Deze website maakt gebruik van cookies.Meer informatieDeze melding verbergen

Geplaatst op: 03-01-2021
Auteur: Menno Stokman

2021 wordt een mooi(er) jaar!

2021 wordt een mooi(er) jaar!
Menno Stokman
2020 was een bijzonder jaar. Getekend door de start van een pandemie, met stille Amsterdamse grachten, afgelaste evenementen en gesloten horeca als gevolg. Inmiddels zitten we volop in de tweede lockdown. Tóch zijn er gebieden en ondernemers die het nog nooit zo druk hebben gehad als in dit coronajaar, want de Nederlanders gingen massaal in Nederland op pad. Immers: #hiermoetjezijn

Als CELTH hebben we getracht om toch perspectief te bieden, met de scenario’s over hoe de gastvrijheidssector er na corona uit kan zien. Met de scenario’s hebben we veel partijen kunnen inspireren en handvatten kunnen bieden door voor een onzekere toekomst. De scenario’s zijn bediscussieerd met staatssecretaris Mona Keizer en de Taskforce-partijen. Met de scenario’s in de hand is een verkenning uitgevoerd van de toekomst van de (water)recreatie- en verblijfssector. Ook vormden ze de basis voor een blik op de toekomst tijdens Trendrapport Live op 7 december en in het Trendrapport toerisme, recreatie en vrije tijd 2020. Met de Nederlandse Kamers van Koophandel in Azië en KLM zijn de scenario’s besproken, om het veranderende reis- en vlieggedrag te kunnen verkennen.

2021 wordt een mooi jaar! Het eerste jaar van een herstel van de gastvrijheidssector. Immers, het vaccin komt er aan. In diverse landen om ons heen worden groepen al ingeënt. In Nederland gaan we niet zo snel, maar ook hier worden in januari de eerste vaccins geleverd. Dat is fantastisch nieuws. Immers, een werkend vaccin wordt wereldwijd als hét middel gezien om uit de coronacrisis te komen. Dit is zeker een reddingsboei voor de gastvrijheids- en reissector die grotendeels op slot zit.

Maar is dat vaccin wel de gamechanger waar we met z’n allen op zitten te wachten? In de media is al veel discussie over hoe de Nederlander tegen vaccinatie aankijkt. "Het aantal mensen dat zich wil laten vaccineren tegen corona is de afgelopen maanden gedaald. In september was dat 65 % en dat is nu 60 %”, zo bleek recent uit onderzoek van I&O Research. Om een groepsimmuniteit te kunnen krijgen moet minstens 60% tot 70% zich laten vaccineren.

Het vaccin is dus het nieuwe mondkapje. Na maandenlange discussies over wel of geen mondkapje, is nu het vaccin waar veel Nederlanders zich nog niet aan willen branden. Zonder kennis van zaken, weet de gemiddelde Nederlander natuurlijk wel beter. Regeringspartij VVD sluit indirecte dwang niet uit: wie zich niet laat vaccineren, mag dan bijvoorbeeld niet naar binnen in overheidsgebouwen, naar evenementen of de horeca bezoeken. Via een vaccinatiebewijs kan iedere Nederlander straks aantonen gevaccineerd te zijn. Het is wel duidelijk dat – alléén als meer Nederlanders bereid zijn zichzelf te laten vaccineren – het vaccin daadwerkelijk de gamechanger voor de gastvrijheidssector wordt waar we zo naar snakken. Een noodzakelijke verandering... want alleen dán wordt 2021 ook echt een mooier jaar.

Topics:CELTH

||| Nieuws |||

16/05/25
Exclusief voor leden
Taiwan opent toeristisch informatiecentrum in Amsterdam
Met de officiële opening van het Taiwan Tourism Information Center (TTIC) in Amsterdam op 15 mei 2025 zet de Taiwan Tourism Administration (TTA) een grote stap om haar positie op de Nederlandse toeristische markt te versterken.
16/05/25
Landal neemt tien parken van Alp Resorts op in aanbod
Landal breidt haar aanbod fors uit met tien nieuwe luxe resorts in Oostenrijk, dankzij een strategisch partnerschap met Alps Resorts. Hiermee komt het totaal aantal Oostenrijkse Landal-bestemmingen op 25. De nieuwe accommodaties zijn direct boekbaar via de Landal-platforms.
16/05/25
Pontjesdagen 2025 populairder dan ooit
De Pontjesdagen, het jaarlijkse fietsevenement langs en over de Maas, beleven dit jaar een ware groeispurt. Waar in 2024 nog 252 fietspakketten werden verspreid, zijn dat er dit jaar al 3.000. De pakketten, met routes, voordeelbonnen en tips, zijn populair bij recreatieve fietsers.
15/05/25
Exclusief voor leden
Fenix, de nieuwe blikvanger van Rotterdam
Op donderdag 15 mei opent Koningin Máxima Fenix: het nieuwe kunstmuseum over migratie in Rotterdam. Blikvanger is de dubbel gedraaide trap van blinkend roestvrijstaal in het hart van het gebouw en boven het dak uitmondt in een panoramadak.
15/05/25
Exclusief voor leden
30% van de Nederlanders kan niet met vakantie zonder vakantiegeld
Komende week wordt het vakantiegeld weer overgemaakt naar miljoenen Nederlanders. Waar de één al koffers aan het pakken is, kijkt de ander of er nog geld overblijft voor een uitje ná het betalen van de vaste lasten.
15/05/25
Kun je voorspellen of het druk wordt in de natuur?
Welke factoren beïnvloeden het bezoek aan natuurgebieden? Is het de dag van de week, periode van het jaar, vakanties of feestdagen, zon, regen of wind of vrije dagen? Market Intelligence Analist van Toerisme Veluwe Arnhem Nijmegen, Pim Nouwens, dook in de data van de Visitor Data Monitor en kwam met interessante conclusies.
15/05/25
Stichting Bureau Toerisme zet vol in op AI voor toekomstgerichte regiomarketing
Stichting Bureau Toerisme, de destinatiemarketingorganisatie voor het Rivierengebied, investeert stevig in kunstmatige intelligentie (AI) om haar marketing- en communicatiestrategie te moderniseren en toekomstbestendig te maken.
14/05/25
Exclusief voor leden
Tweede XL klompenpad gaat open
Zaterdag 24 mei 2025 is in Neder-Betuwe de feestelijke opening van Klompenpad XL: het Spanjaardspad. Wethouder Herma van Dijkhuizen van gemeente Neder-Betuwe en projectleider Martijn Grievink van Stichting Landschapsbeheer Gelderland onthullen het startpaneel in Opheusden.