Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 05-04-2023
Auteur: Lobke Elbers

Pak het leiderschap in human capital

Pak het leiderschap in human capital
Afbeelding van Gerd Altmann via Pixabay

De digitale en duurzame transitie zoals de Europese Commissie de belangrijkste uitdaging voor toerisme omschrijft, schetst in het ‘Transition Pathway’’ document dat in 2022 is uitgegeven, 27 actiepunten. Met input en kennis van stakeholders uit alle disciplines in de toeristische sub sectoren, is een beeld geschetst wat de kwetsbaarheid maar ook de kansen toont voor de reiswereld in de toekomst. Dat geeft niet alleen inzicht in wat Brussel op de agenda heeft staan, maar faciliteert ook het gesprek hoe we nationaal en regionaal Human Capital in leisure, toerisme en hospitality kunnen aanpakken.

Na jaren inzichten te hebben opgedaan hoe de Nederlandse reissector zich digitaal ontwikkelt, is Human Capital toch een aspect daarvan dat mij persoonlijk altijd boeit. Met name talentontwikkeling. Ik heb in 10 jaar een aantal zeer succesvolle startups, digitale marketeers, sociale media experts, innovatie managers, dataspecialisten en traveltech entrepreneurs mogen ontmoeten en hun ontwikkelingen kunnen volgen die een impact hebben achtergelaten. Ik ben super dankbaar dat ik de prime van digitale marketing en technologie in de reiswereld en de opkomst en uitrol daarvan heb meegemaakt, maar ik merkte de laatste jaren dat ik er tegenaan liep dat er meer issues, kansen en uitdagingen zijn die minder flashy zijn, maar wel verteld moeten worden.

Toen ik benaderd werd om na de verkoop van TravelNext (Chief Editor van het Nederlandse travelmarketing platform, 2014- 2017) mee te werken aan Europese projecten op het gebied van skills development voelde dat zo goed dat ik besloot me eraan te verbinden. In alle gesprekken die ik daarna voerde met Europese partners, bleek hoe alle landen met dezelfde issues dealen en dat ieder een eigen verhaal had te vertellen. Er werden in het licht van de ‘Next Tourism Generation’’ onderwerpen besproken waar veel mensen zich in zouden herkennen en waar bedrijven mee worstelen. We kregen de kans om te zoeken naar de pijnpunten voor een toekomstbestendige reissector. Dat begon in 2018, en het zag er toen heel anders uit dan nu. Meteen in de eerste onderzoeken kwam naar voren dat skills in de sector ontbreken of tekort komen. Dat werd de boodschap voor de jaren daarna.

Het hele concept van skills in toerisme moest afgebakend worden. In eerste instantie ga je af op wat je al kunt vinden, en in 2018 waren de belangen anders dan nu. Skills zijn gedefinieerd in ‘digital, social & green’ skills. We hadden aantrekkelijke data sets die per skill set toonde waar de grootste ‘gaps’ zitten. Door data inzichtelijk te maken kun je afwegen waar de prioriteiten liggen. Dat zorgde er uiteindelijk voor dat geen enkel onderwerp werd geschuwd. We komen kennis en mensen tekort met digitale en duurzame skills. Uiteindelijk heb ik samen met collega’s zoveel gesprekken gehad in Nederland en Europa, dat er cases in overvloed zijn die dit bevestigen. We wilden weten waarom dat zo is en wie er een rol zouden kunnen spelen in het ‘upskillen en reskillen’ van human capital in toerisme dus daar zijn we naar op zoek gegaan. In die zoektocht zijn we geen enkel pijnlijk onderwerp uit de weg gegaan.

De gesprekken hadden voor Corona een ander karakter dan tijdens de pandemie. Zonder de pandemie hadden we nooit geweten wat de verbindingen zijn tussen de succesfactoren voor een toekomstbestendige sector en wat voor impact human capital kan hebben als je geen duidelijke visie hebt.

Om de discussie in mijn openingscolumn te kaderen, richt ik mij op twee uitgangspunten die volgens mij centraal staan in het concept van Human Capital Development. Ik hoop dat ze je zullen aanspreken. Innovatie van de sector is ook het vernieuwen van de visie op skills en intelligentie. Digitalisering, sociale en economische ontwikkelingen zijn onlosmakelijk verbonden aan dynamische, concurrerende en bloeiende sectoren en dat vraagt om leiderschap op human capital.

Trefwoorden: reisbranche, arbeidsmarkt, werknemers, vaardigheden, toekomstverkenning

||| Nieuws |||

26/05/25
Sponsorbestedingen in 2024 weer op het niveau van 2019
AFC Ajax en Rabobank voeren sponsorlijst aan met ruim € 40 miljoen aan sponsorinkomsten.
15/04/25
Ahoy location of the year
In Venray zijn de Live Entertainment Production Awards (LEPA) uitgereikt. Rotterdam Ahoy mocht de prestigieuze titel 'Location of the Year 2024’ in ontvangst nemen.
05/03/25
EK indoor atletiek biedt tribune voor fans met visuele beperking
Tijdens de kampioenschappen wordt op zowel zaterdag- als zondagochtend voor het eerst een speciale tribune ingericht voor mensen met een visuele beperking.
10/02/25
Nationale Sportweek telt liefst 5 host cities
Van 19 tot en met 28 september 2025 vindt de Nationale Sportweek plaats, waarbij heel Nederland in beweging komt. Vijf steden springen eruit als host cities: Leeuwarden, Bunschoten, Zoetermeer, Westland en Helmond.
07/01/25
Exclusief voor leden
Apollo Reizen wordt sponsor Sparta
Apollo Reizen heeft vandaag aangekondigd sponsor te worden van voetbalclub Sparta Rotterdam. Deze nieuwe sponsoring markeert voor Apollo Reizen het versterken van de band tussen sport en reizen.
26/12/24
Recycling bekers bij sportevenementen
Dit jaar gingen nieuwe regels in voor de recyclinhg van plastic bij evenementen. Dat was niet makkelijk voor sportevenementen. Opeens moesten de kartonnen bekers voor deelnemers met plastic laagje of gewassen worden, of verzamelen en recyclen. De Zevenheuvelenloop is het eerste evenement dat een percentage van recycling doorgeeft, 92,5%.
25/12/24
Op weg naar 2025
Het jaar 2024 loopt ten einde en we kijken vol verwachting uit naar een prachtig 2025. We willen jullie hartelijk bedanken voor de fijne samenwerking en het vertrouwen in ons.
05/12/24
Relatief veel problematische schulden in vrijetijdssector
Zes procent van de Nederlandse bedrijven ervaart de schuldenlast als problematisch. Daarbij staat de horeca aan top en ook cultuur, sport en recreatie scoren hoog.