Geplaatst op: 31-03-2022
Auteur: Guido Aerts

Build Back Better

Build Back Better
Photo by Tolu Olarewaju on Unsplash

Aan het begin van de Coronacrisis leek er veel draagvlak te zijn voor misschien wel fundamentele veranderingen in ons gedrag. De Coronacrisis legde het vergrootglas op veel zaken die in onze samenleving op zijn minst "schuren” of ongelijkheden prominent maakten. Resteert het perspectief van het morele dilemma. In de studie vertaald naar Ik en Wij gedrag. Zo bezien zitten we dus ergens waar de bezoekerseconomie gedeeltelijk is ingestort en waar tegelijkertijd ook elementen van een transitie te zien zijn.

Een ander perspectief is dat ons reisgedrag, en dan met name de daaraan verbonden CO2-problematiek, onderwerp van discussie en onderzoek is. Met de klimaatambities in het achterhoofd zal de toeristische sector haar verantwoordelijkheid moeten nemen. Grote vraag is hoe de gemiddelde consument (als die al bestaat) in dit vraagstuk zit?

In de Kampioen van januari 2022, het huisblad van de ANWB, wordt verwezen naar een onderzoek onder hun panel van 2000 leden. Uit dit onderzoek blijkt dat er behoorlijk draagvlak is (44%) voor de trein ten opzichte van het vliegtuig bij stedentrips. Wellicht is het panel niet helemaal representatief, maar toch.

In een recent onderzoek van de ETC (European Travel Commission) waaraan is meegewerkt door CELTH, ETFI en BUAS is voor meerdere landen onderzocht hoe de keuzes ten aanzien van vervoer, verblijf en in mindere mate vermaak, in verschillende landen, uitpakken. In het onderzoek is gekeken naar verschillende waardepatronen van reizigers of toeristen en welke keuzes zij dan maken ten aanzien van de reismodus. Er worden vier, als het ware concurrerende waardes gedefinieerd met daarbij steeds een soort persona zoals we die ook kennen uit de marketingtheorie.

Vergelijkbaar onderzoek is ook al vóór Covid gedaan. Toen bleek dat die waardebenadering een goede voorspeller bleek van feitelijk reisgedrag. Daarnaast is het interessant omdat hiermee een mogelijke verandering van waardes en/of gedrag in beeld kan komen.

De eerste waarde noem ik even eco-bewust. Het rapport spreekt van biospheric. De ecologische voetafdruk is meer of minder relevant. De tweede in het rapport is altruistic. De derde gaat de andere kant op, egoistic. Het wordt afgesloten met hedonistic.

Het blijkt dat de onderzochte populatie is te duiden op basis van een mix van deze vier waarden. We hebben ze allemaal in meer of mindere mate. Opvallend is dat alle groepen relatief hoog scoren op hedonisme. De behoefte aan beleving scoort hoog. De invulling kan natuurlijk per individu of subgroep anders zijn.

In het rapport worden de inzichten op de customer journey gelegd. In feite de marketingfunnel zoals we die kennen. Dan blijkt dat alle groepen in meer of mindere mate hun beoogd reisgedrag langs de maatlat van ecologische voetafdruk en impact op de lokale situatie betrekken. Het feitelijke reisgedrag is alleen bij de groep die eco-bewust en sociaal verenigd is in lijn met die afweging. Dat betekent, minder vaak reizen, minder ver reizen, vaker een alternatieve reismodus, ander verplaatsgedrag en keuzes ter plaatse. De groep die eco-bewust is maar minder sociaal en de groep die minder eco-bewust is maar wel sociaal vragen om aanvullend beleid. De groep met de asociale oriëntatie is moeilijk te bereiken en nog moeilijker tot ander gedrag te bewegen. Daar zou uiteindelijk wel de meeste winst te boeken zijn.

Interessant is om te zien met welke beleidsinterventies DMO’s daadwerkelijk proberen veranderingen in gedrag te stimuleren of uit te lokken.

Trefwoorden: duurzaam toerisme, vakanties, onderzoek, scenario's, crisis, corona, toerisme, reset, systeemverandering

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

17/05/24
Exclusief voor leden
Drielandentrein rijdt vanaf 9 juni
De trein die Nederland, Blegië en Duitsland verbindt, zal vanaf zondag 9 juni officieel gaan rijden voor reizigers conform dienstregeling.
17/05/24
Touroperator TUI zet campagne op met 10 influencers
Vandaag start TUI een campagne waarin de reisorganisatie op zoek gaat naar 10 TUInfluencers. Dat zijn niet de gebruikelijke influencers met veel volgers en een groot bereik op social media, maar TUI fans die graag op vakantie gaan en anderen daarvan laten meegenieten.
16/05/24
Europese Commissie wijst Booking.com aan als poortwachter
De Europese Commissie heeft Booking Holidays aangewezen als poortwachter voor haar online bemiddelingsdienst Booking.com. Het bedrijf moet binnen een half jaar voldoen aan de eisen van de Digital Markets Act (DMA).
16/05/24
Exclusief voor leden
easyJet noteert verlies maar verwacht sterke winstgroei in 2024.
Luchtvaartbedrijf easyJet meldt een gerapporteerd verlies van £347 miljoen voor belastingen. Dat klinkt veel maar het verlies daalt snel door de stijgende vraag naar vliegreizen. Dit zijn halfjaarcijfers van het gebroken boekjaar van easyJet.
16/05/24
Exclusief voor leden
Na succes Corendon op Curaçao ook vluchten naar Bonaire
Wat vinden mensen van werken in de reisbranche? Dat gaat Reiswerk grondig onderzoeken in de komende tijd. Het laatste imago onderzoek dateert van vóór de coronaperiode, hoog tijd om opnieuw te kijken naar hoe de reisbranche als werkgever wordt gezien.
15/05/24
Exclusief voor leden
47% heeft zomervakantie 2024 nog niet geboekt
#Loudbudgeting, de wereldwijde TikToktrend waarbij mensen openlijk praten over budgetteren en besparen, is ook populair onder vakantiegangers. Uit onderzoek van reisapp Skyscanner blijkt dat bijna de helft van de Nederlanders (48%) aan loudbudgeting doet om geld te sparen voor de zomervakantie.
15/05/24
Nederlandse huishoudens kiezen deze zomer massaal voor de zon
Een groot aantal Nederlanders reist komende zomerperiode naar landen als Frankrijk, Spanje, Italië en Griekenland. Ook Turkije wordt steeds vaker als vakantiebestemming gekozen, zeker in de meivakantie. Het is er op dat moment al lekker warm! Wat wordt jouw vakantiebestemming voor 2024?
14/05/24
European Sleeper investeert in restauratierijtuig
In het najaar van 2024 introduceert European Sleeper een restauratierijtuig in zijn internationale nachttrein. Deze toevoeging, mogelijk gemaakt door recente investeringen in Europese Sleeper-aandelen, zal van 1 september tot 1 november 2024 proefdraaien.