Geplaatst op: 27-09-2013
Auteur: Theo Ruijs

Gastvrijheid van wereldklasse

Gastvrijheid van wereldklasse

De gastvrijheidseconomie staat voor grote uitdagingen. Onze gasten zijn aan het veranderen: ze willen een persoonlijke benadering en hun maatschappelijke betrokkenheid neemt toe. Door allerlei technologische ontwikkelingen willen ze ongeacht tijd of locatie kunnen (net)werken, cocreëren en in contact staan met vrienden. Ervaringen in vakantielanden en -steden, vervoer, verblijf en vermaak worden online en mobiel uitgewisseld. Tegelijkertijd concurreren we met de hele wereld en met elkaar. De vraag dringt zich op hoe we onze sector vitaal houden. Hoe verbinden we de diversiteit van onze sector – nationaal, regionaal en lokaal; publiek en privaat; en op zodanige wijze dat we de economische betekenis van onze sector vergroten. En toekomstbestendig maken.


Dit gaan we met elkaar doen door een visie voor de gastvrijheidssector neer te leggen. Dit doen we zoals dit ook is gebeurd voor de topsectoren in Nederland. Concreet betekent dit dat we als uitgangspunt nemen dat we de concurrentiepositie van het Nederlandse bedrijfsleven (binnen de gastvrijheidssector, inclusief de culturele en natuurorganisaties) willen versterken. Hierbij leggen we de focus op innovatie, onder andere door meer ruimte te bieden voor ondernemers, met aandacht voor een level playing field. Speciale aandacht is er voor de driehoek van bedrijven, overheden en kennisinstellingen. Hoe gaan we dit nu aanpakken voor gastvrijheid?


Om de spreekwoordelijke kar te trekken heeft Gastvrij Nederland, overkoepelend samenwerkingsverband binnen de gastvrijheidssector, een zogenaamd ‘topteam’ geformeerd. In dit topteam zijn we ook uitgegaan van de driehoek bedrijven, overheden en kennisinstellingen: in het topteam zitten vertegenwoordigers van het grootbedrijf, mkb, kennisinstellingen en Rijksoverheid. Dit is de sleutel tot succes: we moeten het immers samen doen! Onder leiding van het topteam gaan we met elkaar, samen met de gastvrijheidsondernemers die zich daarbij willen inzetten, een visie opstellen. Om dit goed te kunnen doen zijn we begonnen met een inventarisatie van de huidige ontwikkelingen op het gebied van de vraag (consument), het aanbod en de omgeving, en een huidige stand van zaken. Hoe staan we er als sector voor? Daar moeten we immers iets mee.


Vervolgens gaan we samen bepalen waar we met elkaar naartoe willen groeien. Hierbij moet u denken aan zaken als innovatie, internationalisering, regelgeving, publiek-private samenwerking, human capital (arbeidsmarkt) en duurzaamheid. Als we weten waar we met elkaar naartoe willen groeien, is het zaak te bepalen hoe we daar met elkaar gaan komen. We hebben de brancheorganisaties die zijn verbonden aan Gastvrij Nederland gevraagd om binnen hun achterban een aantal ondernemers uit te nodigen om hierover mee te denken. Wij hopen op suggesties en ideeën van velen. Zo zorgen we ervoor dat ondernemers worden meegenomen in dit project. Zij zijn het immers die met hun medewerkers de gastvrijheidssector vormen. Zij zijn het die een belangrijke bijdrage leveren aan de gastvrijheid van wereldklasse voor allen die we met elkaar willen bieden.

Topics:Beleid
Trefwoorden: topsectoren, gastvrijheidseconomie, beleid, toekomstvisie

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

25/03/24
Exclusief voor leden
Meer fun en groen in speeltuin Spoorwegmuseum
Het Spoorwegmuseum in Utrecht is druk bezig met de herinrichting van het buitenterrein. De inrichting van de speeltuin, het traject van de kindertrein en de plek van de distributie-ingang worden aangepast.
22/03/24
Exclusief voor leden
Eerste Changing Places Toilet in Beekse Bergen
In Beekse Bergen wordt op woensdag 27 maart het eerste Changing Places Toilet – een liggende toiletvoorziening voor kinderen en volwassenen met een ernstige beperking – geopend. Het dierenpark heeft hiermee – in samenwerking met Stichting het Gehandicapte Kind en Joint Projects - een Nederlandse primeur: er is verder nog nergens in het land is een dergelijke verzorgingsplek aanwezig die voldoet aan de internationale standaard.
15/03/24
Exclusief voor leden
Alle aandelen Alpenpark Neuss over naar SnowWorld
Vandaag meldt SnowWorld dat het de resterende aandelen van Alpenpark Neuss (nabij Düsseldorf, Duitsland) heeft overgenomen.
15/03/24
ZooParc Overloon bouwt verblijf voor nieuwe diersoort: nevelpanters
Eind maart start de bouw van het nieuwe verblijf in ZooParc Overloon voor de komst van nevelpanters. Het park wil bijdragen aan het opbouwen van een reservepopulatie van deze kwetsbare diersoort.
12/03/24
Exclusief voor leden
MKB-Nederland wil af van verhoging minimumloon
Zet een streep door de voorgenomen extra verhoging van het wettelijk minimumloon per 1 juli aanstaande. Die oproep doen VNO-NCW en MKB-Nederland in een brief aan de Tweede Kamer, die donderdag over dit onderwerp debatteert.
11/03/24
Keukenhof opent 21 maart voor alle bezoekers met een Symphony of Colours
Met inzet van generaties bevlogen mensen is Keukenhof in 75 jaar uitgegroeid tot een internationaal fenomeen. Wereldwijd een begrip en belangrijk voor de sierteeltsector en de reisindustrie. De Engelse landschapsstijl, ontworpen door vader en zoon Zocher, vormt nog altijd de basis van het park.
06/03/24
Exclusief voor leden
LEGOLAND Billund ontvangt certificaat Green Attraction
Na een aantal jaren doelgerichte acties en voortdurend sparren met het secretariaat van het Deense initiatief Green Attraction, is attractiepark LEGOLAND Billund nu gecertificeerd met de Green Attraction.
05/03/24
Exclusief voor leden
Transitie op het bord naar vegetarisch
De Nederlander verandert in zijn eetgewoonten. Je zal steeds meer vegetariërs en vooral flexitariërs tegenkomen. Iet s om mee rekening te houden in de horeca van hotels, attracties en andere leisure omgevingen. 25% van alle hoofdmaaltijden is vegetarisch meldt CBS na onderzoek in samenwerking met RIVM en Voedingscentrum.