Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 30-03-2021
Auteur: Marcel Baltus

Hoe je een imago verkwanselt met een kop koffie

Hoe je een imago verkwanselt met een kop koffie
Afbeelding van Peggy und Marco Lachmann-Anke via Pixabay
In het stemhokje schoot de gedachte door mijn hoofd. Merkwaardig eigenlijk dat meerdere politieke partijen er nooit tegen geageerd hebben. Tegen het rode potloodje. Want kan die rode kleur zwevende stemmers niet onbewust hun stem op het moment suprême beïnvloeden? Rood staat voor liefde, gevaar en in de politiek voor linkse socialistische partijen. ‘Nudging’ zoals de Britten het zo mooi benoemen: een zetje geven… denk aan de afdruk van een vlieg in een urinoir waardoor mannen wat gerichter plassen.

De kleur rood heeft een imago. U heeft een imago. Alles heeft een imago. Ik rij Lexus omdat ik van kwaliteit en service hou. En dat is precies het imago, het beeld dat dit automerk wil uitstralen. ‘Grote beurt’, mijnheer Baltus, ‘blijft u gewoon lekker thuis, wij halen de auto ’s ochtends op en zetten hem ’s middags weer voor uw huisdeur.’

Miljarden zo niet biljarden worden er wereldwijd besteed aan het opbouwen van imago’s. Dat is slim want een positieve branding werkt verkoopbevorderend. Maar ze zijn ook kwetsbaar. Het kan door tientallen factoren - van megagroot tot piepklein - negatief beïnvloed worden. Zo zat ik een keer op een KLM vlucht toen de stewardess een kop koffie op mijn das en overhemd liet vallen. Geen opzet natuurlijk en hoe futiel zo'n voorvalletje eigenlijk is, die dag was KLM toch even een KloteLuchtvaartMaatschappij voor mij. Van hoe een A-vier velletje papier het imago van minister Ollongren doet kantelen tot en met een huzarenklus voor Boskalis die zijn naam wereldwijd een geweldige extra boost gaat geven indien zij het vastgelopen schip in het Suezkanaal los weten te trekken.

Ook over reisorganisaties hebben consumenten een bepaald beeld. Cor en Don van Corendon spreken waarschijnlijk ‘de man in de straat’ aan, het smiley logo van TUI (geen hond die weet waar de letters voor staan) komt vriendelijk over en Sunweb, ja waar staat Sunweb eigenlijk voor – prijsvechter naar massabestemmingen misschien?

Zelfs geluiden kunnen jouw mening over een organisatie beïnvloeden. Zo ben ik zelf nogal gevoelig voor stemmen. Ik vind die lijzige en dreinerige stem van Frank Lammers die TUI in verschillende reclame-uitingen brengt tenenkrommend irritant – kan er niets aan doen, maar bij het horen van die stem gaan mijn nekharen overeind staan. Nee, dan het wondermooie en kippenvel bezorgende liedje ‘Follow the sun’ van de Australische zanger Xavier Rudd dat in de tv-spotjes van Sunweb te horen was – dan sta je toch direct in de boekingsmodus.

Je hoeft niet veel geld te spenderen om een imago te hebben – ook piepkleine reisbedrijven en eenpitters hebben een reputatie hoog te houden. Hoe wordt de telefoon opgenomen, hoe kleden ze hun stand aan op een reisbeurs, voldoet het reisaanbod aan wat ik zoek, wordt een klacht op een nette manier opgelost… factoren die niets kosten of geen grote investering vergen maar zeker mede van invloed zijn op hoe jij over hen denkt.

Imago’s. Zo noodzakelijk. Zo essentieel. Zo breekbaar. Net als dat rode potloodje in het stemhokje dat ik na mijn stem uitgebracht te hebben in tweeën knakte. Want ik wil niet het imago krijgen dat ik dit potloodje voor 25 euro op Marktplaats te koop zette.

Marcel Baltus van www.baltuscommunications.com
Trefwoorden: marketing, imago, branding, reisbranche

||| Nieuws |||

16/05/25
Exclusief voor leden
Taiwan opent toeristisch informatiecentrum in Amsterdam
Met de officiële opening van het Taiwan Tourism Information Center (TTIC) in Amsterdam op 15 mei 2025 zet de Taiwan Tourism Administration (TTA) een grote stap om haar positie op de Nederlandse toeristische markt te versterken.
15/05/25
Exclusief voor leden
30% van de Nederlanders kan niet met vakantie zonder vakantiegeld
Komende week wordt het vakantiegeld weer overgemaakt naar miljoenen Nederlanders. Waar de één al koffers aan het pakken is, kijkt de ander of er nog geld overblijft voor een uitje ná het betalen van de vaste lasten.
13/05/25
De vernieuwde LF Basiskaart is er - onmisbare kaartenset voor fietsvakanties
Stichting Landelijk Fietsplatform lanceert een vernieuwde versie van de populaire fietsatlas met een actueel overzicht van alle LF-routes en knooppunten.
13/05/25
Exclusief voor leden
Geopolitieke spanningen beïnvloeden boekingen reiswereld
Na het vroegboekseizoen 2025, waarin veel Nederlanders hun zomervakantie al vroeg in het jaar vastleggen, is nu het last minute seizoen aangebroken. Uit onderzoek van bureau iVOX, in opdracht van Sunweb onder 1000 Nederlanders, blijkt dat geopolitieke spanningen, natuurrampen en extreem weer een merkbare invloed hebben op de last minute vakantieplannen van Nederlanders.
13/05/25
Exclusief voor leden
Hoe gaan Nederlanders deze zomer op vakantie?
Deze zomer gaat de helft van de Nederlanders op vakantie. Ze gaan meer met het vliegtuig, boeken meer pakketreizen en geven meer uit dan vorig jaar. Opvallend is dat veel Nederlanders hun vakantie in 2025 anders dan eerder willen inrichten.
12/05/25
Actie KLM grondpersoneel
Vandaag wordt een petitie overhandigd en een korte symbolische actie tegen ongelijke beloning gevoerd door het personeel.
09/05/25
Exclusief voor leden
Hoeveel besteden Nederlanders bij de diverse touroperators?
Nederlanders besteedden de afgelopen drie jaar €29,4 miljard aan reizen via touroperators. Gemiddeld spenderen ze €2.429 per boeking. Het meest bij Djoser, NRV en Salade.
08/05/25
Fietscampagne Heuvelrug & Vallei verbindt erfgoed, natuur en duurzaamheid
RBT Heuvelrug & Vallei koppelt fietsrecreatie aan actuele thema's als gezondheid, duurzaamheid en erfgoed en speelt in op de groeiende behoefte aan groene, bewuste beleving.