Geplaatst op: 30-03-2021
Auteur: Marcel Baltus

Hoe je een imago verkwanselt met een kop koffie

Hoe je een imago verkwanselt met een kop koffie
Afbeelding van Peggy und Marco Lachmann-Anke via Pixabay
In het stemhokje schoot de gedachte door mijn hoofd. Merkwaardig eigenlijk dat meerdere politieke partijen er nooit tegen geageerd hebben. Tegen het rode potloodje. Want kan die rode kleur zwevende stemmers niet onbewust hun stem op het moment suprême beïnvloeden? Rood staat voor liefde, gevaar en in de politiek voor linkse socialistische partijen. ‘Nudging’ zoals de Britten het zo mooi benoemen: een zetje geven… denk aan de afdruk van een vlieg in een urinoir waardoor mannen wat gerichter plassen.

De kleur rood heeft een imago. U heeft een imago. Alles heeft een imago. Ik rij Lexus omdat ik van kwaliteit en service hou. En dat is precies het imago, het beeld dat dit automerk wil uitstralen. ‘Grote beurt’, mijnheer Baltus, ‘blijft u gewoon lekker thuis, wij halen de auto ’s ochtends op en zetten hem ’s middags weer voor uw huisdeur.’

Miljarden zo niet biljarden worden er wereldwijd besteed aan het opbouwen van imago’s. Dat is slim want een positieve branding werkt verkoopbevorderend. Maar ze zijn ook kwetsbaar. Het kan door tientallen factoren - van megagroot tot piepklein - negatief beïnvloed worden. Zo zat ik een keer op een KLM vlucht toen de stewardess een kop koffie op mijn das en overhemd liet vallen. Geen opzet natuurlijk en hoe futiel zo'n voorvalletje eigenlijk is, die dag was KLM toch even een KloteLuchtvaartMaatschappij voor mij. Van hoe een A-vier velletje papier het imago van minister Ollongren doet kantelen tot en met een huzarenklus voor Boskalis die zijn naam wereldwijd een geweldige extra boost gaat geven indien zij het vastgelopen schip in het Suezkanaal los weten te trekken.

Ook over reisorganisaties hebben consumenten een bepaald beeld. Cor en Don van Corendon spreken waarschijnlijk ‘de man in de straat’ aan, het smiley logo van TUI (geen hond die weet waar de letters voor staan) komt vriendelijk over en Sunweb, ja waar staat Sunweb eigenlijk voor – prijsvechter naar massabestemmingen misschien?

Zelfs geluiden kunnen jouw mening over een organisatie beïnvloeden. Zo ben ik zelf nogal gevoelig voor stemmen. Ik vind die lijzige en dreinerige stem van Frank Lammers die TUI in verschillende reclame-uitingen brengt tenenkrommend irritant – kan er niets aan doen, maar bij het horen van die stem gaan mijn nekharen overeind staan. Nee, dan het wondermooie en kippenvel bezorgende liedje ‘Follow the sun’ van de Australische zanger Xavier Rudd dat in de tv-spotjes van Sunweb te horen was – dan sta je toch direct in de boekingsmodus.

Je hoeft niet veel geld te spenderen om een imago te hebben – ook piepkleine reisbedrijven en eenpitters hebben een reputatie hoog te houden. Hoe wordt de telefoon opgenomen, hoe kleden ze hun stand aan op een reisbeurs, voldoet het reisaanbod aan wat ik zoek, wordt een klacht op een nette manier opgelost… factoren die niets kosten of geen grote investering vergen maar zeker mede van invloed zijn op hoe jij over hen denkt.

Imago’s. Zo noodzakelijk. Zo essentieel. Zo breekbaar. Net als dat rode potloodje in het stemhokje dat ik na mijn stem uitgebracht te hebben in tweeën knakte. Want ik wil niet het imago krijgen dat ik dit potloodje voor 25 euro op Marktplaats te koop zette.

Marcel Baltus van www.baltuscommunications.com
Trefwoorden: marketing, imago, branding, reisbranche

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

07/05/21
Diamond Award Health Safety voor KLM
KLM heeft de APEX Diamond Award Health Safety toegekend gekregen. Deze award is de hoogst haalbare status voor luchtvaartmaatschappijen op het gebied van Health Safety. KLM is de tweede Europese luchtvaartmaatschappij die deze Diamond-certificering ontvangt, na Virgin Atlantic.
07/05/21
Exclusief voor leden
Flight compensation: profitable or pitiful?
In de scriptie “Flight compensation: profitable or pitiful?” heeft NHL Stenden-studente de vraag naar vrijwillige bijdrage ter compensatie van de CO² uitstoot van vluchten onderzocht en de prijselasticiteit hiervan bepaalt. Zo blijkt vluchtcompensatie tamelijk prijsinelastisch, zowel voor Europese als intercontinentale vluchten, maar wel elastischer zodra het keerpunt van elasticiteit wordt overschreden. De prijzen die luchtvaartmaatschappijen hanteren voor CO²-compensatie voor vluchten zijn daardoor niet in overeenstemming met de prijselasticiteit van de vraag onder Nederlandse luchtreizigers.
06/05/21
KLM verliest in eerste kwartaal 337 miljoen euro
Pieter Elbers president-directeur en CEO van KLM moet enorme verliezen incasseren en wijst daarbij op de rol om zo snel mogelijk te vaccineren. Mensen willen wel reizen maar de restricties houden hen tegen. "Om reizen weer mogelijk te maken, is de snelheid van vaccinatie essentieel. Tot die tijd is het van belang gerichte en effectieve maatregelen te hebben. KLM ondersteunt de EU-oproep tot een voortvarende opening van de grenzen binnen Europa."
06/05/21
Willekeur bij TONK regeling?
De ANVR roept minister Koolmees van het ministerie van Sociale Zaken en Werkgelegenheid op om samen met de reissector nog eens te kijken naar de uitvoering ‘Tijdelijke Ondersteuning Noodzakelijke Kosten’ (TONK regeling). Veel kleine, zelfstandige reisondernemers geven aan dat bij sommige gemeenten sprake lijkt van willekeur bij het al dan niet toekennen, terwijl Koolmees in de media liet weten dat “onbekendheid en schaamte” een rol kunnen spelen bij het te weinig gebruikmaken van deze regeling.
06/05/21
D-reizen maakte al jaren verlies
De curatoren van D-reizen hebben hun eerste verslag gepubliceerd. Een document vol cijfers dat een interessant inkijkje biedt in het laatste jaar van het reisbedrijf
04/05/21
Hertz introduceert camperverhuur in Nederland
Hertz start per direct met het verhuren van campersAutoverhuurder Hertz verruimt het productaanbod m...
04/05/21
Nieuwe traptrip meerdaagse fietsroutes voor groeiende doelgroep
Uit marktonderzoek blijkt dat er bij (groot)stedelijke gezinnen veel belangstelling is voor een kort...
04/05/21
KLM vernieuwt volledig cabine-interieur van 14 Boeing 737-800’s
KLM is gestart met het volledig vernieuwen van de cabines van 14 Boeing 737-800 toestellen, voor zow...