Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 16-06-2013
Auteur: Rob van Hummel

Het Nieuwe Reizen

Het Nieuwe Reizen

De tijd is definitief voorbij dat we tijdens een stadswandeling genoegen moesten nemen met de bruine borden van de ANWB met daarop wat karige informatie over de panden waaraan we voorbijliepen. Of een heus diploma van de KLM kregen als we de evenaar passeerden.


Wie wil weten welke kant het opgaat met reizen en vakanties, hoeft er de kranten maar op na te slaan. De klassieke reisadvertenties en de standaardvakanties zijn exit. De behoefte aan echte belevingen, authenticiteit en zingeving vertaalt zich in de reiskaternen: "Puur Italië, agriturismo op een prachtig landgoed”, "Roeien of fietsen door de rijstvelden van Vietnam”, "Thailand, zoals jij het wilt”. Reizen op maat dus, geheel naar eigen wens samen te stellen.

Wat we zoeken, is een bijzondere en vooral onvergetelijke nieuwe beleving of bestemming. We willen onze geest verrijken, waarbij kennismaken met het land, de cultuur en het elkaar echt ontmoeten centraal staan. Dan komt de expat als ambassadeur goed van pas. Expats zijn meestal enthousiast over hun tijdelijk verblijf in een ander land en delen hun ontdekkingen graag met vrienden en familie. Ze kennen veel lokale mensen, weten wat en waar de belangrijkste bezienswaardigheden zijn en zijn goed op de hoogte van het vrijetijdsgedrag en de verwachtingen van hun landgenoten.


Wat is er nu eigenlijk veranderd? We zijn niet langer afhankelijk van de informatie van de reisindustrie en gaan steeds meer af op de ervaringen van familie, vrienden en zelfs onbekenden. De macht ligt definitief bij de consument, die zich oriënteert via de sociale media. Hij vergelijkt aanbod, prijs, kwaliteit en service en bekijkt recensies en foto’s van anderen voordat hij beslist.

Ook lijken we een onomkeerbare weg te zijn ingeslagen naar een andere, meer bewuste manier van reizen en verblijven. Bij de consument groeit de aandacht voor CO2-reductie, duurzaamheid, biologische streekproducten en contact met de lokale bevolking. Groene vakanties en vrijwilligerswerk tijdens de vakantie zijn snelgroeiende nieuwe trends. De invloed van de consument neemt toe, sterker nog: hij is coproducent geworden van het productaanbod.


Het is dan ook begrijpelijk en verstandig dat de reisindustrie met haar aanbod steeds meer op deze ontwikkelingen inspeelt en haar marketingbeleid daar slim op aanpast. In de ANWB-winkel staan gidsen voor kleine campings en campings voor natuurliefhebbers. Als je op Bonaire wilt duiken, moet je een ‘nature tag’ aanschaffen, waardoor je bijdraagt aan onderhoud en bescherming van het kwetsbare koraalrif. Natuurorganisaties introduceren apps voor de smartphone met avontuurlijke wandelroutes in natuurgebieden, compleet met het geluid van wuivend riet en zingende vogels en vol interessante ecologische wetenswaardigheden. Voor de ware beleving is het nog even wachten op een app die het geluid van specifieke dieren realtime herkent. Voor wie dit nog niet spannend genoeg klinkt, is er ‘blind booking’. Een goedkope manier van reizen, die tegemoetkomt aan de groeiende behoefte aan spanning en het grote onbekende. Daarom wordt het ook wel Reisromantiek2.0 genoemd; je boekt een reis en hoort pas na betaling waar je naartoe gaat.

Topics:Vakanties

||| Nieuws |||

16/05/25
Exclusief voor leden
Taiwan opent toeristisch informatiecentrum in Amsterdam
Met de officiële opening van het Taiwan Tourism Information Center (TTIC) in Amsterdam op 15 mei 2025 zet de Taiwan Tourism Administration (TTA) een grote stap om haar positie op de Nederlandse toeristische markt te versterken.
15/05/25
Exclusief voor leden
30% van de Nederlanders kan niet met vakantie zonder vakantiegeld
Komende week wordt het vakantiegeld weer overgemaakt naar miljoenen Nederlanders. Waar de één al koffers aan het pakken is, kijkt de ander of er nog geld overblijft voor een uitje ná het betalen van de vaste lasten.
13/05/25
Exclusief voor leden
Geopolitieke spanningen beïnvloeden boekingen reiswereld
Na het vroegboekseizoen 2025, waarin veel Nederlanders hun zomervakantie al vroeg in het jaar vastleggen, is nu het last minute seizoen aangebroken. Uit onderzoek van bureau iVOX, in opdracht van Sunweb onder 1000 Nederlanders, blijkt dat geopolitieke spanningen, natuurrampen en extreem weer een merkbare invloed hebben op de last minute vakantieplannen van Nederlanders.
13/05/25
Exclusief voor leden
Hoe gaan Nederlanders deze zomer op vakantie?
Deze zomer gaat de helft van de Nederlanders op vakantie. Ze gaan meer met het vliegtuig, boeken meer pakketreizen en geven meer uit dan vorig jaar. Opvallend is dat veel Nederlanders hun vakantie in 2025 anders dan eerder willen inrichten.
08/05/25
Prijsvergelijking en de populairste campings van Europa in 2025
Hoeveel betalen kampeerders voor een overnachting in Europa in 2025? Camping.info, een van Europa's beste campinggidsen, heeft de populairste campings voor meer dan 30 Europese landen geïdentificeerd.
08/05/25
Exclusief voor leden
Trend stedentrips: toerist wil minder uitgeven maar koopt duurdere vliegticket
Valencia staat in het voorjaar van 2025 bovenaan de lijst van populairste stedentripbestemmingen, vóór Barcelona en Lissabon. Vooral aan de onderkant van de top 10 wisselen de steden. De klant wil besparen in de uitgaven maar krijgt duurdere vliegtickets aangeboden.
07/05/25
Exclusief voor leden
Amsterdam verandert
Amsterdam bestaat 750 jaar. De stad met zijn vele grachten is een ware magneet voor toeristen. Hoe verandert deze toekomst na zijn verjaardag? Dat beeld kun je opstellen na de ToekomstTiendaagse.
02/05/25
Exclusief voor leden
Vakantieboekingen stabiel met grote verschillen tussen bestemmingen
De vakantieboekingen zoals ANVR die maandelijks meet met Nielsen IO (voorheen GfK) laten in maart een hele lichte terugval zien. Wel met forse uitschieters. De VS als vakantiebestemming flink in de min en een forse groei voor de VS en Zweden. Over het eerste kwartaal bezien lopen de boekingen nog 3% achter op dezelfde periode in 2024.