Geplaatst op: 05-04-2023
Auteur: Lobke Elbers

Pak het leiderschap in human capital

Pak het leiderschap in human capital
Afbeelding van Gerd Altmann via Pixabay

De digitale en duurzame transitie zoals de Europese Commissie de belangrijkste uitdaging voor toerisme omschrijft, schetst in het ‘Transition Pathway’’ document dat in 2022 is uitgegeven, 27 actiepunten. Met input en kennis van stakeholders uit alle disciplines in de toeristische sub sectoren, is een beeld geschetst wat de kwetsbaarheid maar ook de kansen toont voor de reiswereld in de toekomst. Dat geeft niet alleen inzicht in wat Brussel op de agenda heeft staan, maar faciliteert ook het gesprek hoe we nationaal en regionaal Human Capital in leisure, toerisme en hospitality kunnen aanpakken.

Na jaren inzichten te hebben opgedaan hoe de Nederlandse reissector zich digitaal ontwikkelt, is Human Capital toch een aspect daarvan dat mij persoonlijk altijd boeit. Met name talentontwikkeling. Ik heb in 10 jaar een aantal zeer succesvolle startups, digitale marketeers, sociale media experts, innovatie managers, dataspecialisten en traveltech entrepreneurs mogen ontmoeten en hun ontwikkelingen kunnen volgen die een impact hebben achtergelaten. Ik ben super dankbaar dat ik de prime van digitale marketing en technologie in de reiswereld en de opkomst en uitrol daarvan heb meegemaakt, maar ik merkte de laatste jaren dat ik er tegenaan liep dat er meer issues, kansen en uitdagingen zijn die minder flashy zijn, maar wel verteld moeten worden.

Toen ik benaderd werd om na de verkoop van TravelNext (Chief Editor van het Nederlandse travelmarketing platform, 2014- 2017) mee te werken aan Europese projecten op het gebied van skills development voelde dat zo goed dat ik besloot me eraan te verbinden. In alle gesprekken die ik daarna voerde met Europese partners, bleek hoe alle landen met dezelfde issues dealen en dat ieder een eigen verhaal had te vertellen. Er werden in het licht van de ‘Next Tourism Generation’’ onderwerpen besproken waar veel mensen zich in zouden herkennen en waar bedrijven mee worstelen. We kregen de kans om te zoeken naar de pijnpunten voor een toekomstbestendige reissector. Dat begon in 2018, en het zag er toen heel anders uit dan nu. Meteen in de eerste onderzoeken kwam naar voren dat skills in de sector ontbreken of tekort komen. Dat werd de boodschap voor de jaren daarna.

Het hele concept van skills in toerisme moest afgebakend worden. In eerste instantie ga je af op wat je al kunt vinden, en in 2018 waren de belangen anders dan nu. Skills zijn gedefinieerd in ‘digital, social & green’ skills. We hadden aantrekkelijke data sets die per skill set toonde waar de grootste ‘gaps’ zitten. Door data inzichtelijk te maken kun je afwegen waar de prioriteiten liggen. Dat zorgde er uiteindelijk voor dat geen enkel onderwerp werd geschuwd. We komen kennis en mensen tekort met digitale en duurzame skills. Uiteindelijk heb ik samen met collega’s zoveel gesprekken gehad in Nederland en Europa, dat er cases in overvloed zijn die dit bevestigen. We wilden weten waarom dat zo is en wie er een rol zouden kunnen spelen in het ‘upskillen en reskillen’ van human capital in toerisme dus daar zijn we naar op zoek gegaan. In die zoektocht zijn we geen enkel pijnlijk onderwerp uit de weg gegaan.

De gesprekken hadden voor Corona een ander karakter dan tijdens de pandemie. Zonder de pandemie hadden we nooit geweten wat de verbindingen zijn tussen de succesfactoren voor een toekomstbestendige sector en wat voor impact human capital kan hebben als je geen duidelijke visie hebt.

Om de discussie in mijn openingscolumn te kaderen, richt ik mij op twee uitgangspunten die volgens mij centraal staan in het concept van Human Capital Development. Ik hoop dat ze je zullen aanspreken. Innovatie van de sector is ook het vernieuwen van de visie op skills en intelligentie. Digitalisering, sociale en economische ontwikkelingen zijn onlosmakelijk verbonden aan dynamische, concurrerende en bloeiende sectoren en dat vraagt om leiderschap op human capital.

Trefwoorden: reisbranche, arbeidsmarkt, werknemers, vaardigheden, toekomstverkenning

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

24/07/24
Goed derde kwartaal voor easyJet
easyJet heeft een prima derde kwartaal, dat op 30 juni eindigde, achter de rug. Het aantal passagiers groeide met 8% en de winst met 16%. Het ging ook erg goed met easyJet Holidays dat het aantal passagiers met 33% zag groeien en de winst met zelfs 49%.
22/07/24
Exclusief voor leden
Boeing verwacht verdubbeling van luchtvaartvloot
Boeing verwacht dat het aantal commerciële vliegtuigen tot 2043 zal verdubbelen. Op dit moment telt de wereld 26.750 vliegtuigen voor commercieel passagiers- en vrachtvervoer. Dat zullen er in 2043 zo’n 50.170 zijn.
14/07/24
Exclusief voor leden
Hoge Raad vernietigt besluit hof: maatregelen om geluidshinder Schiphol te verminderen mogen niet zonder Europese procedure
De Hoge Raad heeft geoordeeld dat de beslissing van het gerechtshof Amsterdam, die de Nederlandse Staat toestond om twee voorgenomen maatregelen ter vermindering van geluidshinder van Schiphol door te voeren, niet in stand blijft. Volgens de Hoge Raad moet voor deze maatregelen de Europese procedure van de "balanced approach" gevolgd worden.
11/07/24
Travel Challenge scoort hoog in samenspel studenten en reisbedrijven
De recente Travel Challenge van Reiswerk scoort gemiddeld een 8,7 bij deelnemende bedrijven, studenten en onderwijsinstellingen. Reiswerk dat het door die hoge score meteen gemotiveerd is om de Travel Challenge voor 2025 op te zetten.
11/07/24
Exclusief voor leden
FNV ziet werkdruk te hoog worden op Schiphol
Na een jaar van relatieve rust over de drukte op Schiphol trekt vakbond FNV aan de bel voor de zomervakantie. Werknemers van Schiphol maken zich ernstige zorgen over de werkdruk, het ziekteverzuim en de veiligheidsrisico’s voor werknemers op Schiphol tijdens de aankomende zomerdrukte.
08/07/24
Exclusief voor leden
Investeringsbedrijf neemt minderheidsbelang in Flix
Reisbedrijf Flix SE en investeringsbedrijf EQT hebben een overeenkomst bereikt voor EQT Future en Kühne Holding om een ??minderheidsbelang van 35% in Flix te verwerven.
08/07/24
Traditionele luchtvaartmaatschappijen vervuilender dan prijsvechters
Staan de grote traditionele luchtvaartmaatschappijen in een onderzoek van de Consumentenbond mooi in hun hemd. Binnen Europa vliegen budgetmaatschappijen efficiënter en vervuilen daarmee minder dan traditionele luchtvaartmaatschappijen. Dat komt omdat prijsvechters over het algemeen met zuinigere toestellen vliegen, die beter bezet zijn en minder overstappers vervoeren.
08/07/24
Nederlandse vakantiegangers zoeken warmte op en mijden Parijs
Naar welke vakantielanden gaan Nederlanders dit jaar op zomervakantie en welke verschuivingen ziet TUI? Veel bekende landen en streken gaan aan top maar toch wel wat verrassingen.