Geplaatst op: 09-07-2021
Auteur: Marcel Baltus

Dromomania

Dromomania
Afbeelding van Gerd Altmann via Pixabay

Wat een intens genot was het. De voortijdige uitschakeling van het Nederlands Elftal (nou ja, eigenlijk tiental). Want het betekende een subiet einde aan die verbijsterend infantiele en simplistische Oranje commercials op tv – met name die van onze grootgrutters. Terwijl heel Nederland het elftal en Frank de Boer fileerden, was ik met stomheid geslagen dat niemand zich scheen te irriteren aan die stupide tv-commercials – zo breinloos, onnozel en onzinnig dat ik mij serieus begon af te vragen of ik voortaan maar al mijn boodschappen bij Ekoplaza moest gaan doen. Reclame? Mijn kijkgeld reclameren kwam eerder in me op.


Ook de reisindustrie zal wel een kreet van verlichting geslaakt hebben want veel consumenten schakelden van hun voetbalverslaving direct over naar de vakantiemodus. Voetbalverslaving? Zeker. Prachtig om op radio te horen dat half Engeland vrijdag 29 juni een vrije middag nam omdat de wedstrijd tegen Duitsland in Londen daar om 17.00 uur begon – ipv van 18.00 uur bij ons.


Verslaving intrigeert mij. Omdat de halve wereld verslaafd is aan suiker een tijdje geleden meegedaan aan de Suikervrije Challenge van het Diabetesfonds. Omdat voeding mijn bovenmatige belangstelling heeft, wist ik het al lang maar desondanks toch nog ontluisterend om weer te moeten constateren dat het werkelijk overal in zit, of in verwerkt wordt. Het is een verduveld goedje want eenmaal in je lijf gaat je hersenpan een stofje aanmaken dat dopamine heet. Voelt fijn en daarna schreeuwt je lijf om meer. Méééér graag.


Kun je verslaafd zijn aan vakanties vroeg ik mij af tijdens de Challenge want nooit stoppen met vragen stellen is in zekere zin ook een verslaving van mij. In tegenstelling tot bijvoorbeeld suiker, alcohol en drugs die je letterlijk in je lijf stopt kun je vakantie niet letterlijk drinken, eten of inspuiten. Je ondergaat en absorbeert het primair aan de buitenzijde, de lokale keuken en cocktail uitgezonderd. Stoppen we met eten en drinken dan heeft dat funeste gevolgen, niet op vakantie kunnen zoals de afgelopen 15 maanden het geval was, is uitermate frustrerend, balen en een domper maar we overleven het wel.

Het schijnt te bestaan. Je begint te kwijlen bij het zien van een wereldkaart en de kerosinedampen bij Schiphol doen je reisdranghormonen omhoog schieten – grote kans dat je ‘dromomania’ hebt: een reisvirus, wat de Britten ‘travel bug’ of ‘travel addict’ noemen.


Of de beleving van een heerlijk weekje strandvakantie aan de Spaanse kust de euforie evenaart die Columbus ervoer toen hij Amerika ontdekte weet ik niet, maar natuurlijk geeft reizen een goed gevoel. Hunkering, addictie, drang, onbedwingbare behoefte, onontbeerlijk… ach, ‘vakantie is gewoon een schoonmaakhulp voor het hoofd’, aldus oer reiziger en hoogleraar sociale psychologie Ap Dijksterhuis. Ik vind hem mooi.


En voor iedereen die zich laaft aan pre-travel en post-travel-blues,  5 juni startte weer een nieuwe serie Max vakantieman op NPO1.


Fijne zomervakantie!


Marcel Baltus

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

27/03/24
Uitbreiding KLM-busdienst
Vanaf 31 maart wordt de KLM-busdienst Nijmegen – Arnhem - Schiphol uitgebreid met één extra dienst naar dagelijks twee omlopen.
27/03/24
Exclusief voor leden
Drie Van Goghs lang te zien in Rijksmuseum Amsterdam
Het Rijksmuseum krijgt drie extra troeven in handen, drie Van Goghs. Het museum is vaak een onderdeel voor de vele toeristen die naar Nederland komen. Zij willen vast ook graag die langdurige bruiklenen zien.
26/03/24
Booking.com stopt duurzaam reisprogramma na gesprek met ACM
Reiswebsite Booking.com heeft na gesprekken met de Autoriteit Consument & Markt (ACM) besloten het zogenoemde Travel Sustainable (voorheen: Duurzaam Reizen) programma offline te halen per 25 maart.
25/03/24
Exclusief voor leden
Hotel Noordsee sluit zich aan bij Fletcher
Hotelketen ziet een wens in vervulling gaan met een hotel op Waddeneiland Ameland. Per 1 april zal bij Hotel Noordsee de vlag van Fletcher Hotels in top gaan.
25/03/24
Toerisme Award voor GeoFort
Ondernemer Willemijn Simon van Leeuwen heeft de Toerisme Award gewonnen. Ze kreeg de award uitgereikt op de opening van het toeristisch seizoen in Rivierenland. De DMO vierde een extra feestje vanwege het 20-jarig bestaan.
25/03/24
Exclusief voor leden
Goed toeristisch jaar voor Royal Delft
Dat het inkomend toerisme in 2023 weer volop draaide zagen ze ook bij Royal Delft. De bezoekersaantallen en omzet groeiden fors. Het bedrijf richt zich met een unieke propositie op de toeristische markt.
22/03/24
Exclusief voor leden
Wereldreistrends
Een interessant onderzoek van Skyscanner die het recente boekgedrag van reizigers wereldwijd in kaart heeft gebracht. Ze rapporteren over reisplannen voor de periode juni-augustus 2024 en spiltsen die uit naar regio.
22/03/24
Drenthe lanceert campagne: Dit is de kracht van Oer
Marketing Drenthe heeft de multimediale campagne 'Dit is de kracht van Oer' gelanceerd. De campagne richt zich op het Drentse landschap als perfecte plek om te ontsnappen aan de drukte van alledag en de wereld even op pauze te zetten. Doelgroep zijn stellen van 35 jaar en ouder met een interesse in natuur en cultuur.