurzamen!

Topics:Onderzoek
Trefwoorden: Celth, onderzoek

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

25/11/22
Holidayguru.nl wint award voor Beste Website van het Jaar 2022 in categorie Reizen
Dit jaar is de award voor Beste Website van het Jaar 2022 in de categorie Reizen gewonnen door Holidayguru.
25/11/22
Exclusief voor leden
Groningen bestelt waterstoftreinen
Gedeputeerde Fleur Gräper-van Koolwijk van de provincie Groningen en Arriva-directeur Anne Hettinga ondertekenden donderdag 24 november de overeenkomst voor de aanschaf van vier nieuwe waterstoftreinen.
24/11/22
Allereerste winteropening Walibi
Voor het eerst in zijn geschiedenis is er een winteropening van attractiepark Walibi. Deze kerstvakantie vindt Bright Nights; Rides & Lights, hét nieuwe winterevenement van Walibi Holland plaats.
24/11/22
Hoe is het beursconcept EventSummit opgebouwd?
Vijftien jaar geleden werd EventSummit bedacht. De twee bedenkers over het concept, de roerige jaren, bijna failliet maar nu is het een strakke beurs.
23/11/22
Exclusief voor leden
Bijna twee derde Nederlanders vindt uit eten gaan nu te duur
De inflatie en stijgende gas- en energieprijzen worden een steeds groter risico voor de horeca. Bijna twee derde van de Nederlanders vindt uit eten gaan intussen te duur.
23/11/22
EuroParcs lanceert nieuwe televisiecampagne
‘Je hebt ‘t gevonden’ wordt de nieuwe slogan van EuroParcs in de commercial die vanaf deze week te zien zal zijn op televisie.
23/11/22
Visit Friesland, Kâld Kletske en Sonnema lanceren nieuwe smaaksensatie
Visit Friesland en Kâld Kletske slaan wederom de handen ineen voor het ontwikkelen van een nieuw product. Dat doen ze dit keer in samenwerking met Berenburg producent Sonnema uit Bolsward.
23/11/22
Exclusief voor leden
Waterrecreatie Nederland presenteert ‘Atlas Waterrecreatie en Watersport’
Kennisorganisatie Waterrecreatie Nederland heeft de ‘Atlas Waterrecreatie en Watersport’ ontwikkeld.