Geplaatst op: 07-06-2021
Auteur: Guido Aerts

Bezint eer ge begint!

Bezint eer ge begint!

De laatste dertig jaar gaan we in oktober samen met vrienden een lang weekend naar een super leuk hotel in Zuid Limburg. Vrijdagavond aankomen, lekker borrelen. Zaterdag samen erop uit om dan af te sluiten met een "lazy sunday” waarna iedereen weer huiswaarts gaat. Herinneringen worden opgehaald en gekoesterd. We zijn er kind aan huis en voelen dat ook zo. 

Afgelopen jaar kon dit weekend niet doorgaan en het uitgesteld verlangen werd alleen maar groter. Enige weken terug probeerden we voor dit jaar te boeken. Het bericht was dat het helemaal volgeboekt was maar dat er nog wel een mogelijkheid was voor een nacht van donderdag op vrijdag voor de dubbele prijs.

Eind maart werd duidelijk wie er het komend jaar een Michelin ster mag voeren en er was een interview te zien met een van de nieuwelingen. Zonder blikken of blozen gaf de eigenaar en tegelijkertijd chef-kok aan dat hij nu de menuprijzen wel kon verdubbelen.

Vorige week, na een lange tijd zonder, eindelijk weer naar de pedicure. De prijs voor een behandeling is met 2,50 euro verhoogd.

Uiteraard mogen ondernemers hun eigen beleid voeren en het is ook begrijpelijk dat ze iets van de opgelopen schade van het afgelopen jaar proberen in te lopen. Blijft de vraag of extreme prijsstijgingen de beste optie zijn. En waarom worstel ik er persoonlijk zo mee?

Eerst maar onze gastheer en vriend uit Limburg. Rationeel begrijp ik het en natuurlijk hadden we eerder moeten boeken. Van de andere kant, ieder jaar krijgen we op tijd een email die ons eraan herinnert wat voor een fijne tijd we samen hebben en dat we vooral op tijd moeten boeken. Teleurgesteld concludeer ik dat loyaliteit dus kennelijk eenrichtingsverkeer is. Dit jaar dan maar een lang weekend naar Lissabon en misschien bevalt dat zo goed …

De nieuwe chef-kok die, samen met zijn huidige gasten, een mooie zaak heeft opgebouwd zet de Michelin deuren wagenwijd open om even te cashen met de te verwachten toestroom aan Michelin toeristen.

Van de pedicure kan ik het goed begrijpen en goed hebben. Zij heeft als ZZP-er een moeilijke tijd achter de rug. 2,50 euro is een verhoging van 10% en is nog te overzien.

Wie het onderste uit de kan wil, krijgt de deksel …

Een goed of onderscheidend concept met veel aandacht voor de beleving heeft praktisch twee belangrijke uitkomsten. De mogelijkheid om een premium prijs te vragen ten opzichte van de concurrentie en bijna automatisch gegenereerde loyaliteit. Dit wil ik meer en vaker. De gastvrijheidssector zou de verleiding moeten weerstaan om de prijzen exorbitant te verhogen. Het is verstandiger om naar de ‘life time value van een gast te kijken. Een redelijke (tijdelijke) prijsverhoging valt zeker te billijken.

Het zou ook kunnen dat de Michelin sterrenrestaurants in Lissabon een betere propositie leveren en daarmee een blijvertje blijken te zijn. Daar komt nog bij dat de gedwongen winkelnering in 2021 in Nederland vanaf 2022 verleden tijd zal zijn. Dan wordt het gewoon weer bikkelen en zal loyaliteit opnieuw verdiend moeten worden.

Topics:Horeca
Trefwoorden: horeca, hotels, loyaliteit, prijzen

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

09/09/21
Groot onderzoek naar koopgedrag in winkels
Begin september 2021 start in de Noord-Brabant, Noord-Holland, Zuid-Holland en Utrecht een grootschalig onderzoek naar koopgedrag in winkels, het Koopstromenonderzoek. Het onderzoek brengt in beeld waar inwoners boodschappen doen, winkelen en doelgerichte aankopen doen en hoe tevreden ze zijn over de verschillende kooplocaties.
08/09/21
Horeca Nederland dient steunbegroting bij Tweede Kamer in
Horeca Nederland heeft een steunbegroting voor de horeca aan Kamerleden aangeboden. Bij de tijdelijke huisvesting van de Tweede Kamer ging KHN onder het genot van ‘(G)een Haags bakkie’ met verschillende Kamerleden in gesprek over de financiële uitdagingen in de horeca na anderhalf jaar coronamaatregelen en welke steun er nodig is om de branche perspectief te bieden.
01/09/21
Eerste live vakbeurs voor horeca in september
Gastvrij Rotterdam 2021 vindt fysiek plaats van 20 t/m 22 september in Rotterdam Ahoy. Het gastronomische platform voor de professionele horeca biedt een compleet aanbod aan food en non-food producten en innovatieve oplossingen.
31/08/21
Omzet horeca krijgt boost in tweede kwartaal nog ver weg van 2019
De Nederlandse horeca heeft een prima kwartaal achter de rug maar is nog ver verwijderd van het précornatijdperk. De omzet van hotels groeide het sterkst maar was van alle deelbranches nog het verst verwijderd van 2019. De verblijfsrecreatie heeft zich in het tweede kwartaal volledig hersteld van corona
25/08/21
Toerisme heeft grote invloed op regionale economie
Hoe sterk is de invloed van toerisme op de regionale economie? Het CBS komt met de nieuwste cijfers en daaruit blijkt die invloed klip en klaar. Welke regio'sprofiteerden en wie waren de verliezers?
24/08/21
Toerisme groeit flink in 2e kwartaal maar niveau 2019 nog ver weg
Hoe hebben de Nederlandse logiesaccommodaties in het tweede kwartaal gepresteerd? Het CBS komt vandaag met nieuwe cijfers.
23/08/21
Ruimte voor hotels in Rivierenland
In diverse binnensteden in de regio Rivierenland is ruimte voor de vestiging van hotels. Dat stelt Richard de Bruin van DMO Bureau Toerisme. Hij doet een oproep aan initiatiefnemers.
17/08/21
Verdubbeling vacatures in de horeca
Voor het eerst sinds het begin van de meting in 2003 is de spanning op de arbeidsmarkt zo hoog opgelopen dat er meer vacatures zijn dan werklozen. In het tweede kwartaal van 2021 (april-juni) stonden er tegenover elke 100 werklozen 106 openstaande vacatures. De horeca neemt in het tekort aan personeel een koppositie in, blijkt uit de CBS-cijfers.