Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 24-03-2015
Auteur: Adri van der Weyde

Afschaffing van het lage btw-tarief: de antigastvrijheidsbelasting in schaapskleren

Afschaffing van het lage btw-tarief: de antigastvrijheidsbelasting in schaapskleren

Nederland wordt klaargemaakt voor een hervorming van het belastingstelsel. In de verkiezingsstrijd werden kiezers getrakteerd op aansprekende statements zoals: "Nederland verdient lastenverlichting”, "de belasting op arbeid moet omlaag” en " 100.000 extra banen”. Mooie woorden waar niemand op tegen kan zijn. Zowel de directeur van het Centraal Planbureau Laura van Geest als de directeur van De Nederlandsche Bank Klaas Knot hebben de afgelopen weken alvast aangegeven hoe zij het belastingstelsel zouden hervormen: het lage btw-tarief van 6% moet afgeschaft worden. Het is de logica van het politieke toneel: wij regelen dat u minder belasting gaat betalen en tegelijkertijd maken we uw aankopen duurder. Lastenverschuiving wordt verkocht als lastenverlichting. Daarbij wordt genegeerd dat complete sectoren met het afschaffen van het lage btw-tarief geruïneerd worden.


Dat zal zeker gelden voor de gastvrijheidsector waarin bedrijven zoals campings, vakantieparken, zwembaden, attractieparken, sauna’s, theaters, jachthavens, horeca en podia een verhoging van de btw zullen moeten vertalen in prijsverhogingen. Deze antigastvrijheidsbelasting zal leiden tot minder gasten en minder inkomsten. Uit een recent rapport van Gastvrij Nederland blijkt dat het afschaffen van het lage btw-tarief 55.000 banen in deze sector zal kosten.

Laura van Geest en Klaas Knot hebben het over "productgroepen” die ze uit het lage btw-tarief willen halen. Ik heb het over familiebedrijven, kleine ondernemers en grote werkgevers die onder druk worden gezet om te bezuinigen op banen van juist de kwetsbaren in de samenleving ; de ouderen, jongeren en laagopgeleiden.


Dat zijn 55.000 banen die niet zomaar gecreëerd zullen worden door te sleutelen aan de systematiek van het belastingstelsel. En dan moet het kabinet nog 100.000 extra banen zien te creëren?


Bovendien lijken deze economen te vergeten dat onze buurlanden nog wel lage btw-tarieven hanteren. De tankstations in de grensgebieden laten nog dagelijks zien wat de dramatische financiële gevolgen kunnen zijn van ondoordachte prijsverhogingen. Met hun uitspraken over het afschaffen van het lage btw-tarief wekken ze de indruk oogkleppen op te hebben.


De boodschap van de gastvrijheidsector aan de politiek is een glasheldere: maak je belofte waar en kom met echte lastenverlichting, niet met een antigastvrijheidsbelasting in schaapskleren.


Een verkorte versie van dit blog heeft in het FD gestaan.

Topics:Beleid
Trefwoorden: beleid, belastingen, btw

||| Nieuws |||

16/05/25
Exclusief voor leden
Taiwan opent toeristisch informatiecentrum in Amsterdam
Met de officiële opening van het Taiwan Tourism Information Center (TTIC) in Amsterdam op 15 mei 2025 zet de Taiwan Tourism Administration (TTA) een grote stap om haar positie op de Nederlandse toeristische markt te versterken.
15/05/25
Stichting Bureau Toerisme zet vol in op AI voor toekomstgerichte regiomarketing
Stichting Bureau Toerisme, de destinatiemarketingorganisatie voor het Rivierengebied, investeert stevig in kunstmatige intelligentie (AI) om haar marketing- en communicatiestrategie te moderniseren en toekomstbestendig te maken.
12/05/25
Kopenhagen beloont duurzaam gedrag toeristen
Wat vorig jaar begon met een pilot, is inmiddels uitgegroeid tot een toeristische beleving voor iedereen die net iets bewuster wil reizen. CopenPay is na een succesvolle eerste editie terug met drie keer meer attracties en een dubbel zo lange looptijd.
02/05/25
Toerisme Vlaanderen blikt terug op 2024
CEO Peter de Wilde van Toerisme Vlaanderen blikt in het jaarverslag 2024 tevreden terug met meer binnenlandse gasten, flinke stappen in de themawerking en forse vooruitgang in de sites die de organisatie beheert.
02/05/25
Delft Beloont Duurzaam Bezoek met Nieuw Initiatief D'serve
Delft lanceert een uniek initiatief, D'serve, dat bezoekers aanmoedigt en beloont voor duurzaam gedrag. Door te kiezen voor duurzame activiteiten, mee te helpen de stad schoon te houden of per fiets te komen, kunnen bezoekers beloningen verdienen.
02/05/25
Onemeeting officieel B Corp: certificering bevestigt duurzame koers
Het boekingsplatform voor vergaderruimtes Onemeeting heeft onlangs de officiële B Corp-certificering ontvangen.
10/04/25
Explore Breda Store trekt in eerste jaar 24.000 bezoekers en ziet online groei
De Explore Breda Store heeft in haar eerste jaar, sinds de opening op 12 april 2024, een succesvolle start doorgemaakt met 24.000 fysieke bezoekers uit meer dan 30 landen, 20% meer dan verwacht. Daarnaast kent ook de online aanwezigheid van Explore Breda een sterke groei.
13/03/25
Exclusief voor leden
Nieuwe ceo laat Time to Momo met online boekingen groeien
Sinds 1 februari 2025 heeft Mart Evers het stokje overgenomen van Niels Meijssen als nieuwe ceo van Time to Momo. Mart is mede-oprichter van het bedrijf en vanaf het allereerste begin in 2020 betrokken, toen het nog Moonback heette.