Geplaatst op: 15-12-2021
Auteur: Jasper Heslinga

Never let a good crisis go to waste

Never let a good crisis go to waste
Bron: Pixabay

Het is alweer ruim anderhalf jaar geleden dat het Corona virus het land, en daarmee ook de reisbranche, lam legde. Ondanks deze regelrechte ramp voor de vrijetijdssector was er ook hoop. Hoop in de zin dat een crisis namelijk ook kansen biedt en mogelijk een kantelpunt is in de manier waarop we bijvoorbeeld reizen. Corona zou onze massale wake-up call zijn; we zouden vaker de trein nemen in plaats van het vliegtuig, langer op een bestemming verblijven en minder korte pleziertripjes, reizen met aandacht voor de bestemming in plaats van een bucketlist afwerken. En hoe vaak ik niet gehoord heb "hoe prachtig Nederland eigenlijk is”.

Om mogelijke toekomstbeelden te schetsen hoe de wereld er na COVID-19 uitziet en wat dit mogelijk betekent voor de sector, hebben wij met CELTH vrijwel na het uitbreken van de crisis een viertal scenario’s ontworpen. Het doel van deze scenario’s, te weten: ‘Business as usual’, ‘Survival of the Fittest’, ‘Responsible Tourism’, en ‘Business as Unusual’, was om in onzekere tijden houvast te bieden aan de sector om zich beter voor te kunnen bereiden op een ongewisse toekomst. Waar de eerste twee scenario’s meer uitgingen van een status quo, werden in de laatste twee scenario’s toekomstbeelden beschreven waarin we echt anders op reis gingen zoals hiervoor beschreven. Inmiddels zijn we een tijdje verder en ben ik enigszins sceptisch in hoeverre Corona een wake-up call was en dit echt zou leiden tot een fundamenteel andere manier van reizen. In scenario termen, ben ik bang dat we een beetje blijven hangen in het scenario ‘business as usual’, waarbij we na de crisis gewoon doorgaan met zoals het altijd ging.

Mijn vermoeden werd nog maar weer eens gevoed door het volgende. Ik heb recent plannen gemaakt om naar Boedapest te gaan en ik wilde dit, als de bewuste consument die ik denk te zijn, graag op een ontspannen en duurzamere manier doen namelijk met de nachttrein. Tot mijn verbazing was het goedkoopste retourtje nog steeds 180-240 euro met een reisduur van 14 tot 18 uur. Nog pijnlijker werd het toen ik, ter vergelijking, binnen luttele seconden een vliegticket enkele reis voor 14.99 euro wist te vinden met slechts 2 uur reistijd. Met dit soort verschillen moet je als consument wel erg idealistisch en principieel zijn om voor de eerste optie te kiezen. Net als veel Nederlanders wil ik graag wat goeds doen voor het milieu, maar met zulke perverse prikkels is er gewoonweg geen sprake van een eerlijke keuze. Ondanks dat Corona een keerpunt zou zijn, is vliegen nog steeds veel te goedkoop, en is treinen in Europa te duur en te inefficiënt.

De realiteit is dat de keuze bij het individu leggen dus niet genoeg is, maar dat we ook naar een systeemverandering toe moeten waarin consumenten een eerlijke keuze hebben. Mijn grootste zorg is dat we als samenleving ons daarbij blindstaren op het gedrag van de reiziger. Wat mij opvalt is dat er vrijwel direct naar alleen de reiziger wordt gekeken en de al dan niet verstandige keuzes die hij of zij maakt. Mijns inziens is dat veel te beperkt en moeten we verder kijken dan alleen de consument zelf. De oplossing voor gedragsverandering wordt namelijk erg lastig zonder dat dit gepaard gaat met een systeemverandering. Hoewel ik geloof in individuele keuzevrijheid, moet de reiziger wel eerlijke keuzes voorgeschoteld krijgen.

Een systeemverandering klinkt groot en vaag, maar er zijn al lang concrete oplossingen die hieraan kunnen bijdragen. Vele onderzoekers en adviseurs waar we binnen CELTH mee samenwerken hebben namelijk al lang gekeken naar de oplossingen; kerosine überhaupt eerlijk gaan belasten, vliegtax invoeren, minimum bedrag voor tickets verhogen, de opbrengsten hiervan investeren in treinverbindingen op het Europese vasteland, en nog veel meer opties. Het probleem is dat het simpelweg niet, of te langzaam, gebeurt. De bal ligt nu bij de politiek om er nu eens werk van te maken en in Europees verband afspraken te maken én na te leven. Laat de kansen die de Coronacrisis biedt dus niet verloren gaan.

Trefwoorden: duurzaam toerisme, vakanties, onderzoek, scenario's, crisis, corona, toerisme, reset, systeemverandering

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

23/03/23
Meer Nederlandse wintersporters naar Oostenrijk
Oostenrijk is met een groei van 15 procent helemaal terug als meest populaire wintersportbestemming na onderzoek van creditcardtransacties. De transacties in Frankrijk zijn met -9 procent flink gedaald.
23/03/23
Trendcongres 2023: Tourism Futures
Na de pandemie gaan we eindelijk weer live met het Trendcongres. Het team van NRIT heeft samen met de hogescholen een mooi programma gemaakt rond het thema Tourism Futures.
21/03/23
Exclusief voor leden
Finland gelukkigste land, Nederland op plaats 5
Ondanks alle crises in de wereld blijft het geluk van de wereldburgers redelijk stabiel. Finland blijft het gelukkigste land met Nederland op een vijfde plaats. Ongelukkigste landen zijn Afganistan en Libanon. Dat staat in het World Happiness Report.
13/03/23
Wat leverde de pilot verplaatsingsgedrag buitenlandse bezoekers op?
Kun je met GPS-tracking het verplaatsingsgedrag van buitenlandse bezoekers in Nederland in kaart brengen en daarmee traditioneel onderzoek vervangen? Die vraag stond centraal in een pilot van de Landelijke Data Alliantie. De pilot met Duitse bezoekers is nu afgerond en gaf heel wat stof tot nadenken.
10/03/23
Onderzoek naar Limburgse doorfietsroutes
Binnenkort treffen gebruikers van de Doorfietsroutes in de provincie Limburg (traject Beek-Meerssen, Brightlands Chemelot Campus Urmond-Beek, Meerssen-Maastricht en Nederweert-Weert) vertegenwoordigers aan van Team #posifiets Limburg, die graag horen hoe fietsers de routes ervaren.
08/03/23
Vrijetijdsbestedingen in januari hoger dan jaar geleden
Consumenten hebben in januari 2023, voor prijsveranderingen gecorrigeerd, 12,2 procent meer besteed aan diensten dan in januari 2022. Toen moesten horeca, bioscopen, theaters en musea echter bijna de hele maand hun deuren dicht houden. Bestedingen aan diensten maken ruim de helft van de totale binnenlandse consumptieve bestedingen door huishoudens uit, blijkt uit CBS-data.
06/03/23
Particuliere verhuur inzichtelijk
Hoeveel gasten overnachten in 2021 in particuliere accommodaties in ons land?
24/02/23
Natuur- en recreatiegebieden in provincie Utrecht scoren gemiddeld een 7,9
Onderzoek naar de waardering van bezoekers van natuur- en recreatiegebieden in de provincie Utrecht.