Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 12-09-2013

Rendement omhoog met Masterclass Productiviteitsverbetering

Rendement omhoog met Masterclass Productiviteitsverbetering

Groei in de vrijetijdssector schuilt niet bepaald alleen een nog ruimer aanbod en nog meer gasten. Groei zit vooral in verbetering van het húidige aanbod.


Om die mogelijk te maken, is het van belang de kosten te drukken door productiviteitsverbetering en zo de investeringsmogelijkheden te vergroten en de promotie-activiteiten verder te laten reiken. Onder het motto ‘als het niet uit de lengte komt, moet je het in de breedte zoeken’, heeft de Midpoint Leisure Boulevard in Tilburg daartoe haar Masterclass Productiviteitsverbetering opgezet. Die gaat eind september van start.


Winst uit de lengte of de breedte

Bedrijven moeten hun marge zien te behouden of te vergroten door prestatieverbetering, onder meer van hun bedrijfsmiddelen. De netto omzet per FTE en per activum (bijv. bungalow, kampeerplaats, vierkante meter saunaruimte, restaurantstoel.) moeten omhoog en/of de operationele kosten per product of per bedrijfsactiviteit moeten fors omlaag.


Masterclass: leren van experts en van elkaar

In haar ambitiedocument ‘Dreamport Brabant 2025’ constateerde Leisure Boulevard eerder al de productiviteitsproblemen in de vrijetijdssector: hoge arbeidskosten ten opzichte van productiviteit en (te) lage bestedingen per gastuur. De Masterclass Productiviteitsverbetering biedt ondernemers concrete handvaten om hun productiviteitsbeleid te verbeteren. Voor ontwikkeling van de Masterclass werkte Leisure Boulevard samen met Kamer van Koophandel Brabant, NHTV, RECRON en ZKA. De Masterclass biedt een mix van theorie en (vooral) praktijk. Ondernemers leren zowel van experts van de betrokken organisaties als van elkaar: door volop ervaringen uit te wisselen.


Slimmer werken in vier workshops

De Masterclass Productiviteitsverbetering telt 4 workshops in de periode oktober - december 2013. Met een kleine groep collega-ondernemers (maximaal 15 per Masterclass) werkt u aan verbeteringen voor uw eigen bedrijf. Het volledige programma vindt u vanaf eind augustus op www.kvk.nl/brabantleisure.

Maandagavond 23 september organiseert KvK Brabant het seminar Verbeter je productiviteit; Slimmer werken voor ondernemers in de vrijetijdseconomie. Deelname aan dit seminar is gratis (aanmelden verplicht, via farts@brabant.kvk.nl). Het seminar geeft een compacte inleiding over productiviteitsverbetering en aanvullende informatie over de Masterclass.

Belangstelling voor deelname aan de Masterclass Productiviteitsverbetering? Vragen staat vrij bij Femke Arts van de Midpoint Leisure Boulevard via femkearts@leisureboulevard.nl
Trefwoorden: vrijetijdseconomie, werkgelegenheid, toerisme, banen, rendement, productiviteit

||| Nieuws |||

24/07/25
Aantal bewoners op vakantieparken stijgt
Het aantal mensen dat officieel woont op een vakantiepark is de afgelopen jaren flink gestegen. Volgens het CBS stonden op 1 april 2025 bijna 60.000 mensen ingeschreven op een vakantiepark, tegenover ruim 51.000 in 2019.
24/07/25
Exclusief voor leden
Wandelnet: Geef wandelen een volwaardige plek in het omgevingsbeleid
Met de invoering van de Omgevingswet is er een nieuw beleidskader ontstaan voor de inrichting van de leefomgeving. Wandelnet grijpt deze kans aan om het belang van wandelen te benadrukken. In de brochure ‘Wandelkwaliteit in het omgevingsbeleid’ laat Wandelnet zien hoe wandelen een structurele plek kan krijgen in gemeentelijke visies, plannen en regelgeving.
24/07/25
Nieuw model brengt recreatiebehoefte in kaart
Een nieuw recreatiebehoeftemodel laat zien waar de grootste behoefte is aan recreatieruimte. Het model combineert data over bevolkingsgroei, reisbereidheid en bestaande voorzieningen om knelpunten én kansen voor recreatie in beeld te brengen.
23/07/25
Terrasverkiezing vergroot ondernemersbetrokkenheid én zichtbaarheid van waterrijk recreatief aanbod
De jaarlijkse verkiezing ‘Het leukste terras aan het water’, georganiseerd door Stichting Bureau Toerisme, heeft zich in korte tijd ontwikkeld tot een krachtig instrument voor regiopromotie en ondernemersactivatie.
23/07/25
Exclusief voor leden
JA21 presenteert luchtvaartplan: investeren in bereikbaarheid, betaalbaarheid en innovatie
JA21 heeft haar ‘Luchtvaartplan 2030’ gepresenteerd, waarin de partij pleit voor een koerswijziging in het Nederlandse luchtvaartbeleid. Betaalbaarheid voor reizigers, een gelijk Europees speelveld, realistische verduurzaming en het behoud van banen staan centraal.
18/07/25
OECD prijst Nederlandse Landelijke Data Alliantie als inspirerend voorbeeld
De Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling (OECD) noemt de Nederlandse Landelijke Data Alliantie een inspirerend voorbeeld in haar recente rapport 'Using alternative data sources and tools to measure and monitor tourism.' De LDA wordt geprezen om haar innovatieve aanpak in het verzamelen, standaardiseren en delen van toerismedata.
14/07/25
Groene Hart Visie: Recreatie is geen bedreiging, maar een kans – mits goed georganiseerd
Het Groene Hart staat op scherp. In de nieuwste editie van het digitale magazine Groene Hart Visie wordt duidelijk dat recreatie in dit kwetsbare landschap niet alleen spanning oproept, maar ook richting kan geven.
10/07/25
Bezuiniging van 24 miljoen euro op nationale parken definitief van de baan
De voorgenomen bezuiniging van op de Nationale Parken in Nederland is definitief geschrapt. De bezuiniging, die in eerste instantie was opgenomen in de Voorjaarsnota, leidde tot grote zorgen bij natuurorganisaties, provincies en terreinbeheerders.