Geplaatst op: 31-03-2022
Auteur: Guido Aerts

Build Back Better

Build Back Better
Photo by Tolu Olarewaju on Unsplash

Aan het begin van de Coronacrisis leek er veel draagvlak te zijn voor misschien wel fundamentele veranderingen in ons gedrag. De Coronacrisis legde het vergrootglas op veel zaken die in onze samenleving op zijn minst "schuren” of ongelijkheden prominent maakten. Resteert het perspectief van het morele dilemma. In de studie vertaald naar Ik en Wij gedrag. Zo bezien zitten we dus ergens waar de bezoekerseconomie gedeeltelijk is ingestort en waar tegelijkertijd ook elementen van een transitie te zien zijn.

Een ander perspectief is dat ons reisgedrag, en dan met name de daaraan verbonden CO2-problematiek, onderwerp van discussie en onderzoek is. Met de klimaatambities in het achterhoofd zal de toeristische sector haar verantwoordelijkheid moeten nemen. Grote vraag is hoe de gemiddelde consument (als die al bestaat) in dit vraagstuk zit?

In de Kampioen van januari 2022, het huisblad van de ANWB, wordt verwezen naar een onderzoek onder hun panel van 2000 leden. Uit dit onderzoek blijkt dat er behoorlijk draagvlak is (44%) voor de trein ten opzichte van het vliegtuig bij stedentrips. Wellicht is het panel niet helemaal representatief, maar toch.

In een recent onderzoek van de ETC (European Travel Commission) waaraan is meegewerkt door CELTH, ETFI en BUAS is voor meerdere landen onderzocht hoe de keuzes ten aanzien van vervoer, verblijf en in mindere mate vermaak, in verschillende landen, uitpakken. In het onderzoek is gekeken naar verschillende waardepatronen van reizigers of toeristen en welke keuzes zij dan maken ten aanzien van de reismodus. Er worden vier, als het ware concurrerende waardes gedefinieerd met daarbij steeds een soort persona zoals we die ook kennen uit de marketingtheorie.

Vergelijkbaar onderzoek is ook al vóór Covid gedaan. Toen bleek dat die waardebenadering een goede voorspeller bleek van feitelijk reisgedrag. Daarnaast is het interessant omdat hiermee een mogelijke verandering van waardes en/of gedrag in beeld kan komen.

De eerste waarde noem ik even eco-bewust. Het rapport spreekt van biospheric. De ecologische voetafdruk is meer of minder relevant. De tweede in het rapport is altruistic. De derde gaat de andere kant op, egoistic. Het wordt afgesloten met hedonistic.

Het blijkt dat de onderzochte populatie is te duiden op basis van een mix van deze vier waarden. We hebben ze allemaal in meer of mindere mate. Opvallend is dat alle groepen relatief hoog scoren op hedonisme. De behoefte aan beleving scoort hoog. De invulling kan natuurlijk per individu of subgroep anders zijn.

In het rapport worden de inzichten op de customer journey gelegd. In feite de marketingfunnel zoals we die kennen. Dan blijkt dat alle groepen in meer of mindere mate hun beoogd reisgedrag langs de maatlat van ecologische voetafdruk en impact op de lokale situatie betrekken. Het feitelijke reisgedrag is alleen bij de groep die eco-bewust en sociaal verenigd is in lijn met die afweging. Dat betekent, minder vaak reizen, minder ver reizen, vaker een alternatieve reismodus, ander verplaatsgedrag en keuzes ter plaatse. De groep die eco-bewust is maar minder sociaal en de groep die minder eco-bewust is maar wel sociaal vragen om aanvullend beleid. De groep met de asociale oriëntatie is moeilijk te bereiken en nog moeilijker tot ander gedrag te bewegen. Daar zou uiteindelijk wel de meeste winst te boeken zijn.

Interessant is om te zien met welke beleidsinterventies DMO’s daadwerkelijk proberen veranderingen in gedrag te stimuleren of uit te lokken.

Trefwoorden: duurzaam toerisme, vakanties, onderzoek, scenario's, crisis, corona, toerisme, reset, systeemverandering

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

30/08/24
Exclusief voor leden
Architect Western Region verlaat touroperator TUI
In oktober en november nemen in attractiepark Toverland angstaanjagende griezels de macht over Toverland tijdens 13 Halloween Nights in 2024.
30/08/24
AirExplore krijgt goedkeuring voor VS
AirExplore, de luchtvaartmaatschappij van Slowakije, heeft goedkeuring gekregen van het Amerikaanse ministerie van Transport (US DOT) om commerciële vluchten te starten in het Amerikaanse luchtruim.
30/08/24
Schiphol gaat 6 miljard in infrastructuur investeren
Schiphol kondigt het grootste investeringsplan aan in de geschiedenis van de luchthaven om de infrastructuur, arbeidsomstandigheden en dienstverlening aan passagiers en luchtvaartmaatschappijen te verbeteren. Schiphol gaat de komende vijf jaar 6 miljard euro investeren.
28/08/24
Eindhoven airport geen vliegverkeer mogelijk
Een grote storing in het netwerk zorgt er sinds vanmorgen zeven uur voor dat er geen vliegverkeer mo...
27/08/24
Exclusief voor leden
Eerste Airbus A321neo bij KLM
Vandaag ontvangt KLM het eerste Airbus toestel. Het is de Airbus A321neo en die zal in de komende jaren de oudere Boeing 737 van de Nederlandse vliegmaatschappij vervangen.
20/08/24
Exclusief voor leden
Euromonitor voorziet comeback van pakketreizen
Pakketreizen gaan in Europa een comeback maken. Dat voorspelt marktonderzoeksbureau Euromonitor waarover persbureau Reuters schrijft. Volgend jaar zullen Europeanen 125,9 miljard euro aan pakketreizen uitgeven. Die zullen wel duurder zijn dan dit jaar.
16/08/24
Nederlandse luchtvaart weer bijna op niveau van voor corona
In het tweede kwartaal van 2024 reisden 20,1 miljoen passagiers van en naar een van de vijf Nederlandse luchthavens van nationaal belang. Dat is 5,9% meer dan in hetzelfde kwartaal van 2023. Het aantal passagiers ligt daarmee nog maar 7,8% achter op 2019.
16/08/24
All-you-can-fly abonnement
In een tijdperk dat we juist minder willen vliegen komt Wizz Air met een tegengestelde beweging. Een all-you-can-fly abonnement voor slechts 599 euro per jaar.