Geplaatst op: 13-01-2022
Auteur: Menno Stokman

Toerisme & Gastvrijheid nieuw thema in onderzoeksambities hogesholen

Toerisme & Gastvrijheid nieuw thema in onderzoeksambities hogesholen

Op 23 november presenteerden de hogescholen hun onderzoeksambities aan demissionair minister van onderwijs Van Engelshoven: Praktijkgericht onderzoek als kennisversneller. In de plannen staan 12 nationale thema’s centraal, zoals Gezondheid & Welzijn, Onderwijs & Talentontwikkeling en Energietransitie & Duurzaamheid. Met praktijkgericht onderzoek op deze thema's zorgen de hogescholen voor innovatie van bedrijfsleven en actualisatie van het onderwijs.

Succes voor het gastvrijheidsdomein: Toerisme & Gastvrijheid is toegevoegd als nieuw thema in de onderzoeksstrategie. "Een thema wat maatschappelijk en economisch zeer relevant is en waarop een van de pilots voor de Professional Doctorate wordt ontwikkeld”, zo geeft de Vereniging Hogescholen aan. Het praktijkgericht onderzoek in het hbo heeft een duidelijke plek gekregen in het onderzoekslandschap van Nederland en het gastvrijheidsdomein is -eindelijk-
(h)erkend en heeft daarin voet aan de grond gekregen.

Volop kansen dus! Het is nu zaak om het toegepaste en academische onderzoek in het gastvrijheidsdomein verder uit te bouwen. De hogescholen in het domein hebben gezamenlijk zo’n 75 fte aan onderzoekscapaciteit beschikbaar om het domein te helpen bij haar transitie naar een duurzame ontwikkelings-, beheer- en exploitatieaanpak en bijpassende arbeidsmarktaanpak. Veel onderzoeksresultaten raken het werkveld nog onvoldoende; taak voor zowel het onderwijs als het werkveld om elkaar nadrukkelijker op te zoeken.

CELTH is in het leven geroepen om deze match tussen werkveld en onderwijs te maken. Dat doet dit kenniscentrum onder meer door met NBTC en CBS samen te werken in het Data & Development Lab en de Landelijke Data Alliantie en met het brede werkveld de krachten te bundelen in de nationale Taskforce Gastvrijheidssector. En door te investeren in relevante onderzoeksprojecten. Dat is nodig, want zo concludeert de Vereniging Hogescholen ook: "De complexiteit en dynamiek binnen de toerisme- en vrijetijdssector neemt toe door de wereldwijde verbinding met andere sectoren in combinatie met duurzaamheidsvraagstukken, digitalisering, gebiedsontwikkeling en de COVID-19 impact. Het onderzoek richt zich op zowel negatieve invloeden van toerisme zoals overtoerisme en drukte als de positieve invloeden op de samenleving.”

Op de Nationale Toerisme Top 2021 is de nieuwe ‘Actieagenda Perspectief 2030 Bestemming Nederland’ gepresenteerd. CELTH draagt -als kennispartner van de Taskforce- met de aangesloten hogescholen BUas, NHL Stenden en HZ en de onderzoeksinstituten European Tourism Futures Institute en het Kenniscentrum Kusttoerisme fors bij aan deze Actieagenda. 

We werkten met sectorpartijen en het Ministerie van EZK samen om een visie te ontwikkelen op een duurzame arbeidsmarkt, wat dit betekent voor werknemers, werkgevers en natuurlijk ook: het onderwijs. Ook heeft CELTH in samenwerking met Gastvrij Nederland de brede maatschappelijke waarde van toerisme en recreatie in beeld gebracht, schetst het rapport een totaaloverzicht van de relevante duurzaamheidsthema’s en de mogelijke acties voor de sector om de milieubelasting te verminderen en brengt CELTH de overheidsinstrumenten in beeld om ondernemers te ondersteunen bij verduurzaming, innovatie en digitalisering. Belangrijke stappen, maar er moeten nog héél wat heilige huisjes worden afgebroken om de sector écht te verduurzamen!

Topics:Onderzoek
Trefwoorden: Celth, onderzoek

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

16/11/22
Vakantieparken op de vingers getikt door ACM over prijsweergave
Acht grote aanbieders van vakantiehuizen vermelden nu de prijzen inclusief alle verplichte bijkomende kosten. Na onderzoek van de Autoriteit Consument & Markt (ACM) hebben zij hun prijsweergave aangepast. Niet overal waren verplichte kosten zoals schoonmaakkosten, bedlinnen en toeristenbelasting in de prijs opgenomen. Dat mag niet.
13/11/22
Veel plannen voor buitenlandse stedentrips
De helft van de Nederlanders is van plan om de komende drie jaar op stedentrip te gaan. Toeristische hotspots als Barcelona, Londen en New York zijn het meest in trek maar tegelijkertijd groeit de belangstelling voor minder bekende steden. Naar dichtbij bestemmingen gaat men bij voorkeur met de auto; op enige afstand gevolgd door trein en vliegtuig.
03/11/22
In een open netwerk samenwerken aan betere data
In het openingsinterview van het ‘Magazine Landelijke Data Alliantie’ vertelt de voorzitter van de programmaraad Marieke Politiek alles over dit unieke netwerk, de successen en de uitdagingen voor de toekomst.
18/10/22
Exclusief voor leden
American Express Meetings & Events Global Forecast: meer persoonlijke ontmoetingen in 2023
Meetings- en eventsprofessionals verwachten meer fysieke evenementen en meer budget in 2023, blijkt ...
12/10/22
Steeds meer dieren en planten op Marker Wadden
Steeds meer dieren en planten zijn te vinden op Marker Wadden. Daaronder zitten ook zeldzame soorten...
30/09/22
Belgische bedrijven vinden in Nederland aantrekkelijk vestigingsklimaat
In vijf jaar tijd is het aantal Belgische multinationals in Nederland toegenomen van 1138 in 2015 naar 1528 in 2020. Voor DMO's die ook actief zijn in het werven van bedrijven is dit een opvallende trend.
29/09/22
Exclusief voor leden
Beste steden voor generatie Z
DMO's opgelet, de gangbare generaties hebben allemaal hun eigen wensen. Generatie Z kijkt heel anders naar vrijetijd doorbrengen in een stad dan de babyboomers.
28/09/22
De dagrecreatie in Overijssel is vitale sector
Het gaat goed met de vitaliteit van de dagrecreatie in Overijssel. Dat blijkt uit onderzoek van het ...