Geplaatst op: 20-08-2014
Auteur: Ton Vermeulen

Integrale travelplanner

Integrale travelplanner
Natuurlijk kennen we allemaal de ticketsites van bijvoorbeeld Cheaptickets, Vliegwinkel of Skyscanner. Daar worden vliegtickets van alle luchtvaartmaatschappijen vergeleken. Een handige tool als je op zoek bent naar het goedkoopste ticket naar een bepaalde bestemming. Maar natuurlijk zijn we niet specifiek op zoek naar een vlucht. We willen gewoon de plaats van bestemming bereiken. Soms zo snel mogelijk, soms voor de laagste prijs. Vaak maakt het vervoermiddel ons niet uit.

Dat hebben ze bij het Berlijnse bedrijf GoEuro goed begrepen. Daar vergelijken ze niet alleen de prijzen van vliegtickets maar brengen de hele vervoerketen in beeld. Compleet met prijzen en reistijden. GoEuro is een reiszoekmachine die het mogelijk maakt om lucht-, spoor- en busvervoer in heel Europa te vergelijken. 

Ik nam de proef op de som en plande een reisje van Rotterdam naar Berlijn. Het goedkoopst is de trein met € 78,57. Dan sta je in 6u48 hartje Berlijn. Wil je 43 minuten eerder arriveren dan geef je € 145,85 uit en neem je het vliegtuig. Zowel met de trein als het vliegtuig moet je overstappen. Heb je daar geen zin in dan neem je de nachtbus. Na een reis van 11u45 en de overhandiging van € 86,56 sta je ook in Berlijn. Vast compleet verrot want dik elf uur in een bus..... je moet er maar zin in hebben.

Jammer dat de site nog niet perfect werkt. Van Breda naar Parijs is volgens GoEuro op de door mij gewenste reisdag niet mogelijk met de bus maar bij Eurolines kon ik gewoon boeken. En Madrid is volgens de makers vanuit Nederland onbereikbaar per trein. Maar een kaartje Rotterdam-Madrid was bij de treinreiswinkel zo geboekt.

Toch verdienen de makers een pluim. Ze hebben perfect begrepen dat het mensen niet gaat om met een specifiek vervoermiddel te reizen maar het bereiken van de bestemming het uiteindelijke doel is. De belangrijkste variabelen zijn daarbij prijs en reistijd. Die worden in één oogopslag inzichtelijk gemaakt. Op het tweede scherm zie je de derde belangrijke variabele en dat is gemak. Daar zie je het aantal overstappen. Dat ook reizen met de eigen auto wordt meegenomen in de vergelijking is grappig maar minder functioneel omdat de tol niet wordt meegenomen. 
Trefwoorden: boekingssites, vliegtuig, bus, trein

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

17/01/25
Tevredenheid bij organisatoren Vakantiebeurs en Horecava
De Vakantiebeurs heeft dit jaar ruim 71.000 bezoekers getrokken en 6.300 reisprofessionals bezochten de Travel Trade Days in de Utrechtse Jaarbeurs. In Amsterdam wis de Horecava 67.000 professionals te trekken.
16/01/25
Gelderland trekt bijna 5 miljoen verblijfgasten in 2024
Stijging van 5,4% van gasten die minstens één macht in Gelderland verbleven. Het dagtoerisme groeide 13% bij attracties.
16/01/25
Apollo Reizen verlengt sponsoring van de NN Marathon Rotterdam
De touroperator Apollo Reizen blijft officieel sponsor van de NN Marathon Rotterdam en gaat op de Marathon Sport Expo in gesprek met de deelnemers.
16/01/25
Meer dan de helft van Nederlandse wintersporters vindt wintersportervaring onvervangbaar, zelfs met minder sneeuw
Meer dan zeven op de tien Nederlandse wintersporters zeggen dat wintersport voor hen niet alleen om sneeuw draait maar vooral om de fijne sfeer en het gevoel van vrijheid.
13/01/25
Exclusief voor leden
Waterbedrijven mogen op meer locaties water oppompen
Voor de vrijetijdseconomie is het van groot belang dat gasten altijd over goed schoon drinkwater kun...
10/01/25
TUI introduceert Lena, de AI Explorer die de wereld voor je ontdekt
Lena voegt zich bij het bestaande team van TUI influencers en content creaters om vakantiegangers sneller, actueler en relevanter te informeren.
10/01/25
Exclusief voor leden
Intercontinentale Nederlandse toerist kiest voor Azië
Zo rond van Vakantiebeurs publiceren diverse organisaties hun verwachtingen voor vakanties in 2025. Op nritmedia.nl gaf TUI de aftrap met haar zomervakantietrends, NBTC het haar Vakantie Sentiment Monitor en deed Sunweb onderzoek naar motieven en gedrag van Nederlandse vakantiegangers. ANWB sluit de week af met haar vakantieonderzoek.
09/01/25
Exclusief voor leden
56% vakantiegangers blij met vakantie zonder planning
Tijdens de Vakantiebeurs 2025 komt touroperator Sunweb met onderzoek naar motieven en gedrag voor en tijdens vakantie. Wat blijkt, "reizen is vaak een vlucht van de dagelijkse verantwoordelijkheden." Plus millennials voelen zich vaak schuldig over dat geluier tijdens vakantie.