Geplaatst op: 16-06-2013
Auteur: Rob van Hummel

Het Nieuwe Reizen

Het Nieuwe Reizen

De tijd is definitief voorbij dat we tijdens een stadswandeling genoegen moesten nemen met de bruine borden van de ANWB met daarop wat karige informatie over de panden waaraan we voorbijliepen. Of een heus diploma van de KLM kregen als we de evenaar passeerden.


Wie wil weten welke kant het opgaat met reizen en vakanties, hoeft er de kranten maar op na te slaan. De klassieke reisadvertenties en de standaardvakanties zijn exit. De behoefte aan echte belevingen, authenticiteit en zingeving vertaalt zich in de reiskaternen: "Puur Italië, agriturismo op een prachtig landgoed”, "Roeien of fietsen door de rijstvelden van Vietnam”, "Thailand, zoals jij het wilt”. Reizen op maat dus, geheel naar eigen wens samen te stellen.

Wat we zoeken, is een bijzondere en vooral onvergetelijke nieuwe beleving of bestemming. We willen onze geest verrijken, waarbij kennismaken met het land, de cultuur en het elkaar echt ontmoeten centraal staan. Dan komt de expat als ambassadeur goed van pas. Expats zijn meestal enthousiast over hun tijdelijk verblijf in een ander land en delen hun ontdekkingen graag met vrienden en familie. Ze kennen veel lokale mensen, weten wat en waar de belangrijkste bezienswaardigheden zijn en zijn goed op de hoogte van het vrijetijdsgedrag en de verwachtingen van hun landgenoten.


Wat is er nu eigenlijk veranderd? We zijn niet langer afhankelijk van de informatie van de reisindustrie en gaan steeds meer af op de ervaringen van familie, vrienden en zelfs onbekenden. De macht ligt definitief bij de consument, die zich oriënteert via de sociale media. Hij vergelijkt aanbod, prijs, kwaliteit en service en bekijkt recensies en foto’s van anderen voordat hij beslist.

Ook lijken we een onomkeerbare weg te zijn ingeslagen naar een andere, meer bewuste manier van reizen en verblijven. Bij de consument groeit de aandacht voor CO2-reductie, duurzaamheid, biologische streekproducten en contact met de lokale bevolking. Groene vakanties en vrijwilligerswerk tijdens de vakantie zijn snelgroeiende nieuwe trends. De invloed van de consument neemt toe, sterker nog: hij is coproducent geworden van het productaanbod.


Het is dan ook begrijpelijk en verstandig dat de reisindustrie met haar aanbod steeds meer op deze ontwikkelingen inspeelt en haar marketingbeleid daar slim op aanpast. In de ANWB-winkel staan gidsen voor kleine campings en campings voor natuurliefhebbers. Als je op Bonaire wilt duiken, moet je een ‘nature tag’ aanschaffen, waardoor je bijdraagt aan onderhoud en bescherming van het kwetsbare koraalrif. Natuurorganisaties introduceren apps voor de smartphone met avontuurlijke wandelroutes in natuurgebieden, compleet met het geluid van wuivend riet en zingende vogels en vol interessante ecologische wetenswaardigheden. Voor de ware beleving is het nog even wachten op een app die het geluid van specifieke dieren realtime herkent. Voor wie dit nog niet spannend genoeg klinkt, is er ‘blind booking’. Een goedkope manier van reizen, die tegemoetkomt aan de groeiende behoefte aan spanning en het grote onbekende. Daarom wordt het ook wel Reisromantiek2.0 genoemd; je boekt een reis en hoort pas na betaling waar je naartoe gaat.

Topics:Vakanties










||| Twitter |||

||| Nieuws |||

15/01/19
Bed & Breakfast De Koog aan Zee beste accommodatie van Nederland
Vandaag zijn in de Jaarbeurs in Utrecht de Zoover Awards voor accommodaties uitgereikt. Met het hoog...
14/01/19
Wat zijn de meest kindvriendelijke reisorganisaties?
De meest kindvriendelijke reisorganisaties van Nederland zijn op zondag 13 januari op de Vakantiebeurs onderscheiden met de Kids Vakantieaanbieder van het Jaar Awards 2019.
14/01/19
30 minuten gratis parkeren bij Brussels Airport
"Stressvrij mensen wegbrengen en ophalen,” noemt Brussels Airport het aangepaste parkeerbeleid. ...
14/01/19
Exclusief voor leden
Boekingssite HomeExchange introduceert nieuw boekingsplatfform
CEO Emmanuel Arnaud en Executive Chairman Charles-Edouard Girard kondigen vandaag de lancering aan ...
14/01/19
Compactere en kortere Vakantiebeurs trekt evenveel bezoekers
Hoe heeft de Vakantiebeurs 2019 het gedaan en waar waren de bezoekers naar op zoek?
14/01/19
Veluwe is niet meer populairste binnenlandse vakantiebestemming
Gelderland is de eerste provincie die haar regionale cijfers presenteert. Gelderland volgt de landelijke ontwikkeling met een afname van het aantal vakanties en een toename van de overnachtingen. Gelderland blijft met afstand de grootste binnenlandse vakantiebestemming.
11/01/19
Vakantiegangers mijden toeristische bestemmingen het liefst, maar gaan toch
Ellenlange rijen voor de Egyptische piramiden, enorme drukte om een glimp op te vangen van de Mona L...
11/01/19
Winnaars publieksprijs Reisgraag Awards zijn bekend
De Reisgraag Awards zijn voor de 8e keer uitgereikt aan de beste reisorganisaties en de beste bestem...
Partners
Breda University of Applied Sciences
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk