Geplaatst op: 04-10-2024
Auteur: Anya Niewierra

Waardevol toerisme vraagt om regie van de overheid

Waardevol toerisme vraagt om regie van de overheid

Het florerende toerisme in de voormalige Oostelijke Mijnstreek -tegenwoordig Parkstad Limburg- bewijst dat een actieve rol van de overheid leidt tot toeristisch succes. Een passieve houding daarentegen leidt tot neergang en/of over-toerisme. De trieste voorbeelden van over-toerisme en verval vullen tegenwoordig de headlines. Over succesvolle voorbeelden lezen we weinig. Daarom op deze plaats aandacht voor de Stadsregio Parkstad Limburg, een samenwerking van de gemeenten Heerlen, Kerkrade, Landgraaf, Brunssum, Beekdaelen, Voerendaal en Simpelveld.


De Stadsregio Parkstad Limburg en de zeven gemeenten in dit gebied namen een kwart eeuw geleden zowel in woord als in daad de regie over het toerisme. Op het innovatieve plan Park Gravenrode volgden investeringen in attracties, infrastructuur, natuur, cultuur en leefbaarheid. De destijds nagenoeg afwezige toeristische sector in "de lelijkste streek van Nederland” groeide vervolgens van vrijwel nul euro omzet in 1998 naar één derde van de totale toeristische bestedingen in Zuid-Limburg anno heden.


De transitie van een voormalige grauwe mijnstreek naar een groene toeristische bestemming leverde Parkstad Limburg in 2016 de WTTC Tourism for Tomorrow Award op. In die jaren de Oscar van het toerisme. De jury was onder de indruk van de onorthodoxe wijze waarop dit getormenteerde gebied erin was geslaagd om de kanteling van zwart naar groen te realiseren, met nationale recreatie-iconen en een brutale mix van city beatification, natuurherstel, cultuurontwikkeling. Parkstad speelde dit klaar door enthousiaste bestuurders die in 1995 samen met vele inwoners en stakeholders een ambitieuze visie opstelden en daar vervolgens een kwart eeuw aan vasthielden. Even los van bijstellingen volgend op stuwende ontwikkelingen in de samenleving.


En inmiddels zit Parkstad in de volgende fase van zijn toeristische ontwikkeling. Ook nu nog houden de overheden en de Stadsregio Parkstad de regie en presenteerden recent samen met Visit Zuid-Limburg het nieuwe programma Dit is Parkstad!. Via dit plan wordt de verbinding gezocht met de boeiende 2000 jaar oude geschiedenis van Parkstad. Om de focus te verbreden van de dagattracties naar de (nieuwe) parkachtige natuur en het eeuwenoude culturele erfgoed van de regio is er bijvoorbeeld samen met inwoners en deskundigen een verdiepend narratief uitgewerkt. Dit is gebaseerd op de vijf dominante tijdperken van Parkstad: het Romeins verleden, de ridders & rovers (middeleeuwen tot zeventiende eeuw), de mijnbouwjaren, de transitiejaren (sloop mijnindustrie) en het nieuwe elan (de huidige tijd met de culturele lente).Deze tijdperken komen inmiddels terug in campagnes, routes, evenementen, uitingen van ondernemers, et cetera. Daarnaast wordt op dit moment de Parkstadroute aangelegd. Deze fietsroute met wandelpad is de ketting die de vele toeristische en culturele parels aan elkaar rijgt en verbindt met het Heuvelland, de regio Aken (Vennbahn), Wallonië, de Beekdaelenroute, de Westelijke Mijnstreek en Belgisch Limburg (Kolenspoor).


De actieve houding van Parkstad staat in schril contrast tot de coalitieakkoorden waarin nauwelijks aandacht is voor het toerisme en ‘de boel de boel wordt gelaten’. Dit niks doen is een gevaar voor (de leefbaarheid) in menige stad of streek. Immers, het toerisme is een zichzelf vernietigende industrie als er geen sturing op is. De massa volgt de massa en talloze (toegestroomde) toeristische ondernemers zijn korte-termijn-denkers en rupsjes-nooit-genoeg. Overheden die niks doen, zien zich binnen afzienbare termijn geconfronteerd met inwoners die de straat opgaan om tegen het toerisme te protesteren. Met reputatieschade, chaos en neergang als volgende fase…


Ook de Raad voor de Leefomgeving en Infrastructuur propageert een krachtige en doortastende overheid op het toeristisch toneel. Onder het motto ‘Waardevol Toerisme’ stelde de RLI in 2019 een advies op met handige tools.

||| Nieuws |||

09/12/25
Exclusief voor leden
Nederlands bureau transformeert vaste tentoonstelling Haus der Geschichte
Vandaag opent het Haus der Geschichte in het Duitse Bonn zijn volledig vernieuwde vaste tentoonstelling, ontworpen door het Amsterdamse ontwerpbureau Kossmanndejong. Aan de hand van meer dan 4500 objecten word je in deze tentoonstelling meegenomen door de recente geschiedenis van Duitsland.
08/12/25
Exclusief voor leden
Culinaire ervaringen naar hoger plan met Epicurean Enrichment Studio
Regent Seven Seas Cruises® tilt de culinaire ervaring in 2026 naar een hoger niveau met de lancering van Epicurean Enrichment Studio. Dit zijn culinaire studio’s aan boord van Seven Seas Mariner® en Seven Seas Voyager®. Bekijk de 5 stappen die Regent zet om deze beleving te realiseren.
03/12/25
Adam Butler merkregisseur Twente
Nieuwe Merkregisseur Twente is Adam Butler (34). Butler kwam op 27 oktober in dienst bij Twente Marketing. Met zijn achtergrond in merkstrategie en storytelling gaat hij aan de slag om het merk Twente verder te versterken en samen met partners het regionale verhaal nóg herkenbaarder en krachtiger neer te zetten.
03/12/25
Combinatie vliegreizen Azië met Asia Pass
Luchtvaartmaatschappij Emirates introduceert de Emirates Asia Pass. Dit is een nieuwe flexibele manier om meerdere bestemmingen in Zuidoost-Azië te ontdekken. Met één boeking kunnen reizigers hun eigen route uitstippelen.
02/12/25
Vaccinatiepunt in Leeuwarden voor reizigers
Vaccinatiepunt opende op 1 december een nieuwe vestiging in Leeuwarden, waar reizigers terecht kunnen voor actuele reisvaccinaties en advies op maat.
01/12/25
Dak Nieuwe Kerk trekt 90.000 bezoekers
Ruim 90.000 belangstellenden klommen in de afgelopen zeven maanden naar Het dak van de stad, een groot platform op het dak van De Nieuwe Kerk in Amsterdam waar de ‘vieringstoren’ werd gerestaureerd.
28/11/25
Exclusief voor leden
Verrassende stijging gebruik Eurovelo routes
Verrassend omdat de afgelopen jaren er weinig groei of stabilisatie zat in het gebruik van deze Europese fietsroutes. Tussen januari en augustus 2025 nam het verkeer met 5,6% toe ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. De EuroVelo 4 – Route Centraal-Europa, die het continent van west naar oost doorkruist, kende de hoogste groei met een indrukwekkende 26%.
28/11/25
Louvre introduceert hogere toegangsprijzen voor niet-EU bezoekers
Het wereldberoemde Louvre Museum kondigt aan dat vanaf 14 januari 2026 een aangepast prijsbeleid van kracht wordt. Bezoekers van buiten de Europese Economische Ruimte zullen een toegangsprijs van €32 betalen, tegenover het huidige tarief van €22.