Geplaatst op: 30-03-2021
Auteur: Marcel Baltus

Hoe je een imago verkwanselt met een kop koffie

Hoe je een imago verkwanselt met een kop koffie
Afbeelding van Peggy und Marco Lachmann-Anke via Pixabay
In het stemhokje schoot de gedachte door mijn hoofd. Merkwaardig eigenlijk dat meerdere politieke partijen er nooit tegen geageerd hebben. Tegen het rode potloodje. Want kan die rode kleur zwevende stemmers niet onbewust hun stem op het moment suprême beïnvloeden? Rood staat voor liefde, gevaar en in de politiek voor linkse socialistische partijen. ‘Nudging’ zoals de Britten het zo mooi benoemen: een zetje geven… denk aan de afdruk van een vlieg in een urinoir waardoor mannen wat gerichter plassen.

De kleur rood heeft een imago. U heeft een imago. Alles heeft een imago. Ik rij Lexus omdat ik van kwaliteit en service hou. En dat is precies het imago, het beeld dat dit automerk wil uitstralen. ‘Grote beurt’, mijnheer Baltus, ‘blijft u gewoon lekker thuis, wij halen de auto ’s ochtends op en zetten hem ’s middags weer voor uw huisdeur.’

Miljarden zo niet biljarden worden er wereldwijd besteed aan het opbouwen van imago’s. Dat is slim want een positieve branding werkt verkoopbevorderend. Maar ze zijn ook kwetsbaar. Het kan door tientallen factoren - van megagroot tot piepklein - negatief beïnvloed worden. Zo zat ik een keer op een KLM vlucht toen de stewardess een kop koffie op mijn das en overhemd liet vallen. Geen opzet natuurlijk en hoe futiel zo'n voorvalletje eigenlijk is, die dag was KLM toch even een KloteLuchtvaartMaatschappij voor mij. Van hoe een A-vier velletje papier het imago van minister Ollongren doet kantelen tot en met een huzarenklus voor Boskalis die zijn naam wereldwijd een geweldige extra boost gaat geven indien zij het vastgelopen schip in het Suezkanaal los weten te trekken.

Ook over reisorganisaties hebben consumenten een bepaald beeld. Cor en Don van Corendon spreken waarschijnlijk ‘de man in de straat’ aan, het smiley logo van TUI (geen hond die weet waar de letters voor staan) komt vriendelijk over en Sunweb, ja waar staat Sunweb eigenlijk voor – prijsvechter naar massabestemmingen misschien?

Zelfs geluiden kunnen jouw mening over een organisatie beïnvloeden. Zo ben ik zelf nogal gevoelig voor stemmen. Ik vind die lijzige en dreinerige stem van Frank Lammers die TUI in verschillende reclame-uitingen brengt tenenkrommend irritant – kan er niets aan doen, maar bij het horen van die stem gaan mijn nekharen overeind staan. Nee, dan het wondermooie en kippenvel bezorgende liedje ‘Follow the sun’ van de Australische zanger Xavier Rudd dat in de tv-spotjes van Sunweb te horen was – dan sta je toch direct in de boekingsmodus.

Je hoeft niet veel geld te spenderen om een imago te hebben – ook piepkleine reisbedrijven en eenpitters hebben een reputatie hoog te houden. Hoe wordt de telefoon opgenomen, hoe kleden ze hun stand aan op een reisbeurs, voldoet het reisaanbod aan wat ik zoek, wordt een klacht op een nette manier opgelost… factoren die niets kosten of geen grote investering vergen maar zeker mede van invloed zijn op hoe jij over hen denkt.

Imago’s. Zo noodzakelijk. Zo essentieel. Zo breekbaar. Net als dat rode potloodje in het stemhokje dat ik na mijn stem uitgebracht te hebben in tweeën knakte. Want ik wil niet het imago krijgen dat ik dit potloodje voor 25 euro op Marktplaats te koop zette.

Marcel Baltus van www.baltuscommunications.com
Trefwoorden: marketing, imago, branding, reisbranche

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

10/09/21
Pijl uit zomercampagne Brabant vindt eindpunt in Grave
Gisteren overhandigde Heleen Huisjes, directeur van VisitBrabant, de knalrode pijl van 5.5 meter en 7000 kilo en daarop de tekst ‘Hier moet je zijn in Brabant’ aan Rick Joosten, wethouder gemeente Grave, de eindbestemming van deze gigantische blikvanger.
10/09/21
Exclusief voor leden
Groningen, Ostfriesland en Emsland koppelen fietsroutenetwerk aan elkaar
Regiobestuurders van de provincie Groningen, het Duitse Ostfriesland en Emsland openden vanmorgen het grensoverschrijdende fietsroutenetwerk. Aan Duitse kant werd een nieuw netwerk naar Nederlands model aangelegd en Groningen sloot zijn netwerk daar op aan. 'Meer fietstoeristen,' is de hoop van de bestuurders.
10/09/21
Muziek luisteren in Limburgse heuvels
Wanderlöss is een team van muzikale beroepsliefhebbers met wortels in Zuid-Limburg. Ze willen hun favoriete muziek brengen naar de velden, de heuvels, de hoeven, de paden en de bossen uit hun jeugd. Wanderlöss vindt voor het eerst plaats op 2 en 3 oktober en de eerste namen zijn bekend gemaakt.
31/08/21
Vrijetijdsmakelaar en hackathon voor vernieuwende ideeën vrijetijdseconomie
Er komt een vrijetijdsmakelaar die ondernemers helpt bij het ontwikkelen van toeristische en recreat...
30/08/21
Langste regenboogfietspad ontvangt prijs
In een liveshow in TivoliVredenburg ontvangt Elias van Mourik de Annie Brouwer-Korf Prijs 2021 van de Utrechtse burgemeester Sharon Dijksma tijdens het Midzomergracht festival. Hij ontvangt deze prijs vanwege zijn initiatief voor ‘s werelds langste regenboogfietspad op het Utrecht Science Park.
27/08/21
Den Haag is dit najaar culturele verrassingstocht
Rock of klassiek, hiphop of moderne dans, toneel of cabaret, Hollandse meesters of street art: in Den Haag vind je het allemaal. Met een campagne zet de stad vanaf september 2021 de spotlight op de rijkdom en veelzijdigheid van het culturele aanbod.
18/08/21
Visit Zuid-Limburg werft 114 vrijwillers om routes op waterschade te controleren
DMO Visit Zuid-Limburg heeft in no-time 114 vrijwilligers geworven die na de watersnood ruim tweeduizend kilometer aan routes hebben gecontroleerd.
16/08/21
Pop-upwinkel vol cultuur is Uitalage voor Utrecht
Een pop-upwinkel vol cultuur opende afgelopen vrijdag 13 augustus de deuren in de binnenstad. De twee verdiepingen tellende Uitalage Utrecht aan de Steenweg laat met dagelijkse optredens, een minibioscoop en wisselende exposities letterlijk zien wat de Utrechtse culturele sector de komende maanden allemaal voor moois te bieden heeft. Uitalage Utrecht is een initiatief van Utrecht Marketing, met dank aan Centrummanagement Utrecht, Gemeente Utrecht, Morgen Mooier Maken en verzekeraar a.s.r.