Geplaatst op: 16-06-2013
Auteur: Rob van Hummel

Het Nieuwe Reizen

Het Nieuwe Reizen

De tijd is definitief voorbij dat we tijdens een stadswandeling genoegen moesten nemen met de bruine borden van de ANWB met daarop wat karige informatie over de panden waaraan we voorbijliepen. Of een heus diploma van de KLM kregen als we de evenaar passeerden.


Wie wil weten welke kant het opgaat met reizen en vakanties, hoeft er de kranten maar op na te slaan. De klassieke reisadvertenties en de standaardvakanties zijn exit. De behoefte aan echte belevingen, authenticiteit en zingeving vertaalt zich in de reiskaternen: "Puur Italië, agriturismo op een prachtig landgoed”, "Roeien of fietsen door de rijstvelden van Vietnam”, "Thailand, zoals jij het wilt”. Reizen op maat dus, geheel naar eigen wens samen te stellen.

Wat we zoeken, is een bijzondere en vooral onvergetelijke nieuwe beleving of bestemming. We willen onze geest verrijken, waarbij kennismaken met het land, de cultuur en het elkaar echt ontmoeten centraal staan. Dan komt de expat als ambassadeur goed van pas. Expats zijn meestal enthousiast over hun tijdelijk verblijf in een ander land en delen hun ontdekkingen graag met vrienden en familie. Ze kennen veel lokale mensen, weten wat en waar de belangrijkste bezienswaardigheden zijn en zijn goed op de hoogte van het vrijetijdsgedrag en de verwachtingen van hun landgenoten.


Wat is er nu eigenlijk veranderd? We zijn niet langer afhankelijk van de informatie van de reisindustrie en gaan steeds meer af op de ervaringen van familie, vrienden en zelfs onbekenden. De macht ligt definitief bij de consument, die zich oriënteert via de sociale media. Hij vergelijkt aanbod, prijs, kwaliteit en service en bekijkt recensies en foto’s van anderen voordat hij beslist.

Ook lijken we een onomkeerbare weg te zijn ingeslagen naar een andere, meer bewuste manier van reizen en verblijven. Bij de consument groeit de aandacht voor CO2-reductie, duurzaamheid, biologische streekproducten en contact met de lokale bevolking. Groene vakanties en vrijwilligerswerk tijdens de vakantie zijn snelgroeiende nieuwe trends. De invloed van de consument neemt toe, sterker nog: hij is coproducent geworden van het productaanbod.


Het is dan ook begrijpelijk en verstandig dat de reisindustrie met haar aanbod steeds meer op deze ontwikkelingen inspeelt en haar marketingbeleid daar slim op aanpast. In de ANWB-winkel staan gidsen voor kleine campings en campings voor natuurliefhebbers. Als je op Bonaire wilt duiken, moet je een ‘nature tag’ aanschaffen, waardoor je bijdraagt aan onderhoud en bescherming van het kwetsbare koraalrif. Natuurorganisaties introduceren apps voor de smartphone met avontuurlijke wandelroutes in natuurgebieden, compleet met het geluid van wuivend riet en zingende vogels en vol interessante ecologische wetenswaardigheden. Voor de ware beleving is het nog even wachten op een app die het geluid van specifieke dieren realtime herkent. Voor wie dit nog niet spannend genoeg klinkt, is er ‘blind booking’. Een goedkope manier van reizen, die tegemoetkomt aan de groeiende behoefte aan spanning en het grote onbekende. Daarom wordt het ook wel Reisromantiek2.0 genoemd; je boekt een reis en hoort pas na betaling waar je naartoe gaat.

Topics:Vakanties
















||| Twitter |||

||| Nieuws |||

15/08/18
Exclusief voor leden
17,9 procent bruto binnenlands product Nieuw-Zeeland uit toerisme
In Nieuw-Zeeland is een opmerkelijke verhouding te zien tussen arbeid en inkomsten uit toerisme en ...
14/08/18
Mooie weer veroorzaakt dip in boekingen
Het mooie weer in Nederland heeft in juni en juli voor een flinke dip in het aantal boekingen gezor...
10/08/18
Exclusief voor leden
Toestemming voor cruises naar Cuba
Cruisemaatschappij Seabourn heeft bekend gemaakt dat zij toestemming gekregen heeft om vanuit Miami ...
10/08/18
Minder zoekopdrachten voor Zuid-Europa door hitte
Dat het warme weer in Nederland vakantiegangers die nog niet hadden geboekt, heeft doen besluiten i...
09/08/18
easyJet uitbreiding vanuit Schiphol voor winter 2018
Luchtvaartmaatschappij easyJet, breidt deze winter het netwerk uit vanuit Schiphol met Fuerteventur...
09/08/18
All inclusive naar Italië slaat aan
Het aantal all inclusive boekingen naar Italiaanse vakantiebestemmingen neemt explosief toe. De afg...
06/08/18
Toeristen willen massaal weg van Lombok
Gister werd het Indonesische eiland Lombok getroffen door een aardbeving van 7.0 op de schaal van ...
02/08/18
Exclusief voor leden
Reisbranche krijgt last van mooie zomer
De reisbranche begint de gevolgen van het aanhoudende mooie zomerweer te merken. In juni lagen de ...
Partners
NHTV internationaal hoger onderwijs Breda
Initiatiefnemers
NRIT Media
Vrijetijdsnetwerk