Geplaatst op: 16-05-2013
Auteur: Annemarie Kuijer

Licht in de duisternis

Licht in de duisternis

Heeft de crisis ook uw bedrijf geraakt? Hoe gaat u daar als recreatieondernemer mee om? Is het voor u alleen maar kommer en kwel of ziet u licht in de duisternis. Ik vind de uitdagingen waar u voor staat niet mis. Waarom? Ten eerste vanwege de crisis. Het consumentenvertrouwen is laag en de consument houdt de hand op de knip. Het gevolg is dat mensen later en meer ad hoc een bungalow of kampeerplek boeken.


Ik zie ook nog een heel ander probleem. De vraag naar bungalows is in de afgelopen 10 jaar weliswaar met bijna 11% gestegen, maar de bezetting per bungalow is gedaald met bijna 10%. Hoe dat komt? Vanwege het toegenomen aanbod. En in de kampeersector is het nog erger. Daar is de vraag met bijna 11% gedaald. Door het toegenomen aanbod is de bezetting per kampeerplaats met circa 24% gedaald. De markt is kortom behoorlijk verzadigd.


Hoe nu om te gaan met al deze gegevens die er niet om liegen. Deze ontwikkelingen vragen om daadkracht en visie van u als ondernemer. Niet straks maar nu. Als goede ondernemer stuurt u bijvoorbeeld op cijfers en benchmarkt u met collega-ondernemers. Daardoor krijgt u inzicht in de mogelijkheden om te besparen. U ziet zo ook welke omzet het beste bijdraagt aan het rendement. Daadkracht en visie zitten eveneens in het volgen van consumentenontwikkelingen. En in het vermogen daarop onderscheidend in te spelen. Kijk bijvoorbeeld eens naar de zeven trends die de Rabobank voor de komende jaren verwacht: Klinkende Keuze, Groen is Poen, Hebben maar niet houden, Do it Together, I want it now, De wereld Dichtbij en Voel het verschil.

Hoe dan ook, ik zie licht in de duisternis en ik kom gelukkig nog genoeg ondernemers tegen die een goed rendement weten te maken. Afgelopen najaar was ik voor het geven van een lezing bij een ondernemer in Zeeland en dat vakantiepark zat voor bepaalde periodes in 2013 al volgeboekt. De desbetreffende ondernemer heeft zijn park op orde en speelt in op de wensen van de consument.


Het is niet alleen maar kommer en kwel, vandaag de dag. Deze moeilijke tijd zorgt ervoor dat het kaf van het koren gescheiden zal worden. Als goede ondernemer met visie en daadkracht heeft u de toekomst!


Ik nodig u van harte uit om te reageren op deze blog en/of andere onderwerpen in onze Rabobank Horeca & Recreatienetwerkgroep op LinkedIn.
Topics:Toerisme
Trefwoorden: crisis, trends

||| Nieuws |||

22/08/25
Steeds meer mensen blijven sporten tijdens de vakantie
De laatste jaren kiezen steeds meer mensen ervoor om ook tijdens hun vakantie te sporten. Waar een vakantie vroeger vooral draaide om luieren en lekker eten, willen veel mensen nu hun gezonde ritme vasthouden. Hotels met sportfaciliteiten worden daardoor steeds populairder. Het idee dat je je dag kunt beginnen met een korte training van een kwartiertje spreekt veel vakantiegangers aan. Zo start je met energie, zonder dat je gelijk een intensief sportschema hoeft te volgen.
22/08/25
Exclusief voor leden
Nu al succesvol jaar voor Princessehof
Keramiekmuseum Princessehof in Leeuwarden ontving gisteren zijn 50.000ste bezoeker van dit jaar. Een bijzondere mijlpaal: normaal gesproken trekt het museum jaarlijks zo’n 35.000 tot 40.000 bezoekers.
22/08/25
Exclusief voor leden
Snellere introductie Community Card
Insiders lanceert Community Card: een alternatief voor risicovolle tegoedkaarten. Met de Community Card kunnen DMO's, ondernemers en gemeenten vrijetijdsaanbod flexibel aanbieden aan verschillende doelgroepen.
22/08/25
Volop inspiratie voor agrotoerisme op speciale themapagina
Agrotoerisme heeft een eigen inspiratiepagina gekregen op nlbestemmingsmanagement.nl. Het nieuwe thema bundelt inspirerende praktijkvoorbeelden en biedt houvast aan ondernemers en organisaties die agrotoerisme willen ontwikkelen of versterken.
22/08/25
Exclusief voor leden
GeoFort biedt unieke online ervaring met Minecraft
Erfgoed en culturele attractie GeoFort viert deze zomer een dubbel jubileum: het eigen Minecraft platform GeoCraftNL bestaat 10 jaar op 23 augustus én heeft de mijlpaal bereikt met 75.000 deelnemers.
22/08/25
SAIL 2025: operationele en inhoudelijke uitdagingen bij jubileumeditie van Nederlands grootste evenement
Het grootste vrij toegankelijke evenement van Nederland is in volle gang. Van 20 tot en met 24 augustus 2025 vindt in Amsterdam de tiende editie van SAIL plaats. Dit jaar markeert een driedubbel jubileum: 50 jaar SAIL, 10 edities én de 750ste verjaardag van de hoofdstad. Met ruim 2,3 miljoen verwachte bezoekers, meer dan 800 deelnemende schepen en een breed cultureel programma, is SAIL 2025 een grootschalige productie met internationale allure.
22/08/25
EU wil treinreizigers beter beschermen bij gemiste aansluitingen
De Europese Commissie heeft een voorstel in consultatie gebracht om de rechten van treinreizigers binnen de EU uit te breiden. Het gaat specifiek om reizigers die via één platform een treinreis boeken die door meerdere spoorwegmaatschappijen wordt uitgevoerd.
22/08/25
Exclusief voor leden
TUI biedt 30 extra vluchten naar Curaçao komende winter
Touroperator TUI breidt het winteraanbod naar Curaçao fors uit met 30 extra vluchten in de komende ...