Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 02-06-2025
Auteur: Astrid Crum

Blij met de laatste plek (?)

Blij met de laatste plek (?)

Een tijdje geleden woonde ik een optreden bij van Jitske Kramer. Ze reist als antropoloog de wereld over om te leren van menselijk gedrag bij verschillende volkeren. Haar kennis en ervaringen laat ze terugkomen in ijzersterke lezingen over organiseren, samenwerken en leiderschap. In haar lezing ‘Tricky tijden van transformaties’ gaat ze uitgebreid in op de dynamiek van verandering en transformatie in onze samenleving. Net als hoogleraar Jan Rotmans spreekt ze van een overgangsfase, wat zorgt voor chaos op allerlei terreinen. Rotmans zegt dat we deze chaos moeten omarmen, omdat het de weg vormt naar een betere wereld. Volgens Jitske is er echter een gevaar dat we blijven hangen in deze overgangsfase. Het niet weten te doorbreken, doordat we in een wereld leven waarin een onbegrensde waarde centraal staat; fixatie op economische groei. En dit stimuleert onbegrensd gedrag.

Het zette me aan het denken. En telkens als ik Donald Trump zie met zijn mascottes Musk, Zuckerberg en Bezos word ik hierin bevestigd. Misschien wel in extreem uitvergrote vorm, maar toch. Al die jaren economische voorspoed heeft ertoe geleid dat we vinden dat we er ‘recht op hebben’.

Eigenlijk wil ik niet meer zo denken, wil ik economische voorspoed niet zo vanzelfsprekend vinden en het economisch perspectief niet leidend laten zijn. Ik betrap mezelf er echter op dat het best diepgeworteld zit als we in februari de eerste uitkomsten zien van de Forecast 2035, opgesteld door NBTC en CELTH. Een prognose voor het verblijfstoerisme in Nederland, dit keer ook gespecificeerd op provinciaal niveau. Ik scroll gelijk door naar de verwachtingen voor Drenthe en schrik. Drenthe bungelt onderaan het lijstje met een groei van 7%. Hoe gaan we dit verkopen, want er is in Drenthe op veel plekken nog ruimte voor groei.

Ik kauw er nog een beetje op en kom langzaam maar zeker tot het inzicht dat het eigenlijk een prima bericht is. Deze uitkomst sluit aan bij wat we nastreven. Een gematigde groei die past bij wat men in Drenthe waardeert: rust, ruimte en groen. We hebben het nota bene zelf in onze plannen en die van de Provincie Drenthe staan. Het past bij de focus op hoe de Drentse inwoner kan profiteren van recreatie en toerisme, met aandacht voor spreiding in ruimte en tijd. Het correspondeert met de gedachte dat we niet willen investeren in kwantiteit, maar meer in kwaliteit.

En met de krapte op de arbeidsmarkt is het misschien maar goed ook dat de groei niet zo flink is.

Je kunt natuurlijk denken; hoe hadden ze gereageerd als ze ‘beter’ hadden gescoord. Is dit niet een soort ‘recht lullen wat krom is’? Maar zo wil ik er eigenlijk niet naar kijken, want dat getuigt volgens mij van oud denken. Beter is niet per definitie meer. We kunnen als sector ook het beste jongetje van de klas worden, omdat we goed scoren op de sociaal-maatschappelijke of ecologische impact van de sector. En gelukkig wordt dat tegenwoordig steeds meer gemeten.

Jitske eindigde haar lezing met een oproep. Om tot transformatie te komen moeten we in de spiegel durven te kijken en patronen durven te doorbreken. Dat begint wat mij betreft met de bewustwording dat onze hersenen soms nog anders geprogrammeerd zijn. In ieder geval die van mij wel. Hoe zit het met die van jou?

Trefwoorden: beleid, dmo, toerisme, Drenthe, groei, degrowth, rust, ruimte

||| Nieuws |||

19/06/25
Vrijwilligers erfgoed en natuur krijgen waardering
Onder het motto ‘Handen uit de mouwen!’ werd zaterdag in vestingstad Hellevoetsluis de Provinciale Vrijwilligersdag 2025 feestelijk geopend door gedeputeerden Anne Koning en Meindert Stolk. De jaarlijkse bijeenkomst zette de duizenden vrijwilligers in het erfgoed en groen van Zuid-Holland in het zonnetje.
19/06/25
Corendon gaat samenwerking aan voor culinaire excursies
Corendon werkt sinds mei samen met het internationale platform ResiRest. ResiRest biedt food-excursies in onder meer de Turkse regio Antalya aan. Een uitrol naar andere destinaties staat op de planning.
19/06/25
Exclusief voor leden
BRO wordt Movares
"De naam BRO gaat verdwijnen en dat doet wel pijn", meldt de directie van BRO. "We gaan met 10 afzonderlijke bedrijven samen het nieuwe Movares vormen."
18/06/25
Guy Vroemen nieuwe directeur-bestuurder Maastricht Marketing
De Raad van Toezicht van Stichting Maastricht Marketing heeft bekendgemaakt dat Guy Vroemen per 1 augustus 2025 de nieuwe directeur-bestuurder wordt.
18/06/25
Exclusief voor leden
Siblu breidt uit in Europa met focus op tweede huis in de natuur
De Franse vakantieorganisatie Siblu zet een nieuwe stap in haar Europese groeistrategie met de overname van zeven vakantieparken. Interessant is de nieuwe focus op het eigen gebruik van de tweede woning door de eigenaren.
18/06/25
Nederlanders kiezen massaal voor zekerheid op vakantie
Een zorgeloze vakantie begint voor veel Nederlanders met een goede voorbereiding. Uit onderzoek van Allianz Direct blijkt dat 77% van de Nederlanders een reisverzekering heeft of afsluit. Daarbij kiest 24% voor een doorlopende verzekering, terwijl 22% een kortlopende variant verkiest.
18/06/25
Exclusief voor leden
Dantumadiel en Overijssel aan kop in JetCamp-onderzoek naar beste kampeerlocaties van Nederland
Dantumadiel heeft gemiddeld de best beoordeelde campings van Nederland. De negen campings in deze Friese gemeente behalen gemiddeld een rapportcijfer 9,1. Van de provincies scoort Overijssel met een 8,5 het best. In Europa staat Nederland met een 8,3 op een 12e plaats.
18/06/25
Europa-Park opent Silver Lake City: een nieuwe dimensie in thematisch overnachten
Rustieke westernsfeer en moderne comfortvoorzieningen komen samen in Silver Lake City, de nieuwste uitbreiding van het Europa-Park Resort. Het voormalige Camp Resort is volledig herontwikkeld tot een authentiek westernstadje met een breed scala aan overnachtingsmogelijkheden en belevingen voor het hele gezin.