Geplaatst op: 04-11-2014
Auteur: Hans Dominicus

Het is niet meer wat het was

Het is niet meer wat het was

Philips verkoopt zijn lichtdivisie, want het kan daar geen geld meer mee verdienen. Nederland is verbijsterd. Blijft er dan niets van oude ‘waarden’ overeind?

Ogenschijnlijk niet, maar achter de ogenschijnlijke werkelijkheid is meer aan de hand. Wehkamp verdient zijn geld met verkoop van data van consumenten en het postorderen is alleen nodig om die data te verzamelen. En wij denken dat Booking.com zijn geld blijft verdienen met commissie op reserveringen? Businessmodellen veranderen in versneld tempo. Waar zou De Ruijter’s muisjes zijn geld straks mee verdienen?


Toch zien we ook oude zaken uit het verleden terugkomen: de LP begint aan een nieuwe product life cycle. Fietsvakanties zijn weer in. Kleine ambachtelijke brouwerijen nemen elk jaar in aantal toe. Retro in design is gevraagd. Is het zo dat als je maar gewoon doorgaat met waar je altijd goed in was, het vanzelf weer hip wordt? Zoals het beroemde hotel Van der Werff op Schier?

In de tussentijd wordt een product ook vergeten en verguisd. Een doorlopende lijn is het niet. Er is een tijdsaspect: een generatie verschil is vaak nodig voordat er op iets teruggegrepen wordt. Mode en design laten dat duidelijk zien.


Wat wezenlijk anders is, de markt is nu transparanter. Op prijs valt niet meer te concurreren in veel takken van onze sector. ABN AMRO constateert dat duidelijk in haar branchevisie over de hotelsector. Maar wat wordt dan de toegevoegde waarde waar we op nog kunnen verdienen? Redden we dat met storytelling of tracking van webgedrag? Weten we genoeg van de black box van de consument?


De luchthavens en stations worden shopping malls, waarbij het vervoer ondergeschikt lijkt in het verdienmodel. Een ander voorbeeld: beurzen zijn in de klassieke vorm uit. ‘Events’ op bijzondere plaatsen trekken meer. De Libelle zomerweek versus de Huishoudbeurs. Maar het business model is wel hetzelfde, alleen de locatie anders. B2B beurzen hebben voor een deel de slag al wel gemaakt. CLC Vecta heeft, als branchevereniging voor de brede evenementensector, ‘life communication’ als vakgebied benoemd. ITB in Berlijn en WTM in Londen worden al enige jaren voorzien van een zeer aantrekkelijk seminarprogramma, terwijl de Vakantiebeurs daar nu ook op aanhaakt, gesteund door de ANVR, omdat de meerwaarde zit in ontmoeting en communicatie. De veren kunnen dus voortaan digitaal verstrekt worden.


Er verandert veel om ons heen, maar zijn we ons er voldoende van bewust? Kopiëren loont, schreef ik eerder toen ik in China was! En nog steeds denk ik dat we moeten leren goed te kopiëren. Maar wel met kennis van de verschillende wegen van waardecreatie. Want het verdienmodel is niet meer wat het was, dat is zeker.


Hans Dominicus, directeur CELTH.

Deze column verscheen in Recreatie & Toerisme oktober 2014, nummer 5.

Trefwoorden: verdienmodel, generatieverschil, toegevoegde waarde, storytelling, tracking, waardecreatie

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

12/04/24
Firstmate Hospitality Consultants Onthult de goedkoopste tot de duurste terrassteden
Firstgate Hospitality Consultants heeft onderzoek gedaan naar de prijzen op terrassen.
09/04/24
Ga op speeddate bij Trendcongres Toerisme en Vrijetijd
Nog een reden om naar het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd te komen. Je mag als bezoeker op speeddate. Leer razendsnel je vakgenoten kennen.
05/04/24
Exclusief voor leden
40% Nederlanders bekend met AI
Artificial Intelligence is aan een opmars bezig. Uit onderzoek van ING Research blijkt dat inmiddels ruim 40 procent van de Nederlanders recent ervaring heeft met het gebruik van generatieve AI. En het bevalt de Nederlander beter dan gedacht en dat heeft invloed op de arbeidsmarkt.
04/04/24
Technologie en transitie met smart hospitality
Op donderdag 18 april is de dag voor het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024. Het thema is transitie en dan heb je het al snel over technologie. Nicolette Bolté mag die interactieve sessie leiden.
03/04/24
Museale kastelen & historische buitenplaatsen ontvingen meer bezoekers in 2023 maar gaan geen zorgeloos 2024 in
Uit de jaarlijkse bezoekersenquête onder 82 KBL met een museale functie, heeft 69% vn de 36 respondenten in 2023 weer meer bezoekers ontvangen dan in 2022. Ze hebben geen gevolgen meer van de coronapandemie.
03/04/24
Exclusief voor leden
Wat vinden wandelaars van de wandelnetwerken?
Wandelnetwerken krijgen een hoge waardering, zo blijkt uit recent onderzoek van Stichting Wandelnet dat is uitgevoerd voor de provincies Drenthe, Overijssel, Utrecht en Limburg. Uit het onderzoek blijkt dat 71% van de ondervraagde wandelaars wel eens een wandelnetwerk gebruikt, waarbij zij gemiddeld een beoordeling van 8,0 aan de netwerken geven.
29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
26/03/24
Reiziger wil directe vlucht
Luchtvaartreizigers hechten aan een rechtstreekse verbinding naar de eindbestemming. Het overgrote deel van alle vliegreizen kent dan ook geen overstap tijdens de reis. Bij vliegreizen van meer dan 6 uur biedt een overstap vaker een aantrekkelijk alternatief.