Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 04-11-2014
Auteur: Hans Dominicus

Het is niet meer wat het was

Het is niet meer wat het was

Philips verkoopt zijn lichtdivisie, want het kan daar geen geld meer mee verdienen. Nederland is verbijsterd. Blijft er dan niets van oude ‘waarden’ overeind?

Ogenschijnlijk niet, maar achter de ogenschijnlijke werkelijkheid is meer aan de hand. Wehkamp verdient zijn geld met verkoop van data van consumenten en het postorderen is alleen nodig om die data te verzamelen. En wij denken dat Booking.com zijn geld blijft verdienen met commissie op reserveringen? Businessmodellen veranderen in versneld tempo. Waar zou De Ruijter’s muisjes zijn geld straks mee verdienen?


Toch zien we ook oude zaken uit het verleden terugkomen: de LP begint aan een nieuwe product life cycle. Fietsvakanties zijn weer in. Kleine ambachtelijke brouwerijen nemen elk jaar in aantal toe. Retro in design is gevraagd. Is het zo dat als je maar gewoon doorgaat met waar je altijd goed in was, het vanzelf weer hip wordt? Zoals het beroemde hotel Van der Werff op Schier?

In de tussentijd wordt een product ook vergeten en verguisd. Een doorlopende lijn is het niet. Er is een tijdsaspect: een generatie verschil is vaak nodig voordat er op iets teruggegrepen wordt. Mode en design laten dat duidelijk zien.


Wat wezenlijk anders is, de markt is nu transparanter. Op prijs valt niet meer te concurreren in veel takken van onze sector. ABN AMRO constateert dat duidelijk in haar branchevisie over de hotelsector. Maar wat wordt dan de toegevoegde waarde waar we op nog kunnen verdienen? Redden we dat met storytelling of tracking van webgedrag? Weten we genoeg van de black box van de consument?


De luchthavens en stations worden shopping malls, waarbij het vervoer ondergeschikt lijkt in het verdienmodel. Een ander voorbeeld: beurzen zijn in de klassieke vorm uit. ‘Events’ op bijzondere plaatsen trekken meer. De Libelle zomerweek versus de Huishoudbeurs. Maar het business model is wel hetzelfde, alleen de locatie anders. B2B beurzen hebben voor een deel de slag al wel gemaakt. CLC Vecta heeft, als branchevereniging voor de brede evenementensector, ‘life communication’ als vakgebied benoemd. ITB in Berlijn en WTM in Londen worden al enige jaren voorzien van een zeer aantrekkelijk seminarprogramma, terwijl de Vakantiebeurs daar nu ook op aanhaakt, gesteund door de ANVR, omdat de meerwaarde zit in ontmoeting en communicatie. De veren kunnen dus voortaan digitaal verstrekt worden.


Er verandert veel om ons heen, maar zijn we ons er voldoende van bewust? Kopiëren loont, schreef ik eerder toen ik in China was! En nog steeds denk ik dat we moeten leren goed te kopiëren. Maar wel met kennis van de verschillende wegen van waardecreatie. Want het verdienmodel is niet meer wat het was, dat is zeker.


Hans Dominicus, directeur CELTH.

Deze column verscheen in Recreatie & Toerisme oktober 2014, nummer 5.

Trefwoorden: verdienmodel, generatieverschil, toegevoegde waarde, storytelling, tracking, waardecreatie

||| Nieuws |||

23/07/25
Exclusief voor leden
Sterk eerste kwartaal voor Ryanair, vooruitzichten onzeker door externe factoren
Ryanair heeft in het eerste kwartaal van het gebroken boekjaar 2025/2026 een winst na belastingen van €820 miljoen geboekt, een forse stijging ten opzichte van €360 miljoen in dezelfde periode vorig jaar. Het aantal passagiers groeide met 4% tot 57,9 miljoen, terwijl de gemiddelde ticketprijs met 21% steeg naar €51.
23/07/25
Exclusief voor leden
JA21 presenteert luchtvaartplan: investeren in bereikbaarheid, betaalbaarheid en innovatie
JA21 heeft haar ‘Luchtvaartplan 2030’ gepresenteerd, waarin de partij pleit voor een koerswijziging in het Nederlandse luchtvaartbeleid. Betaalbaarheid voor reizigers, een gelijk Europees speelveld, realistische verduurzaming en het behoud van banen staan centraal.
18/07/25
Koelere bestemmingen populair bij last-minute zomervakanties
Nederlandse vakantiegangers die deze zomer nog snel een reis boeken, kiezen opvallend vaak voor koelere bestemmingen. Uit recente boekingsdata van reisorganisatie Riksja Travel blijkt dat 15% van de last-minuteaanvragen gericht is op landen als IJsland, Noorwegen, Schotland, Canada en de Azoren.
17/07/25
easyJet boekt sterke winstgroei in derde kwartaal 2025 en blijft optimistisch over toekomst
Luchtvaartmaatschappij easyJet heeft in het derde kwartaal achter de rug met meer winst, capaciteit en bezetting.
16/07/25
Exclusief voor leden
Hoe gaat Nederland last minute op vakantie?
Een deel van de vakantiegangers hoopt op een last minute. Maar wat weten we eigenlijk van ze? Wat voor type vakantie boeken ze, waar vertrekken ze en hoeveel zijn ze bereid te betalen. De VakantieDiscounter dook in haar data en komt met interessante bevindingen. We zetten ze in 6 punten op een rijtje.
15/07/25
Laadnetwerk voor elektrische vliegtuigen naar Lelystad
Duurzame luchtvaartstartup NRG2fly heeft een investering opgehaald voor de uitrol van een laadnetwer...
15/07/25
Vernieuwde fietsroute 'Duits Lijntje' laat je de historie van een Europese spoorlijn beleven
Fietsers kunnen vanaf 14 juli de rijke geschiedenis van de bijzondere spoorlijn het 'Duits Lijntje' ervaren via een nieuwe themaroute.
11/07/25
De fuik van nepadvertenties voor vakanties
Cybercriminelen zetten online advertenties in om vakantiegangers op te lichten. Mensen die dit niet op tijd door hebben, lopen het risico om aan oplichters allerlei persoonlijke informatie of creditcardgegevens prijs te geven. Daarom is het belangrijk dat mensen altijd eerst de officiële contactinformatie van reisorganisaties checken voordat ze contact opnemen.