Geplaatst op: 18-03-2021
Auteur: Frank Verkoijen

Het ontwikkelen van recreatiebedrijven begint met het eind voor ogen

Het ontwikkelen van recreatiebedrijven begint met het eind voor ogen

Overheden buitelen over elkaar rondom het thema: vitale verblijfsrecreatie. Terecht, want een sterke verblijfsrecreatie draagt bij aan de leefbaarheid in een stad, dorp of gemeente. Goed dat overheden daar op letten. In onze optiek hebben veel gemeenten echter weinig oog voor het sturen op nieuwe concepten die gebaseerd zijn op toeristisch-recreatieve exploitatie. Het komt helaas voor dat we zien dat een wethouder een lintje doorknipt op een park dat volgens ons beter nooit gebouwd had moeten worden.

Cowboys

Projectontwikkelaars in de verblijfsrecreatie hebben niet altijd allemaal een goede naam. Cowboys worden sommigen zelfs genoemd. Het is ons inziens echter te gemakkelijk om ze allemaal over een kam te scheren, maar op sommige ontwikkelingen is vanuit kwaliteit en visie zeker fors af te dingen. Nee, we gaan hier geen namen noemen, maar we willen je als lezer wel meenemen in onze visie op dit fenomeen.  Als je als eigenaar overweegt je camping te verkopen aan een ontwikkelaar of wanneer je als gemeente benaderd wordt voor een nieuwe toeristisch-recreatieve ontwikkeling, is het ons advies te letten op de volgende aspecten.

Is het concept gebaseerd op een juiste missie?

Wat ons opvalt aan alle slechte plannen die we zien is dat er geen enkele missie aan vooraf gaat. Waar staat de ontwikkelaar voor? Geen enkel idee? Advies van ons: vraag hier op door. Als een ontwikkelaar alleen staat en gaat voor het behalen van een goed rendement is daar vanuit de ontwikkelaar niets mis mee, maar je moet je afvragen of dat een toegevoegde waarde heeft voor een regio of een gemeente of het bedrijf dat je voor je nazaten achter wil laten.

Past de ontwikkeling bij de identiteit van een gebied?

Bestaande concepten worden vaak klakkeloos gekopieerd, zonder dat er nagedacht wordt wat echt thuis hoort bij de identiteit van een gebied. Of de link naar de lokale identiteit is zo flinterdun en slecht vorm gegeven dat de tranen je al aan de tekentafel in de ogen springen. Vraag naar referenties voor je met een partij definitief in zee gaat. Wat op de tekentafel fout gaat kan met de beste marketeer niet goed worden gemaakt. 

Welk exploitatiemodel heeft men voor ogen?

Is een nieuw project gestoeld op een duurzaam verdienmodel of is het "na mij de zondvloed”. Dat laatste is naar onze mening mogelijkerwijs iets te vaak aan de orde. Als het nieuwe concept niet geschikt is voor recreanten, och, dan wordt het maar permanente bewoning of huisvesting arbeidsmigranten. Ook hier geldt dat het erg gemakkelijk is om te vragen naar referenties. Waarom zou een ontwikkelaar het in jouw gemeente anders doen dan op andere plaatsen? Als iets niet goed aanvoelt, is het dat meestal ook niet.

Ontwikkeling versus exploitatie

Hoe mooi een ontwikkeling ook vorm is gegeven, als deze niet afgestemd wordt met de toekomstige exploitatie dan is het fundament al rot bij de start. We zien helaas heel veel fouten bij de start: een verkeerde rechtsvorm bij het opzetten van een vereniging van eigenaren, verkaveling zonder visie, bouwen zonder na te denken over het onderhoud, contracten die niet uitvoerbaar zijn voor een exploitant, et cetera. Waarom zou je alle beginnersfouten maken als het wiel al vaak is uitgevonden?

Begin met het einde voor ogen

Begin als gemeente of ondernemer met het einde voor ogen en zoek daar een geschikte ontwikkelaar bij. Er zijn nog altijd veel verouderde vakantieparken in Nederland en nieuwe (project)ontwikkelingen kunnen prima bijdragen een deel van deze bedrijven te vitaliseren. Ondernemers, overheden, ontwikkelaars en adviseurs in de sector moeten er echter voor waken geen problemen voor de toekomst te creëren.

We hebben daarbij een gedeelde verantwoordelijkheid.Wij delen in elk geval graag onze kennis.

Trefwoorden: verblijfsrecreatie, vakantieparken, bungalowparken, campings, kampeerterreinen, vitale vakantieparken, projectontwikkeling

||| Twitter |||

||| Nieuws |||

19/04/24
Marketing Drenthe lanceert campagne om eigen omgeving te herontdekken
Twee weken lang gaan door heel Drenthe posters hangen in bushokjes om de inwoners van Drenthe te inspireren hun eigen omgeving te verkennen.
17/04/24
Exclusief voor leden
Jaarbeurs zet campagne congrescoaches op voor vasthouden toppositie
Zondag 21 april is het Erfgoeddag in Vlaanderen en Brussel. Een 700-tal erfgoedorganisaties biedt meer dan 1.000 gratis activiteiten aan. Het thema van de Erfgoeddag is 'Thuis'.
09/04/24
De Kunst van de Korte Keten centraal in Overijssel
In Overijssel is het kleinste mobiele museum van Nederland gepresenteerd: Blij in de Wei!' op Zuivelboerderij de Waard in Balkbrug. De Korte Keten Experience gaat niet alleen om de kunstwerken maar vooral om het verhaal van de korte keten en streekproducten en hun producenten.
05/04/24
4 nieuwe leden Raad van Toezicht Utrecht Marketing
Met de benoeming van 4 nieuwe leden in de Raad van Toezicht van Utrecht marketing is Utrecht Marketing ook de komende jaren verzekerd van robuust toezicht en en een klankbord vol expertise en ervaring.
29/03/24
Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024 - Zet jouw transitie in
Met zijn aanstekelijke visie op toerisme laat key-note spreker Peter de Wilde (CEO Toerisme Vlaanderen en Agentschap Onroerend Erfgoed) jou de transitie in toerisme beleven op 18 april. Dat is de dag van het Trendcongres Toerisme en Vrijetijd 2024.
20/03/24
Groningen Store organiseert schattenjacht in de stad
De Groningen Store bestaat vijf jaar en viert dat met een nieuwe webshop en een schattenjacht in de stad. Daarmee worden inwoners op een bijzondere manier bij de VVV betrokken.
20/03/24
Exclusief voor leden
Campagne door dmo's Finland rond 'gelukkigste bevolking ter wereld'
Finland is vandaag voor het zevende opeenvolgende jaar uitgeroepen tot het land met de gelukkigste bevolking ter wereld, volgens het World Happiness Report 2024* van de Verenigde Naties. Visit Finland en Helsinki Partners zetten dat in voor een campagne om een klein groepje bezoekers de lifehacks te laten ervaren met een masterclass.
07/03/24
NS station Leeuwarden steunt museum Princessehof
Spoorbedrijf NS wil meer doen met maatschappelijke partners. Concreet is dit te zien in het station ...