Geplaatst op: 07-06-2021
Auteur: Guido Aerts

Bezint eer ge begint!

Bezint eer ge begint!

De laatste dertig jaar gaan we in oktober samen met vrienden een lang weekend naar een super leuk hotel in Zuid Limburg. Vrijdagavond aankomen, lekker borrelen. Zaterdag samen erop uit om dan af te sluiten met een "lazy sunday” waarna iedereen weer huiswaarts gaat. Herinneringen worden opgehaald en gekoesterd. We zijn er kind aan huis en voelen dat ook zo. 

Afgelopen jaar kon dit weekend niet doorgaan en het uitgesteld verlangen werd alleen maar groter. Enige weken terug probeerden we voor dit jaar te boeken. Het bericht was dat het helemaal volgeboekt was maar dat er nog wel een mogelijkheid was voor een nacht van donderdag op vrijdag voor de dubbele prijs.

Eind maart werd duidelijk wie er het komend jaar een Michelin ster mag voeren en er was een interview te zien met een van de nieuwelingen. Zonder blikken of blozen gaf de eigenaar en tegelijkertijd chef-kok aan dat hij nu de menuprijzen wel kon verdubbelen.

Vorige week, na een lange tijd zonder, eindelijk weer naar de pedicure. De prijs voor een behandeling is met 2,50 euro verhoogd.

Uiteraard mogen ondernemers hun eigen beleid voeren en het is ook begrijpelijk dat ze iets van de opgelopen schade van het afgelopen jaar proberen in te lopen. Blijft de vraag of extreme prijsstijgingen de beste optie zijn. En waarom worstel ik er persoonlijk zo mee?

Eerst maar onze gastheer en vriend uit Limburg. Rationeel begrijp ik het en natuurlijk hadden we eerder moeten boeken. Van de andere kant, ieder jaar krijgen we op tijd een email die ons eraan herinnert wat voor een fijne tijd we samen hebben en dat we vooral op tijd moeten boeken. Teleurgesteld concludeer ik dat loyaliteit dus kennelijk eenrichtingsverkeer is. Dit jaar dan maar een lang weekend naar Lissabon en misschien bevalt dat zo goed …

De nieuwe chef-kok die, samen met zijn huidige gasten, een mooie zaak heeft opgebouwd zet de Michelin deuren wagenwijd open om even te cashen met de te verwachten toestroom aan Michelin toeristen.

Van de pedicure kan ik het goed begrijpen en goed hebben. Zij heeft als ZZP-er een moeilijke tijd achter de rug. 2,50 euro is een verhoging van 10% en is nog te overzien.

Wie het onderste uit de kan wil, krijgt de deksel …

Een goed of onderscheidend concept met veel aandacht voor de beleving heeft praktisch twee belangrijke uitkomsten. De mogelijkheid om een premium prijs te vragen ten opzichte van de concurrentie en bijna automatisch gegenereerde loyaliteit. Dit wil ik meer en vaker. De gastvrijheidssector zou de verleiding moeten weerstaan om de prijzen exorbitant te verhogen. Het is verstandiger om naar de ‘life time value van een gast te kijken. Een redelijke (tijdelijke) prijsverhoging valt zeker te billijken.

Het zou ook kunnen dat de Michelin sterrenrestaurants in Lissabon een betere propositie leveren en daarmee een blijvertje blijken te zijn. Daar komt nog bij dat de gedwongen winkelnering in 2021 in Nederland vanaf 2022 verleden tijd zal zijn. Dan wordt het gewoon weer bikkelen en zal loyaliteit opnieuw verdiend moeten worden.

Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, loyaliteit, prijzen

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

26/01/23
Exclusief voor leden
8 gemeenten Achterhoek aan de slag met vitaal maken vakantieparken
8 gemeenten in de regio Achterhoek bieden met een financiële bijdrage van de provincie Gelderland een programma aan om de vitaliteit van vakantieparken te verbeteren. Een regionaal programmateam met experts is actief om ondernemers te stimuleren en vakantieparken klaar te maken voor de toekomst. Dat is nodig want er wordt groei verwacht.
16/01/23
Nieuw inzicht in de arbeidsmarkt van de gastvrijheidssector
Inzicht start met kennis en kennis stoelt op data. Voor inzicht in de arbeidsmarkt van de gastvrijheidssector staat nu de nieuwste Arbeidsmonitor Gastvrijheidssector online met de nieuwste data.
10/01/23
Horeca zoekt zijn weg in energie- en klimaatcrisis
Op de vakbeurs Horecava worden op de eerste dag de innovatie awards uitgereikt. Daarbinnen is de Karel de Vos Award speciaal voor duurzame innovaties in het leven geroepen. Deze keer leek die speciale award overbodig. Bijna alle winnaars betrekken de energie- of klimaatcrisis in hun oplossingen. De overall winnaar ook, het alternatief voor vlees Redefine Meat mocht de grote prijs op het podium ontvangen bij de start van de Horecava 2023.
27/12/22
Congrescentrum MECC behaalt BREAAM certificaat
Het vernieuwde congrescentrum (2021) van MECC Maastricht heeft vorige week het BREEAM-NL In Use certificaat, een initiatief van Dutch Green Building Council, met de score ‘very good’ in ontvangst mogen nemen.
19/12/22
Otravo heeft uitstel van betaling aangevraagd
Otravo heeft uitstel van betaling aangevraagd. Otravo is het bedrijf achter onder meer Vliegtickets.nl en wtc.nl. Afgelopen vrijdag werd de verkoop van tickets stil gelegd.
08/12/22
Exclusief voor leden
Eindelijk dalende inflatie
Gelukkig, de inflatie zet een stevige daling. Toch blijven met name de brandstof- en energieprijzen hoog en die beïnvloeden de vrijetijdssector stevig. Opvallend is de trend in deze inflatiegolf dat een verblijf in een bungalowpark nauwelijks duurder werd (1,2%) in de maand november.
06/12/22
Exclusief voor leden
Omzet horeca en verblijfsrecreatie blijft groeien
De omzet in de Nederlandse horeca groeide in het derde kwartaal van 2022 met 21,7% ten opzichte van hetzelfde kwartaal in 2021. De groei valt zo fors uit omdat er in 2021 nog coronamaatrdegelen waren. De omzet groeide bij bedrijven in de logiesverstrekking sterker (+36,0%) dan bij eet- en drinkgelegenheden (+16,6%).
06/12/22
Exclusief voor leden
Personeelstekort in de horeca, een onderzoek met een verrassende conclusie
De horeca kampt met grote personeelstekorten. Vaak wordt in de discussie gewezen op jongeren die de horeca tijdens de pandemie hebben verlaten en niet meer terugkeren. Maar is dat ook zo? ABN-AMRO duikt diep in de cijfers en komt met een verrassende conclusie.