Geplaatst op: 18-06-2013
Auteur: Laurien van der Vaart

Meerwaarde bieden met een belevenis

Meerwaarde bieden met een belevenis
Hoe ontwerp je een belevenis? Hoe kan een belevenis extra waarde toevoegen? Hoe kan ik aan belevenissen geld verdienen? Allemaal vragen die me bezighouden. Want ik wil wandelen of fietsen tot een belevenis maken, met een verhaal als rode draad. Zodat toeristen en recreanten een leuke dag beleven en even helemaal wegdromen naar een andere wereld of verhaal. En ondernemers en organisaties kunnen verdienen aan hun mooie locatie. Vorige week las ik een interessant artikel over het ontwerpen van belevenissen, Imagineering (NRIT Magazine nr. 2, p.36, te lezen via deze link). Het artikel was vrij theoretisch, net als het onderliggende studieboek waarop het artikel was gebaseerd. De komende weken wil ik de theorie praktisch gaan toepassen in concrete ideeën.  

Samenwerking
Maar dit kan ik niet alleen. Daarom zoek ik samenwerking met anderen om kennis en ervaring uit te wisselen. Graag hoor ik van zo veel mogelijk mensen welke onderwerpen ze op deze plek behandeld willen zien. Van ondernemers of werknemers in het toerisme en de recreatie, van medewerkers van organisaties voor natuur of erfgoed, of gewoon van mensen die graag buiten zijn. Wat wilt u als recreant als u een dagje op stap bent, ergens in Nederland? Wat verwacht u van hotel/camping/bungalowpark/horecagelegenheid op dit gebied? Hoe speelt u als ondernemer hier op in? Wat doet uw organisatie op dit gebied? Zijn er wensen voor belevingsroutes voor mensen met een beperking (scootmobiel, rolstoel)? Wat zijn verder wensen en ideeën voor de toekomst? Wat ziet u als belemmering? Wat zou u uw gasten of bezoekers willen laten zien of meemaken? En, tot slot niet onbelangrijk,  hoe kan die beleving waarde toevoegen aan uw bedrijf of organisatie? Wat heeft u daarvoor nodig? Wat zijn de belangrijkste struikelblokken om dit te realiseren?  

Praktijk
In de komende edities van dit Buitenpaden-Blog  wil ik ideeën en vorderingen met belangstellende delen. Zodat de Blogs handvatten geven hoe je in de praktijk belevenissen kan ontwerpen, en hoe je er ook nog eens geld aan kan verdienen Graag verneem ik uw reactie via   laurien@buitenpaden.nl.  Ik stel het erg op prijs als u hieraan mee zou willen werken en denken. Heeft u nog vragen, neem dan contact me me op. Voor alle inzenders organiseer ik een gratis belevingsexcursie met verhaal  op vrijdagmiddag 28 juni en/of vrijdagmiddag 5 juli. De excursie vindt plaats in de Haarlemmerhout in Haarlem en gaat over de Hollandse jaren van onze eerste koning, Lodewijk Napoleon.
Trefwoorden: wandelen, fietsen, beleving, imagineering, storytelling

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

27/03/24
Uitbreiding KLM-busdienst
Vanaf 31 maart wordt de KLM-busdienst Nijmegen – Arnhem - Schiphol uitgebreid met één extra dienst naar dagelijks twee omlopen.
25/03/24
Exclusief voor leden
Hotel Noordsee sluit zich aan bij Fletcher
Hotelketen ziet een wens in vervulling gaan met een hotel op Waddeneiland Ameland. Per 1 april zal bij Hotel Noordsee de vlag van Fletcher Hotels in top gaan.
22/03/24
Exclusief voor leden
Wereldreistrends
Een interessant onderzoek van Skyscanner die het recente boekgedrag van reizigers wereldwijd in kaart heeft gebracht. Ze rapporteren over reisplannen voor de periode juni-augustus 2024 en spiltsen die uit naar regio.
20/03/24
Veel reisverkeer met Paasweekend
Parijs, Barcelona en Amsterdam zijn de meest populaire bestemmingen voor Nederlanders tijdens het Paasweekend. Naar Nederland komen vooral Duitsers, Belgen en Italianen. De Fransen volgen op plek 4. Dat ziet Booking.com in haar data.
14/03/24
Nederlanders zijn dik tevreden over vakantieplatformen.
Nederlanders zijn dik tevreden over vakantieplatformen. De platformen scoren een gemiddelde NPS van +63. De Net Promoter Score is een maatstaf voor het meten van klanttevredenheid. Natuurhuisje heeft de hoogste NPS (+86) en Trivago de laagste (+44).
14/03/24
Kampeerbosje Leerdam en De Dassenburcht winnen Gouden Haring
In de categorie Goud Waard ontving Natuurkampeerterrein Kampeerbosje Leerdam een Gouden Haring voor hun prominente rol in het behoud en de versterking van het netwerk Natuurkampeerterreinen.
11/03/24
Update voor fietsroute Venlo - Kleve
Vijf projecten die grensoverschrijdende samenwerking tussen Limburg en Duitsland bevorderen, krijgen subsidie vanuit het Kleinprojectenfonds. Onder meer een fietsroute wordt verbeterd en subsidie maakt gebundelde informatie mogelijk over evenementen.
08/03/24
Apollo Reizen wordt sponsor NN Rotterdam Marathon
Apollo Reizen kondigt de samenwerking aan met de NN Marathon Rotterdam als officiële sponsor. Met deze strategische alliantie laat Apollo Reizen haar betrokkenheid bij de sport zien vergroot en de NN Marathon Rotterdam ontvangt meer inkomsten.