Geplaatst op: 07-06-2021
Auteur: Guido Aerts

Bezint eer ge begint!

Bezint eer ge begint!

De laatste dertig jaar gaan we in oktober samen met vrienden een lang weekend naar een super leuk hotel in Zuid Limburg. Vrijdagavond aankomen, lekker borrelen. Zaterdag samen erop uit om dan af te sluiten met een "lazy sunday” waarna iedereen weer huiswaarts gaat. Herinneringen worden opgehaald en gekoesterd. We zijn er kind aan huis en voelen dat ook zo. 

Afgelopen jaar kon dit weekend niet doorgaan en het uitgesteld verlangen werd alleen maar groter. Enige weken terug probeerden we voor dit jaar te boeken. Het bericht was dat het helemaal volgeboekt was maar dat er nog wel een mogelijkheid was voor een nacht van donderdag op vrijdag voor de dubbele prijs.

Eind maart werd duidelijk wie er het komend jaar een Michelin ster mag voeren en er was een interview te zien met een van de nieuwelingen. Zonder blikken of blozen gaf de eigenaar en tegelijkertijd chef-kok aan dat hij nu de menuprijzen wel kon verdubbelen.

Vorige week, na een lange tijd zonder, eindelijk weer naar de pedicure. De prijs voor een behandeling is met 2,50 euro verhoogd.

Uiteraard mogen ondernemers hun eigen beleid voeren en het is ook begrijpelijk dat ze iets van de opgelopen schade van het afgelopen jaar proberen in te lopen. Blijft de vraag of extreme prijsstijgingen de beste optie zijn. En waarom worstel ik er persoonlijk zo mee?

Eerst maar onze gastheer en vriend uit Limburg. Rationeel begrijp ik het en natuurlijk hadden we eerder moeten boeken. Van de andere kant, ieder jaar krijgen we op tijd een email die ons eraan herinnert wat voor een fijne tijd we samen hebben en dat we vooral op tijd moeten boeken. Teleurgesteld concludeer ik dat loyaliteit dus kennelijk eenrichtingsverkeer is. Dit jaar dan maar een lang weekend naar Lissabon en misschien bevalt dat zo goed …

De nieuwe chef-kok die, samen met zijn huidige gasten, een mooie zaak heeft opgebouwd zet de Michelin deuren wagenwijd open om even te cashen met de te verwachten toestroom aan Michelin toeristen.

Van de pedicure kan ik het goed begrijpen en goed hebben. Zij heeft als ZZP-er een moeilijke tijd achter de rug. 2,50 euro is een verhoging van 10% en is nog te overzien.

Wie het onderste uit de kan wil, krijgt de deksel …

Een goed of onderscheidend concept met veel aandacht voor de beleving heeft praktisch twee belangrijke uitkomsten. De mogelijkheid om een premium prijs te vragen ten opzichte van de concurrentie en bijna automatisch gegenereerde loyaliteit. Dit wil ik meer en vaker. De gastvrijheidssector zou de verleiding moeten weerstaan om de prijzen exorbitant te verhogen. Het is verstandiger om naar de ‘life time value van een gast te kijken. Een redelijke (tijdelijke) prijsverhoging valt zeker te billijken.

Het zou ook kunnen dat de Michelin sterrenrestaurants in Lissabon een betere propositie leveren en daarmee een blijvertje blijken te zijn. Daar komt nog bij dat de gedwongen winkelnering in 2021 in Nederland vanaf 2022 verleden tijd zal zijn. Dan wordt het gewoon weer bikkelen en zal loyaliteit opnieuw verdiend moeten worden.

Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, loyaliteit, prijzen

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

21/01/22
Geert Dijks: Kabinet open recreatie op land en water
HISWA-RECRON, ondernemersorganisatie voor watersport en recreatie, doet een dringende oproep aan het kabinet: open snel de bedrijven in de watersport en recreatie.
21/01/22
ACM start onderzoek reisbranche naar vermelden bijkomende kosten
De Autoriteit Consument & Markt (ACM) heft zijn vinger vermanend omhoog naar de reisbranche. ACM ziet dat reisaanbieders nog te vaak onduidelijke prijzen hanteren voor de consument. Onderzoek naar aanbieders van accommodaties op vakantieparken wordt gestart.
20/01/22
Exclusief voor leden
15% zzp'ers duikt onder sociaal minimum
De zzp'ers in de culturele, horeca en reissector hebben het zwaar. Over de hele breedte denken de zelfstandigen zonder personeel om te stoppen.
16/01/22
ING: 2022 nog zwaar jaar voor de horeca
Hoe is het de Nederlandse horeca in 2021 vergaan en wat is het perspectief? ING gaat in haar nieuwste sectorupdate daarop in.
12/01/22
Genomineerden Foodservice Award 2022
De genomineerden voor de ‘Foodservice Award 2022’ verkiezing zijn bekend. Twintig foodservice bedrijven maken kans op een (categorie)prijs. Tijdens deze bijzondere editie, waarbij de meeste deelnemers (gedeeltelijk) gesloten zijn geweest, is er meer dan 21.000 keer gestemd.
07/01/22
KHN aan nieuwe kabinet: Horeca klaar voor verantwoorde heropening
De horeca kan per direct, maar anders uiterlijk 15 januari veilig open. Koninklijke Horeca Nederland...
03/01/22
Airbnb gaat toeristenbelasting voor vakantieverhuur innen en afdragen aan gemeente Den Haag
Vanaf 1 januari 2022 gaat Airbnb automatisch toeristenbelasting innen en afdragen aan de gemeente De...
30/12/21
Respons van vrijetijdsbedrijven op sociale media weer lager
Hoe reageren vrijetijdsbedrijven op vragen van consumenten op sociale media? De Breda University of Applied Sciences nam de proef op de som.